اثر چرخش فدرال‌رزرو بر بازار ارزهای دیجیتال

نگاهی به سیاست‌‌‌های پولی فدرال‌رزرو در سال‌های اخیر

همه‌گیری کووید-۱۹، جهان ما را برای همیشه دگرگون کرد. در حالی که چرخ اقتصاد با قدرت در گردش بود، یک ویروس کوچک اما مرگبار، تمام کسب‌وکارها را در مدت زمانی بسیار کوتاه دستخوش تغییر کرد. این تغییر که چندان هم کوتاه‌‌‌مدت نبود، تا همیشه تاثیر خود را بر دنیای ‌اقتصاد گذاشت.در زمان شیوع کرونا و اعلام قرنطینه سراسری در کشورهای جهان، فدرال‌رزرو ابتدا سیاست‌‌‌های شدید انبساطی را در پیش گرفت و نرخ بهره را به نزدیک صفر رساند. بااین‌‌‌حال در سال ۲۰۲۲ شاهد شکل‌‌‌گیری نگاهی کاملا متفاوت از سمت این نهاد مالی بزرگ بودیم. در حقیقت بعد از تولید واکسن‌‌‌ها، بهبود شرایط و رونق‌‌‌گرفتن دوباره کسب‌وکارها، بانک‌مرکزی آمریکا با اتخاذ سیاست‌‌‌های انقباضی، سعی کرد تورم روبه‌‌‌افزایش کشور را کنترل کند.در پیش‌‌‌گرفتن سیاست‌‌‌های انقباضی توسط فدرال‌رزرو، این نهاد را ملزم کرد تا با افزایش نرخ بهره در چند سال گذشته، کم‌‌‌کم نقدینگی را از بازار جمع کرده و ارزش آسیب‌‌‌دیده دلار را بازیابی کند. بااین‌‌‌حال چنین رویکردی معایب خاص خود، از جمله سردشدن بازار کار را در پی داشت. در چند ماه گذشته، انتشار داده‌‌‌های اشتغال سروصدای زیادی بین کارشناسان و تحلیلگران بازارهای مالی ایجاد کرد. اکثر این افراد معتقد بودند وضعیت فعلی نمی‌‌‌تواند دوام چندانی داشته باشد و لازم است فدرال‌رزرو سیاست‌‌‌های پولی خود را تغییر دهد. وخامت داده‌‌‌های اشتغال، بسیاری از فعالان بازار را به این نتیجه رسانده بود که فدرال‌رزرو برای جلوگیری از بدتر شدن اوضاع، باید نرخ بهره را ۰.۵واحد کاهش دهد. این اتفاق در جلسه اخیر فدرال‌رزرو افتاد و تاثیر شدیدی بر بازارهای مالی مختلف داشت. اما چرخش اخیر چه تاثیری بر بازار ارزهای دیجیتال خواهد داشت؟

چه چیزی در انتظار بازار رمزارزهاست؟

بازار ارزهای دیجیتال بستری محبوب برای سرمایه‌گذاران پرریسک است. با کاهش نرخ بهره، به دلیل کم‌‌‌شدن جذابیت سپرده‌‌‌گذاری در بانک‌های آمریکا، پیش‌بینی می‌شود حجم نقدینگی قابل‌‌‌توجهی به سمت بازار کریپتو سرازیر شود؛ این امر می‌‌‌تواند رونق تازه‌‌‌ای به این بازار ببخشد.

در کوتاه‌‌‌مدت، بعد از کاهش اخیر نرخ بهره، شاهد رشد بیت‌کوین و برگشت آن به کانال ۶۶هزاردلاری بودیم. درعین‌‌‌حال، آلت‌‌‌کوین‌‌‌ها نیز کمی احیا شدند و جان تازه‌‌‌ای گرفتند. بااین‌‌‌حال، تاثیر بلندمدت سیاست‌‌‌های پولی فدرال‌رزرو در کنار جو کلی آمریکا از اهمیت بیشتری برخوردار است.

اواسط پاییز، انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برگزار می‌شود. دونالد ترامپ و کامالا هریس، دو نامزد اصلی انتخابات هستند. درحقیقت برای اینکه چشم‌‌‌انداز جامع‌‌‌تری از سرنوشت بازار ارزهای دیجیتال تا پایان سال ۲۰۲۴ و البته سال‌های پیش ‌‌‌رو داشته باشیم، لازم است به نتیجه این انتخابات نیز وزن قابل‌‌‌توجهی بدهیم. درصورتی‌‌‌که ترامپ، برای بار دوم به‌‌‌عنوان رئیس‌‌‌جمهور ایالات‌متحده برگزیده شود، به دلیل حمایت وی از بازار رمزارزها و به‌‌‌خصوص بیت‌‌‌کوین، می‌‌‌توانیم انتظار رشد بیشتر این بازار را داشته باشیم. در این راه، کاهش نرخ بهره و جذابیت یافتن دارایی‌‌‌های پرریسک مانند کریپتوها، می‌‌‌تواند اهرم بیشتری به رشد آتی این بازار بدهد. این در صورتی است که انتخاب کاملا هریس، احتمالا گزینه‌‌‌های محافظه‌‌‌کارتر را پیش روی سرمایه‌گذاران بگذارد.

کاهش نرخ بهره؛ چالش یا فرصت؟

کاهش اخیر نرخ بهره آمریکا، یکی از نگرانی‌های اصلی فعالان بازارهای مالی است. هرچند عده‌‌‌ای به آینده بازار کریپتو خوش‌بین هستند، اما اقتصاد به‌‌‌طورکلی امری پیچیده است که فاکتورهای بسیار مختلفی را شامل می‌شود. مثلا درست است که بازار ارزهای دیجیتال با کاهش نرخ بهره می‌‌‌تواند شاهد ورود نقدینگی بالایی باشد، بااین‌‌‌حال، اگر در ماه‌‌‌های پیش‌‌‌رو شاخص‌‌‌های فاندامنتال ایالات‌متحده، سلامت اقتصاد آمریکا را بعد از کاهش اخیر نشان دهند، ممکن است بار دیگر توجه سرمایه‌گذاران به سمت بازارهای داخلی این کشور جلب شود.

البته، کاهش نرخ بهره به‌‌‌طورکلی برای بازار ارزهای دیجیتال مفید است و جدا از نقدینگی‌‌‌ای که برای مارکت فراهم می‌کند، می‌‌‌تواند باعث رشد پروژه‌‌‌های نوآورانه و ریسک‌‌‌پذیری بیشتر توسعه‌‌‌دهندگان، کارآفرینان حوزه کریپتو و… شود.به‌‌‌طورکلی، به نظر می‌رسد ماه‌‌‌های باقی‌‌‌مانده از ۲۰۲۴ بتوانند روزهای خوبی برای بازارهای مالی پرریسک مانند ارزهای دیجیتال یا سهام باشند. از نظر تاریخی نیز عموما در سه ماه پایانی سال میلادی و شروع سال جدید، بازار کریپتوکارنسی عموما رشد خوبی را تجربه می‌کند که می‌‌‌توانیم امیدوار باشیم این بار هم، چنین تجربیاتی تکرار شوند.

جمع‌‌‌بندی

چرخش در سیاست‌‌‌های پولی فدرال‌رزرو، رویداد فاندامنتال مهمی برای بازارهای مالی بود. کاهش نرخ بهره بعد از چند سال، رویکرد بدون درنگ فدرال‌رزرو در مواجهه با چالش‌‌‌های اقتصادی را نشان داد که لزوم توجه سرمایه‌گذاران و معامله‌‌‌گران بازارهای مالی مختلف به داده‌‌‌های اقتصادی را دوچندان می‌کند.

با کاهش نرخ بهره، چشم‌‌‌انداز بازارهای مالی نیز در حال تغییر است و انتظار داریم سرمایه‌گذاران بعدازاین اتفاق، اندک‌‌‌اندک به سمت بازارهای پرریسک‌‌‌تر مانند سهام و ارز دیجیتال روی بیاورند. بااین‌‌‌حال، نباید فراموش کرد که اقتصاد، مفهومی زنده و پیچیده است و در طی زمان می‌‌‌تواند دستخوش تغییر شود. بنابراین پیگیری دقیق اخبار روز، از ابزارهای ضروری هر فعال بازارهای مالی به شمار می‌رود.