شناسایی کارفرما و ناکارفرما با انتشار یک فرصت شغلی

 اینها تنها مثال‌هایی هستند از برخی منابعی که اطلاعات مختلف درباره یک شرکت را به ما می‌رسانند. اما یکی از مهم‌ترین منابع اطلاعاتی برای به‌دست آوردن داده درباره شرکت‌ها، پلتفرم‌های استخدامی هستند. در این نوشتار قصد دارم تشریح کنم که در یک پلتفرم کاریابی، حداقل در ۴مورد زیر عملکرد شرکت‌ها می‌تواند به ما نشان دهد که آن شرکت تا چه حد گزینه مناسبی برای کار کردن است. البته این موارد به‌تنهایی نشان‌دهنده اینکه یک شرکت گزینه‌ای ایده‌آل برای کار کردن است، نیست و حتما باید تلاش کنید تا داده‌های دیگری را نیز در کنار این اطلاعات قرار دهید؛ اما برخوردهای غیرحرفه‌ای در این ۴مورد می‌تواند تا حد خیلی خوبی به شما اطمینان دهد که آن شرکت جای مناسبی برای کار کردن نیست. این ۴ مورد عبارتند از:  ۱-نحوه انتشار فرصت شغلی، ۲- مرور اطلاعات تکمیلی از سازمان در صفحه اختصاصی، ۳- نحوه تعیین وضعیت رزومه‌ها و۴- رفتار کارفرما هنگام مصاحبه.

نحوه انتشار فرصت شغلی: از روی آگهی‌های یک سازمان می‌توانید متوجه شوید که آن سازمان تا چه حد برای آن فرصت شغلی برنامه‌ریزی کرده است و رفتاری حرفه‌ای دارد: نبود رابطه معنادار بین عنوان شغلی با شرح شغلی،  شرح شغلی مبهم و گیج‌کننده،  انتظارات ماورایی و درج تخصص‌های مختلف به‌عنوان شرایط احراز که هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند،  ادغام کردن چندین شغل در یک شغل،  غلط‌های نگارشی و املایی،  تبعیض جنسیتی و به‌کار بردن ادبیات‌های زننده و توهین‌آمیز. اینها برخی از مواردی است که نشان‌ می‌دهند با یک ناکارفرما روبه‌رو هستیم.

مرور اطلاعات تکمیلی از سازمان در صفحه اختصاصی: داده‌های جهانی نشان می‌دهد که ۷۵درصد از کارجویان پیش از ارسال درخواست برای سازمان به دنبال ارزیابی برند کارفرمایی سازمان هستند! در جاب‌ویژن ما آمار دقیقی از این موضوع نداریم؛ ولی می‌دانیم دست‌کم حدود ۳۰درصد از افراد به هنگام ارسال رزومه روی دکمه درباره شرکت کلیک می‌کنند و سعی دارند اطلاعات بیشتری درباره شرکت به‌دست آورند. از این رو محتوایی که یک شرکت در صفحات اختصاصی خود به اشتراک می‌گذارد، می‌تواند منبع مفیدی از اطلاعات برای ارزیابی آن شرکت باشد. در صفحات اختصاصی هر سازمان می‌تواند عکس‌ها و فیلم‌هایی از محیط کار واقعی خود، داستان افرادی که در سازمان رشد و ارتقا پیدا کرده‌اند، مراحل استخدام، آمارهای مختلفی از وضعیت منابع انسانی (متوسط طول عمر هر نفر در سازمان، ترکیب جنسیتی، ترکیب تحصیلات کارکنان، متوسط هزینه آموزش هر فرد در سال، Employee Net Promoter Score (eNPS)i و...)، فرهنگ و ارزش‌های سازمانی و... را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.

نحوه تعیین وضعیت رزومه‌ها: حداقل حق یک کارجو زمانی که برای یک شرکت ارسال رزومه می‌کند، این است که معلق بین زمین و آسمان رها نشود. سازمان‌هایی که در این خصوص مسوولانه رفتار می‌کنند، در جاب‌ویژن برچسبی با عنوان «سازمان پاسخ‌گو» دریافت می‌کنند.

رفتار کارفرما هنگام مصاحبه: یک پلتفرم کاریابی درخصوص رفتارهای حرفه‌ای یا غیرحرفه‌ای کارفرما در طول جلسات مصاحبه از کارجویانی که رزومه‌شان در مرحله تایید اولیه قرار گرفته بازخورد می‌گیرد و کارجویان می‌توانند با انتخاب گزینه‌های مثبت یا منفی، نظر خودشان را درباره رفتار کارفرما گزارش کنند.

برخی از گزینه‌های منفی قابل انتخاب توسط کارجویان:

پرسیدن سوالات شخصی و غیرکاری در مصاحبه، رفتارهای تحقیرآمیز در جلسه مصاحبه، شروع مصاحبه با بیش از ۳۰ دقیقه تاخیر، بلاتکلیف رها شدن بعد از مصاحبه،  خارج از زمان اداری بودن ساعت مصاحبه،  مصاحبه برای شغلی متفاوت با آگهی درج‌شده،  بیان شرایط متفاوت نسبت به آگهی درج‌شده.

برخی از گزینه‌های مثبت قابل انتخاب توسط کارجویان:

به‌روز و حرفه‌ای بودن روش ارزیابی و سوالات جلسه مصاحبه، به موقع برگزار شدن جلسه مصاحبه،  رفتار حرفه‌ای و محترمانه،  ارائه بازخورد مناسب بعد از جلسه مصاحبه.

برآیند این نظرات در کنار میزان محبوبیت و پاسخ‌گو بودن، سه شاخصی هستند که امتیاز کلی سازمان را شکل می‌دهد. این امتیاز در کنار هر فرصت شغلی قابل مشاهده است. همچنین کارجویان برای مقایسه شرکت‌ها می‌توانند از صفحه رده‌بندی شرکت‌ها استفاده کنند و در هر صنعت سازمان‌های شاخص را به‌عنوان محل کار بعدی خود انتخاب کنند.