اسپانسر پرحاشیه دورتموند

باشگاه برتر فوتبال، بروسیا دورتموند، در جهت حمایت تغییر نگرش آلمان نسبت به صنعت دفاعی، قرارداد حمایت مالی چندساله خود را با سازنده اسلحه راینمتال اعلام کرد. این قرارداد به بزرگ‌ترین سازنده مهمات اروپا اجازه می‌دهد تا لوگوی خود را روی تابلوهای تبلیغاتی استادیوم‌‌‌ها و در پس‌‌‌زمینه کنفرانس‌‌‌های مطبوعاتی نشان دهد؛ البته نه روی پیراهن بازیکنان.  این اولین بار است که یک شرکت اسلحه‌‌‌سازی، اسپانسر تیم ورزشی می‌شود و بر نفوذ اقتصادی و فرهنگی صنعت تسلیحات در کشوری تاکید می‌کند. هانس یواخیم، رئیس باشگاه گفت: امنیت و دفاع از کشور، سنگ‌بنای دموکراسی است؛ به‌‌‌خصوص امروز که می‌‌‌بینیم چگونه باید از آزادی در اروپا دفاع کرد.

شرکت‌های تسلیحاتی اروپایی از فرصت استفاده کردند تا خود را به‌‌‌عنوان مدافع ارزش‌‌‌های دموکراتیک معرفی کنند. سوزان ویگاند، مدیر اجرایی شرکت سازنده قطعات تانک رنک، در ماه مارس گفت که شرکت‌های دفاعی برای اطمینان از اینکه غرب می‌‌‌تواند از محیط‌‌‌زیست محافظت کند ضروری است؛ در غیر‌این صورت هیچ‌‌‌کس از آسیاب‌‌‌های بادی مراقبت نخواهد کرد.  اما همه از این تغییر حمایت نکرده‌‌‌اند. انجمن صلح آلمان -مقاومت‌‌‌های متحد در جنگ و یک گروه صلح‌‌‌طلب - طوماری را منتشر کرد که خواستار لغو این معامله شد. سازمان‌‌‌دهندگان این طومار نوشتند: تولیدکننده اسلحه، چیزی که می‌‌‌تواند مردم را بکشد یا مجروح کرده و کل شهر را ویران کند، نباید حامی دورتموند باشد.

با انتخاب راینمتال به‌‌‌عنوان اسپانسر، باشگاه ارزش‌‌‌های خود را زیر پا می‌‌‌گذارد. به‌‌‌خصوص در فصلی که درآمدهای لیگ قهرمانان پررونق است، باشگاه نباید به این حامی نیاز داشته باشد. رابرت هابک، معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد، این توافق را «غیرمعمول» خواند و افزود که متاسفانه باید اعتراف کرد ما در دنیای متفاوت و تهدیدکننده‌‌‌تری هستیم. راینمتال علاوه بر مهمات، خودروهای جنگی پیاده‌نظام، پهپادهای جنگی و تفنگ صاف را که بالای تانک لئوپارد قرار دارد، تولید می‌کند. به گزارش دیلویت، دورتموند سال گذشته ۴۲۰میلیون یورو درآمد داشت که دومین درآمد در آلمان و دوازدهمین درآمد در سراسر فوتبال اروپاست.  این باشگاه ۱۸۸میلیون یورو از معاملات تجاری، از جمله اسپانسر، در مقایسه با ۴۱۹میلیون یورو درآمد رقیبش بایرن‌‌‌مونیخ، به دست آورد.

دورتموند copy