تغییرات جهان در فصل نوین انرژی

 استقرار انرژی‌‌‌ تجدیدپذیر می‌‌‌تواند مزایای زیادی برای افراد و اقتصادهای محلی فراهم کرده و برای محیط‌زیست و جامعه، ارزش ایجاد کند. این امر به‌ویژه در مقایسه با منابع انرژی فسیلی صادق است. تحقیقات تاکید می‌کنند که اثرات انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر بر مزایای متعدد اجتماعی-اقتصادی بسیار فراتر از پتانسیل آنها برای کاهش تغییرات آب‌وهوایی است. استقرار انرژی‌‌‌ تجدیدپذیر فرصت‌‌‌های شغلی ایجاد کرده و به رشد تولید ناخالص داخلی کمک می‌کند. پیش‌بینی می‌شود که انتقال انرژی به سود خالص جهانی در اشتغال منجر شده و نسبت به از دست رفتن تدریجی انرژی‌‌‌های فسیلی، مشاغل بیشتری با افزایش ظرفیت انرژی‌‌‌ تجدیدپذیر ایجاد می‌شود. در سال ۲۰۲۳، صنعت انرژی خورشیدی به‌تنهایی سه‌چهارم افزایش ظرفیت تجدیدپذیر در سراسر جهان را به خود اختصاص داده است که بسیار مهم است. در کنفرانس تغییرات آب‌وهوایی در دبی، بیش از ۱۳۰دولت ملی از جمله اتحادیه اروپا توافق کردند که با همکاری یکدیگر ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر نصب‌شده در جهان را تا سال ۲۰۳۰ به حداقل ۱۱هزار گیگاوات افزایش دهند.

 به گفته آژانس بین‌المللی انرژی، سیستم‌های خورشیدی نصب‌شده در سال ۲۰۲۰ به‌تنهایی به جلوگیری از انتشار ۲.۶میلیارد تن دی‌‌‌اکسیدکربن کمک کرده‌اند. افزایش ظرفیت خورشیدی نصب‌‌‌شده تجمعی جهانی، گواهی بر تعهد رو به رشد جهان به انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر است.

طبق آمار Statista، تا سال ۲۰۲۲، ظرفیت تجمعی خورشیدی در جهان به ۱۱۷۷گیگاوات رسید که در همان سال تقریبا ۲۳۹گیگاوات ظرفیت خورشیدی جدید نصب شده است. فناوری‌‌‌های خورشیدی طی سال‌ها شاهد رشد و توسعه قابل‌توجهی بوده است و انتظار می‌رود در آینده به دلیل مزایای بی‌‌‌شمار از جمله فراوانی، تجدیدپذیری و تمیزی، به رشد خود ادامه دهد. نکته بسیار مهم در استفاده از انرژی‌‌‌های خورشیدی این موضوع است که مصرف‌کنندگان آن سالانه حدود ۳۵تن در انتشار CO۲ و ۷۵میلیون بشکه نفت صرفه‌جویی می‌کنند.  در مورد کشورهایی که در راس تولید و استفاده از انرژی خورشیدی هستند، می‌توان چین را با ۳۰۶.۹گیگاوات نام برد که بیشترین انرژی خورشیدی را در جهان تولید می‌کند و پس از آن ایالات‌متحده با ۹۵.۹گیگاوات، ژاپن با ۷۴.۲گیگاوات، آلمان با ۵۸.۵گیگاوات و هند با ۴۹.۷گیگاوات قرار دارند. همچنین در بریتانیا، بیش از ۱۷هزار خانوار در سال ۲۰۲۳ هر ماه پنل‌‌‌های خورشیدی نصب کردند. در نهایت لازم به ذکر است که تولید برق خورشیدی از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰، حدود ۲۳‌درصد افزایش داشته است و انرژی خورشیدی و تولید برق از آن بخش قابل‌توجهی از تولید انرژی تجدیدپذیر را به خود اختصاص می‌دهد.  پنل‌‌‌های خورشیدی محبوب‌ترین روش جمع‌آوری انرژی خورشیدی هستند و تولید انرژی خورشیدی ایالات‌متحده در سال ۲۰۲۲ به ۱۴۵.۶تراوات ساعت رسیده است. در صنعت خورشیدی، پیش‌بینی می‌شود که ظرفیت تولید جهانی پلی‌سیلیکون و سایر اجزای کلیدی مانند ویفرها و ماژول‌ها تا سال ۲۰۲۵ به میزان قابل‌توجهی افزایش یابد و از تقاضای پیش‌بینی‌شده برای پنل‌‌‌های خورشیدی پیشی بگیرد.  در سال ۲۰۲۰، چین ۷۹‌درصد از پلی‌سیلیکون جهان را تامین کرده که یک ماده حیاتی برای ویفرهای سلول خورشیدی است. بین سال‌های ۲۰۲۰ و ژوئن ۲۰۲۲، قیمت پلی‌سیلیکون ۳۵۰‌درصد افزایش داشته که ناشی از اختلالات مربوط به کووید-۱۹، حوادث کارخانه‌‌‌ها و سیل بوده است. با این حال، رشد ظرفیت تولید در دسترس پلی‌سیلیکون به تعدیل این روند تا اواخر سال ۲۰۲۲ و اوایل سال ۲۰۲۳ کمک کرده است.

سیاست‌‌‌های بهره‌‌‌وری انرژی : سیاست‌‌‌های مربوط به بخش صنعت عمدتا بر بهره‌‌‌وری انرژی و مدیریت انرژی متمرکز شده‌‌‌اند تا نیاز به انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر. با این حال، پیشرفت‌‌‌هایی در ارتقای گرمای تجدیدپذیر، مکانیزم‌‌‌های قیمت‌گذاری کربن و توجه سیاستی که به هیدروژن تجدیدپذیر داده شده، حاصل شده است. عواملی که این سیاست‌‌‌ها را هدایت می‌کنند، عبارتند از: بحران‌های انرژی، نگرانی‌های امنیتی انرژی، تعهدات خالص صفر و رشد اقتصاد هیدروژنی. به‌رغم این تحولات، فقدان داده‌‌‌های جامع در سطح ملی مانع طراحی سیاست‌‌‌های موثر برای انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر در بخش صنعت شده است. سرمایه‌گذاری جدید جهانی در انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر و سوخت‌‌‌ها در سال ۲۰۲۲ به رکورد ۴۹۵.۴میلیارد دلار رسید. با این حال، این کمتر از یک‌سوم یا به عبارتی ۲۹.۴درصداز کل سرمایه‌گذاری جهانی بوده که در تامین برق و سوخت و زیرساخت‌ها شامل سوخت‌های فسیلی و هسته‌ای در طول سال انجام شده است. سرمایه‌گذاری در انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر و سوخت‌‌‌ها از سال ۲۰۲۱ به میزان ۱۷.۲درصد افزایش یافته است که عمدتا به دلیل افزایش جهانی تاسیسات فتوولتائیک خورشیدی است.

مشاغل انرژی خورشیدی و تاثیر اقتصادی: تاسیسات خورشیدی باعث ایجاد شغل و تحریک رشد اقتصادی شده است. این صنعت بیش از ۳میلیون نفر را در سراسر جهان استخدام کرده که بخش قابل‌توجهی از این مشاغل در نصب، ساخت و توسعه پروژه هستند. با ادامه رشد این صنعت، انتظار می‌رود تقاضا برای کارگران ماهر در بخش خورشیدی افزایش یابد.

براساس گزارش سازمان بین‌المللی کار (ILO)، بخش انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر در سال ۲۰۲۲، ۱۳.۷میلیون نفر را در سراسر جهان وارد بازار کار کرده که انرژی خورشیدی سریع‌‌‌ترین بخش رشد را داشته و ۴.۹میلیون شغل ایجاد کرده است.

انتظار می‌رود که صنعت خورشیدی در استقرار تجمعی تا سال ۲۰۲۸ تقریبا سه‌برابر شود و فرصت‌های شغلی بیشتری ایجاد کرده و به رشد اقتصادی کمک کند. براساس پیش‌بینی‌‌‌های انجام‌شده انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ این صنعت باعث ایجاد ۱۴میلیون شغل شود. نمایندگی زنان در بخش‌های مختلف صنعت خورشیدی متفاوت است. با این حال، نمایندگی زنان در میان نصب‌کنندگان سیستم‌های خورشیدی که تنها ۱۲‌درصد از نیروی کار را تشکیل می‌دهند، کمترین میزان است.

با این حال، با وجود ارقام امیدوارکننده، هنوز نیاز به بهبود بیشتر تعادل جنسیتی در صنعت وجود دارد. آژانس بین‌المللی انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر (IRENA) بر اهمیت برنامه‌‌‌های آموزشی برای جلوگیری از گسترش شکاف‌‌‌های مهارتی و بهره‌‌‌برداری از استعدادها در میان گروه‌‌‌های کم‌‌‌نمایش، از جمله زنان، تاکید می‌کند.