کربن‌‌‌زدایی فرصتی کم‌‌‌نظیر برای اژدها

رشد اقتصادی در دهه‌‌‌های اخیر در کنار رواج مالکیت خصوصی خودرو، چین را به بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان تبدیل کرده است؛ به گونه‌‌‌ای که فروش خودرو در این کشور از حدود ۲.۳میلیون دستگاه در سال ۲۰۰۰ به ۳۰میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۳ رسید. این رشد تقاضا در کنار توجه ویژه به خودروهای بهره‌‌‌مند از انرژی نو سبب شد که سهم بازار این‌گونه خودروهای سواری از ۰.۴‌درصد در سال ۲۰۱۴ به ۳۸‌درصد در ۲۰۲۳ برسد که شامل ۵.۴میلیون دستگاه خودروی برقی و ۲.۴میلیون دستگاه خودروی پلاگ-این هیبرید است و بیش از نیمی از فروش این خودروها در سراسر جهان را شامل می‌شود. اما موقعیت برتر چین در زمینه خودروهای برقی صرفا به داشتن بازار بزرگ ختم نمی‌شود، بلکه بخش عمده‌‌ زنجیره ارزش آن را شامل می‌شود.

در حال حاضر، بیش از ۵۰‌درصد از ظرفیت فرآوری لیتیوم، گرافیت، نیکل، منگنز و کبالت (عناصر اصلی باتری‌‌‌های لیتیومی) جهان در چین واقع شده است و حدود ۷۰‌درصد از آند و کاتد و ۷۵‌درصد از کل باتری‌‌‌های لیتیومی در این کشور تولید می‌شود. در کنار این موارد باید به ظرفیت عظیم چین در زمینه تحقیق و توسعه مرتبط با این باتری‌‌‌ها هم اشاره کرد. همچنین از آنجا که برق تجدیدپذیر حاصل از باد، خورشید و برخی منابع دیگر به صورت مداوم در همه ساعات شبانه‌‌‌روز تولید نمی‌شود، حرکت به سمت شبکه‌‌‌های برق پاک قابل اطمینان، نیازمند سیستم‌های عظیم ذخیره انرژی است که باتری‌‌‌های لیتیومی بخش زیادی از آنها را تشکیل می‌دهند. جالب اینکه حدود ۸۰‌درصد از پنل‌‌‌های فتوولتائیک نیز که در تولید برق تجدیدپذیر از تابش خورشید استفاده می‌شود، توسط چین تولید می‌شود.

موقعیت برتر چین در زنجیره ارزش مرتبط با کربن‌‌‌زدایی در زمینه تولید و ذخیره‌‌‌سازی انرژی‌‌‌ و همچنین حمل‌ونقل که حاصل جانمایی هوشمندانه و آینده‌‌‌نگرانه این کشور در صنعت و سیاست جهانی است، آن را قادر ساخته است تا وابستگی خود به خارج جهت تامین نیازهای انرژی و خودرو را کاهش دهد، نفوذ و اهمیت کشورهای تولیدکننده نفت و گاز در عرصه بین‌المللی را کم کند، وابستگی کشورهای پیشرفته -که درصدد کربن‌‌‌زدایی از فعالیت‌‌‌های خود هستند- به خود را افزایش دهد و بتواند پاسخگوی نیازهای انرژی و حمل‌ونقل کشورهای کمتر توسعه‌یافته باشد. به این ترتیب، چین با برنامه‌‌‌ریزی بلندمدت و بهره‌‌‌گیری از حرکت جهانی به سمت توسعه صنعتی کم‌کربن توانست جای پای خود در صنعت و سیاست جهانی را محکم کند.