رویایی که محقق شد

امارات یکی از اولین کشورهای جهان بود که محدودیت‌های کووید را در سال ۲۰۲۱ با هدف موفقیت «اکسپوی ۲۰۲۰ دبی» کنار زد. تکرار قوی این مساله که چگونه اکسپوی ۲۰۲۰ دبی به بخش گردشگری و هوانوردی امارات متحده عربی کمک کرد، این واقعیت بود که در سه‌ماه آخر سال ۲۰۲۱ فرودگاه بین‌المللی دبی ۱۱.۸میلیون مسافر را جابه‌جا کرد. برای مدت طولانی، دبی به دلایل مختلف مورد توجه‌ترین مقصد گردشگری بوده است؛ اتصال هوایی عالی، هتل‌های مناسب و جذاب بودن برای گردشگران گروه‌های سنی مختلف و دلایل دیگر. لازم به ذکر است که امارات هدف بلندپروازانه ۴۰میلیون گردشگر را تا سال ۲۰۳۱ تعیین کرده است.

عربستان‌سعودی هم سرمایه‌گذاری زیادی در بخش گردشگری خود انجام داده است و هدف آن جذب ۱۰۰میلیون گردشگر تا سال ۲۰۳۰ است. کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نیز به دنبال تبدیل شدن به عنوان «مقاصد ورزشی» بوده‌اند که این امر به منطقه کمک می‌کند تا گردشگران بین‌المللی بیشتری را جذب کند. قطر میزبان جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۲۲ بود. عربستان‌سعودی در حال تبدیل شدن به یک مرکز مهم برای فوتبال، مسابقات اتومبیل‌رانی و گلف است، در حالی که امارات مدت‌هاست میزبان رویدادهای ورزشی بوده است. امارات متحده یک مرکز مهم کریکت بوده است؛ یک مکان بی‌طرف مهم برای هند و پاکستان و همچنین میزبانی لیگ برتر هند (IPL).

ویزای توریستی یکپارچه عربی

در جلسه «وزرای کشور» کشورهای شورای همکاری که در ۹ نوامبر ۲۰۲۳ در عمان برگزار شد، ویزای توریستی یکپارچه تصویب شد. پیش از این در اکتبر ۲۰۲۳، وزرای گردشگری منطقه به این ویزا چراغ سبز نشان داده بودند. در نتیجه، گردشگران شورای همکاری می‌توانند به شش‌کشور عضو این منطقه -امارات، عربستان‌سعودی، بحرین، قطر، عمان و کویت- سفر کنند. کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس امیدوارند که با این بند، گردشگران بین‌المللی بازدید خود از شورای همکاری را تنها به یک کشور خاص محدود نکنند. سیستم جدید در سال‌های ۲۰۲۵-۲۰۲۴ راه‌اندازی خواهد شد. بحث در مورد ویزای توریستی یکپارچه که به دنبال کمک به گردشگری است از مدت‌ها قبل مطرح بوده است. این یکی از اجزای مهم استراتژی خلیج‌فارس برای گردشگری ۲۰۳۰ است. جاسم البودایوی، دبیر شورای همکاری خلیج‌فارس درباره اهمیت این ویزا گفت: «پروژه ویزای گردشگری یکپارچه شورا با توجه به دستورات صحیح رهبران این منطقه، دستاورد جدیدی است که به دستاوردهای چشمگیر شورای همکاری اضافه شده است.»

رابطه تنگاتنگ عربی- هندی و جذب بیشتر گردشگران از هند

شورای همکاری به دلیل عوامل متعددی پتانسیل جذب گردشگران هندی را دارد. پس از همه‌گیری کووید، تعداد قابل‌توجهی از گردشگران واردشده به امارات از هند بودند. در پنج ماه اول سال ۲۰۲۳ شاهد افزایش ۲۳درصدی مسافران هندی از دبی در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۹ بودیم. نه‌تنها دبی و شارجه گردشگران هندی را به خود جذب می‌کنند، بلکه عجمان و راس‌الخیمه نیز مکان‌های مورد علاقه هستند. این تنها امارات نیست، بلکه عربستان‌سعودی، مسقط و قطر هم پتانسیل جذب بیشتر گردشگران هندی را دارند.