شکوفایی اقتصادی در مکزیک

- سطح درآمد و استانداردهای زندگی در مکزیک از زمان تصویب توافق‌نامه تجارت آزاد نفتا در سال ۱۹۹۴ به طور پیوسته در حال افزایش بوده است.

- حوزه‌های الکترونیک و خودروسازی جزو صنایع کلیدی مکزیک هستند.

- طبقه متوسط مکزیک، هنوز از نظر استانداردهای جهانی کوچک است، ۴۷‌درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهد و در حال رشد است.

از زمان امضای قرارداد نفتا، سطح درآمد و استانداردهای زندگی طبقه متوسط مکزیک در حال افزایش بوده است. در سال ۲۰۱۶، طبقه متوسط ۴۵‌درصد از کل خانوارهای این کشور را تشکیل می‌‌‌داد که ۳۳میلیون نفر بود. این رقم هنوز کمتر از میانگین ۶۱درصدی در ۳۷کشور سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD) و یک گروه بین دولتی است که هدف آن پیشبرد پیشرفت اقتصادی است. با این حال، انتظار می‌رود که طبقه متوسط مکزیک به رشد خود ادامه دهد و پیش‌بینی می‌شود که ۳.۸میلیون خانوار دیگر تا سال ۲۰۳۰ به سطح متوسط برسند.

تغییرات سیاستگذاری

بهبود ثبات مالی در مکزیک و افزایش حمایت دولت به‌طور قابل‌توجهی به برابری درآمد در این کشور کمک کرده است. در همین حال، طبقه متوسط از افزایش سطح تولید در لوازم الکترونیکی و خودرو سود برده است؛ زیرا مفاد نفتا اجازه می‌دهد این کالاها بدون تعرفه معامله شوند. مدت‌‌‌هاست که تمرکز اصلی تولید در این کشور بر وسایل الکترونیکی و خودرو بوده است. با افزایش سطح تولید، کارگران طبقه متوسط فرصت‌‌‌های شغلی بیشتر با دستمزدهای بهتر را شاهد خواهند بود.

الکترونیک و خودروسازی

از سال ۱۹۹۴ که نفتا به توافق رسید، هر دو صنعت الکترونیک و خودرو در مکزیک رشد قابل‌توجهی داشته‌اند و تجارت آزاد کاتالیزور آن بوده است. مکزیک اکنون ششمین صنعت الکترونیک در جهان را دارد و دومین صادرکننده بزرگ لوازم الکترونیکی به ایالات‌متحده است. این کشور در تامین تجهیزات ارتباطی از جمله تلفن همراه، پیشرو و یکی از برترین تولیدکنندگان لوازم‌الکترونیکی در جهان است. مکزیک اکنون بزرگ‌ترین تولیدکننده خودرو در آمریکای شمالی به شمار می‌رود و صنعت خودروی این کشور بیشتر در اختیار شرکت‌های جنرال‌موتورز، فورد موتورز و خودروهای فیات کرایسلر است.

دیگر خودروسازان پیشرو که در مکزیک کارخانه دارند، عبارتند از: فولکس‌واگن، نیسان، کیاموتورز، مرسدس بنز و آئودی. با ادامه بهبود اقتصاد و پویایی مصرف‌کننده در این کشور، تولیدکنندگان بیشتری در حال اضافه کردن یا انتقال فعالیت‌‌‌های خود به مکزیک هستند. انتظار می‌رود این روند ادامه یابد و این کشور احتمالا شاهد افزایش تعداد تولیدکنندگان به‌‌‌ویژه در صنایع الکترونیک و خودرو خواهد بود.

بخش انرژی مکزیک

بخش انرژی عامل بسیار تاثیرگذاری بر اقتصاد مکزیک است. زمین این کشور غنی از منابع طبیعی است که برای استخراج معادن، اکتشاف و پالایش کالا آماده است. پمکس، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های انرژی جهان، بر عملیات بالادستی و پایین‌دستی گاز طبیعی و نفت متمرکز است و به این ترتیب، طیف گسترده‌ای از مشاغل را برای جمعیت کشور فراهم می‌کند.

افزایش سطح درآمد

به طور کلی، رشد اقتصادی مکزیک با مزایای اقتصادی اضافی تجارت آزاد مرتبط است. در عین حال، این کشور از تمرکز دولت بر اصلاح برابری درآمد سود برده است. از اواسط دهه ۱۹۹۰، سطح درآمد در مکزیک به طور کلی در حال رشد بوده؛ اما بسیار پایین‌‌‌تر از استانداردهای ایالات‌متحده است.

رشد آینده

اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که اقتصاد مکزیک تا سال ۲۰۵۰ به پنجمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شود که عمدتا در نتیجه رشد بخش‌‌‌های تولید و انرژی آن خواهد بود. انتظار می‌رود این رشد به افزایش سطح درآمد و قدرت خرید مصرف‌کنندگان طبقه متوسط مکزیک بیفزاید. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان طبقه متوسط مکزیکی نسبت به اقتصاد آینده خوش‌بین هستند و در عین حال محافظه‌کارانه خرج می‌کنند. شرکت‌های بیشتری در کالاهای بسته‌‌‌بندی مصرف‌کننده و صنایع خرده‌‌‌فروشی در حال افتتاح عملیات جدید هستند تا روی تقاضای خوش‌بینانه و در عین حال محافظه‌‌‌کارانه سرمایه‌گذاری کنند. شرکت AT&T یک نمونه است. این شرکت ارائه‌دهنده مخابرات، خدمات اینترنت پرسرعت خود را در مکزیک گسترش داده است و تا امروز حدود ۱۸.۶میلیون مشترک اینترنت پرسرعت در آنجا حضور دارند.