جایی بین دلار و تورم

این روزها که حال بیشتر بازارها خوب نیست و براساس آمار غیررسمی، بازار مسکن حدود ۲۰‌درصد اصلاح کرده و بقیه بازارها هم حال و روز خوشی ندارند و در همین حال، دلار و ارزهای دیجیتال مثل بیت‌کوین در همان سطح ۶ماه قبل قرار دارند و صاحبان سکه ۶‌درصد زیان کرده‌‌‌اند و سهامداران هم در بهترین حالت به صورت میانگین ۵‌درصد روی سود هستند، برخلاف انتظار بسیاری از تحلیلگران، این صاحبان سپرده‌‌‌های بانکی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت هستند که برندگان ۶ماه اخیر به شمار می‌‌‌روند و به طور میانگین بین ۱۲ تا ۱۴‌درصد به سرمایه خود افزوده‌‌‌اند. حال آنان که در ۶ ماه اخیر در انتخاب بازار سرمایه‌گذاری خود اشتباه کرده‌‌‌اند، به دنبال اصلاح رفتار خویش هستند و در چنین شرایطی بیشتر به دنبال پوشش تورمند تا از سرمایه‌‌‌شان در برابر خوردگی آن محافظت کنند.

در حال حاضر اقتصاد ایران دوباره در حال تجربه استراتژی سیاست‌‌‌های شدید کنترل تورم است؛ به نحوی که تمام تلاش سکانداران اقتصادی دولت این است که دلار و تورم را کنترل کنند. با این روش شاهد هستیم که با توجه به افزایش هزینه‌‌‌های تولید به شرکت‌ها اجازه افزایش نرخ محصولات داده نمی‌شود و به تبع آن، شاهد کاهش حاشیه سود شرکت‌ها هستیم. آمارها نشان می‌دهد که سود واقعی شرکت‌ها نسبت به سال قبل حدود ۲۸‌ درصد کاهش داشته است، بنابراین شرکت‌های بورسی با درآمد ریالی شانس زیادی برای شناسایی سودهای افزایشی ندارند و در بهترین حالت می‌‌‌توانند با همین فرمان پیش بروند، اما شرکت‌های دلاری این شانس را دارند که با رها شدن قیمت دلار در بازار سود بیشتری کسب کنند. از طرفی شرکت‌هایی که کالامحور هستند، این امید را دارند که با توجه به اینکه قیمت‌های جهانی در کف قرار دارند و بالاخره فدرال‌رزرو دست از سیاست‌‌‌های انقباضی برمی‌دارد و کمی دست و دل باز‌‌‌تر می‌شود، با رشد قیمت‌های جهانی کالاهای اساسی سود بالاتری شناسایی کنند.

با توجه به دلایل گفته‌شده و اینکه بورس تهران در نیمه دوم ریسک‌‌‌هایی همچون برنامه هفتم توسعه و بودجه سال ۱۴۰۳ را تجربه خواهد کرد، احتمال دارد بازدهی بین تورم و دلار را برای خود ثبت کند. برای بررسی این پیش‌بینی باید ۶ماه به انتظار نشست و دید آیا محقق می‌شود یا بازار باز هم سرمایه‌گذاران را شگفت‌‌‌زده خواهد کرد.