سرعت تحولات صنعت و معدن بالاست

نهادهای صنفی و صادرکنندگان و صنعتگران به این استراتژی باور دارند؛ چرا که می‌‌‌دانند در دنیایی که پیوسته در حال تغییر است و رقبا سرمایه‌گذاری‌‌‌های هنگفتی برای تحول اقتصاد خود مبتنی بر معدن و صنایع معدنی انجام می‌دهند، مدیریت سرعت تحولات برای رسیدن به نقطه مطلوب موضوعی حیاتی است. برای نمونه وقتی توسعه خطوط تولید باتری‌‌‌های بردبلند و خودروهای الکتریکی به چهارسال زمان نیاز دارد، توسعه بهره‌‌‌برداری از منابع معدنی موردنیاز برای این دو صنعت دست‌کم یک‌دهه زمان می‌‌‌برد. مدیریت این شکاف زمانی موضوعی است که نباید از زیر نظر سیاستگذاران و استراتژیست‌‌‌های کانادا دور بماند.

بنابراین بدون توجه به زمانی که برای ایجاد زیرساخت‌‌‌های پشتیبانی (جاده، راه‌آهن یا برق) از توسعه زنجیره تامین خودرو و باتری موردنیاز است، برنامه‌‌‌ریزی و راه‌‌‌اندازی سایت‌‌‌های صنعتی می‌‌‌تواند با مشکلاتی جدی در زمینه تامین مواد اولیه و نیز خدمات زیرساختی روبه‌رو شود. بنابراین برداشتن گام‌‌‌هایی برای تسریع توسعه و تقویت عرضه، نیاز مهمی است که باید در کنار حمایت از توسعه زنجیره‌‌‌های تامین به شکل جدی به آن توجه شود.

طبیعتا صنعتگران و تشکل‌های وابسته به آنها از تلاش سیاستگذار برای تحول زنجیره ارزش در راستای تامین مواد معدنی حیاتی و توسعه صنعتی کشور پشتیبانی می‌کنند؛ اما از نظر عملی، بخش تولید کانادا برای تامین تقاضای خودروهای الکتریکی آمریکای شمالی در کوتاه‌مدت مشکلاتی خواهد داشت که باید در مرکز سیاست‌‌‌ها قرار گیرد. ایجاد ظرفیت پردازش و بازیافت مواد معدنی حیاتی باید با نرخ رشدی سریع‌تر از رشد استخراج داخلی توسعه یابد. این مهم فعلا در دسترس نیست و دلیلی روشن دارد. شرکت‌هایی که در این فضا فعالیت می‌کنند، در حال حاضر از چند جهت، از جمله افزایش هزینه‌‌‌های مواد خام، تنگناهای زنجیره تامین و کمبود نیروی کار ماهر با فشارهای بسیاری مواجه هستند. آنها همچنین با عدم‌اطمینان در توانایی تامین مواد از منابع داخلی مواجه هستند.

غلبه بخش‌‌‌های تولیدی و معدنی کانادا بر این چالش‌‌‌ها نیازمند اقدامات جسورانه و فوری از سوی دولت فدرال به‌منظور کاهش موانع نظارتی، تسریع در بررسی مجوزها و گشایش در نظارت‌‌‌های محیط‌‌‌زیستی است. باز نگه‌داشتن درهای تجارت بین‌المللی به جای قطع همکاری، طراحی و عملیاتی کردن زنجیره‌‌‌های ارزش حیاتی، کاهش هزینه‌‌‌های انجام کسب‌وکار و افزایش سرمایه‌گذاری در کانادا مهم‌ترین توصیه‌‌‌هایی هستند که برای اطمینان از اجرای موفقیت‌آمیز استراتژی مواد معدنی حیاتی کانادا باید مورد توجه قرار گیرند. همان‌طور که در بودجه ۲۰۲۲ اشاره شده بود، کانادا برای ایجاد اقتصاد سبز با خالص صفر کربن به افزایش چشمگیر سرمایه‌گذاری در ۳۰سال آینده نیاز دارد. دولت یا صنعت هم به‌تنهایی نمی‌‌‌توانند به این هدف دست یابند. همکاری برای بهبود سطح رقابت‌‌‌پذیری اقتصاد کانادا در جهان یک موضوع حیاتی است. اقدامی جسورانه برای رشد پیوسته تولید داخلی که تضمین جدی برای رفاه و سعادت شهروندان کانادا در دهه‌های آینده خواهد بود.