رکوردشکنی بازار نفت در سال‌جاری

برآوردها حاکی از آن است که در نیمه دوم سال‌۲۰۲۳ تولید جهانی نفت ۶/ ۱‌میلیون بشکه در روز افزایش ‌یافته و به ۵/ ۱۰۱‌میلیون بشکه در روز خواهد رسید؛ چراکه انتظار می‌رود تولید کشورهایی که عضو اوپک‌پلاس نیستند ۹/ ۱‌میلیون بشکه در روز افزایش یابد. طبق برآورد آژانس بین‌المللی انرژی، در سال‌۲۰۲۴ عرضه جهانی نفت ۲/ ۱‌میلیون بشکه در روز افزایش پیدا خواهد کرد و به رکورد جدید ۸/ ۱۰۲‌میلیون بشکه در روز می‌رسد. براساس این گزارش، برای اولین‌بار از کاهش تولید عربستان‌سعودی و اعضای اصلی اوپک‌پلاس، از زمان اجرای توافق‌‌‌‌‌‌ بر سر کاهش تولید در نوامبر سال‌۲۰۲۲، با تولید بیشتر سایر تولیدکنندگان جبران شده‌است.

در همین دوره، عرضه نفت از سوی ایالات‌متحده ۶۱۰‌هزار بشکه در روز افزایش یافت و عرضه گاز طبیعی مایع نیز به بالاترین حد خود رسید. تولید سوخت‌های زیستی نیز به‌صورت فصلی افزایش یافت؛ با این حال، آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند که عرضه جهانی نفت می‌تواند در ماه آینده بیش از یک‌میلیون بشکه در روز کاهش یابد؛ زیرا عربستان‌سعودی کاهش شدیدتر تولید را در دستور کار دارد.

 ذخایر جهانی نفت به‌ثبت رسیده در ماه مه، از افزایش ۴/ ۱۹‌میلیون بشکه‌‌‌‌‌‌ای حکایت دارد و به بالاترین سطح از سپتامبر ۲۰۲۱ رسید؛ زیرا افزایش تقاضای نفت در چین به افزایش تولید ۲/ ۴۲‌میلیون بشکه‌‌‌‌‌‌ای در کشورهای غیرعضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه منجر شد، درحالی‌که ذخایر این صنعت در ماه مه ۱۷۰‌هزار بشکه در روز افزایش یافت. چین بیشترین افزایش ماهانه خود را در ذخایر نفت‌خام در یک سال ‌با ۱/ ۱‌میلیون بشکه در روز ثبت کرد. در این گزارش آمده است که خریدهای اخیر چین از روسیه و ایران که با تخفیف‌های سنگین همراه بوده‌است، عامل این افزایش در حجم ذخایر است.  

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماه آوریل خود پیش‌بینی کرده بود که تقاضای جهانی نفت در سال‌۲۰۲۳ با ۲‌میلیون بشکه افزایش همراه بوده و به رکورد ۹/ ۱۰۱‌میلیون بشکه در روز خواهد رسید. آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی‌‌‌‌‌‌ها برای تقاضای جهانی نفت را مورد بازبینی قرار داد؛ زیرا چین اقتصاد خود را پس از چندسال قرنطینه کرونایی بازگشایی کرد. این آژانس برآوردهای تقاضای جهانی را به میزان ۵۰۰‌هزار بشکه در روز برای سه‌ماه اول و کمتر از نصف آن برای کل سال ‌افزایش داد، در نتیجه، مصرف جهانی نفت امسال با ۲‌میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت و به‌طور میانگین به ۹/ ۱۰۱‌میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

در همین حال، براساس گزارش جداگانه‌‌‌‌‌‌ای از سوی آژانس بین‌المللی انرژی و با تجزیه و تحلیل برنامه‌های سرمایه‌گذاری اعلام‌شده شرکت‌های بزرگ و متوسط صنعت نفت و گاز و زغال‌سنگ، سرمایه‌گذاری در عرضه سوخت فسیلی قرار است تا سال‌۲۰۲۳ بیش از ۶‌درصد افزایش یابد و به حدود ۹۵۰‌میلیارد دلار برسد. آژانس بین‌المللی انرژی گزارش می‌دهد که استفاده از نفت به‌عنوان سوخت حمل‌ونقل پس از سال‌۲۰۲۶ کاهش می‌یابد و رشد تقاضای نفت «تقریبا در سال‌های آینده متوقف می‌شود.» برخی تحلیل‌ها از افزایش قیمت نفت به دلیل تقاضای بیشتر چین و هند به میزان ۲ میلیون بشکه حکایت دارد که همین عامل افزایش قیمت نفت تا ۸۶ دلار را در پایان سال ۲۰۲۳ محتمل می‌سازد.