عامل مهم نوسانات بازار

در بازار سرمایه شاهدیم که با یک ابلاغیه و خبر منفی برای یک گروه، کل بازار به یکباره فرو ریخته و بازار واکنش آبشاری در کل سهام به خبر یک گروه است که علت آن را می‌توان ناشی از دو موضوع دانست. نخست اینکه تصمیمات سیاستگذار برای یک گروه دارای علائمی است؛ با این نشانه که سیاستگذار هیچ‌گونه استراتژی برای حمایت یا حداقل ایجاد قوانین برابر برای بازار سرمایه در مقابل بازارهای سفته‌بازی ندارد (سیگنالی که فعالان بازار دریافت می‌کنند). دوم اینکه وقتی سرمایه‌گذاران تغییرات زودگذر و خلق‌الساعه را در تصمیمات اقتصادی بر پیکره یک صنعت و دارایی گروه دیگر می‌‌‌بینند اطمینان خود را به بازار از دست داده و می‌دانند، این شتری است که بر در خانه هر گروهی از بازار در هر لحظه‌ای خواهد نشست. کافی است گروه یا صنعتی در بازار عملکردی خوب داشته و به P/ E‌های مناسب و طلایی برسد تا انبوهی از مشکلات مانند افزایش نرخ خوراک، قطع گاز و برق، انواع عوارض و مالیات‌ها، ممنوعیت‌های مختلف صادراتی، قیمت‌گذاری‌های دستوری از محصول تولیدی گرفته تا فروش ارز حاصل از صادرات با قیمت‌های دستوری و... به سراغ وی بیایند!

این دلایل سبب می‌شود با کوچک‌ترین ابلاغیه و وارد کردن ریسک بر هر گروه پایه‌های لرزان اطمینان به سیاستگذاری در بازار فروریخته و شاهد خروج ناگهانی و ریزش‌های سنگین در بازار شویم. با وجود ریسک‌‌‌های مطرح شده در بازارسرمایه، به علت تورم بالای کشور در ماه‌های اخیر، پیش‌بینی می‌شود که بورس کشور شاهد رشد با شیبی ملایم تا پایان سال البته به شرط عدم‌اعمال ریسک سیستماتیک جدید در تصویب بودجه کشور باشد، ولی باید در نظر داشت به احتمال زیاد این رشد به میزانی نخواهد بود که سرمایه‌گذاران این بازار را در مقابل رشد تورمی و عقب‌ماندگی قیمتی در بازارهای موازی مصون نگه دارد.

از طرفی باتوجه به گزارش‌های غیرجذاب پتروشیمی‌ها و در صورت تصویب افزایش حق مالکانه در بودجه ۱۴۰۲ برای صنایع معدنی و برخی موارد دیده شده برای صنایع بالادست، احتمالا گرایش بازار به سمت سهم‌های متوسط و کوچک و با سطوح شناوری پایین خواهد بود؛ زیرا رشد قیمت سهام بزرگ نیاز به ورود سرمایه جدید به بازار دارد؛ محرکی که در بازار اخیرا دیده نشده یا در صورت ورود با تصمیمات خلق‌الساعه و غیرکارشناسی مجددا بازارسرمایه را ترک کرده است.