جهانی‏‏‌سازی مجدد

دوم آنکه بزرگ‌ترین چالش‌‌‌های امروزی، حد و مرزی نمی‌‌‌شناسند و ماهیت جهانی دارند. کشورها و اقتصادها در همه‌جا، با چالش‌‌‌ها و اختلالات گسترده (از جمله پیش‌بینی همه‌گیری‌‌‌های آینده)، کنار گذاشتن مقرون‌‌‌به‌‌‌صرفه ‌جوامع ما از سوخت‌‌‌های فسیلی و ساختن سیستمی که در آن همه پیشرفت کنند، دست به گریبان هستند. این در حالی است که راه‌حلی برای بزرگ‌ترین مشکلات جهان وجود ندارد که بدون درگیر کردن رهبران بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان و سیاستگذاران ملی و بین‌المللی به سرانجام برسد. به همین دلیل است که ۵۲سال پس از اولین نشست، در نشست ۲۰۲۳ داووس، تعداد بی‌سابقه‌‌‌ای از رهبران‌‌‌، مشاغل و جامعه مدنی برای رسیدگی به وضعیت جهان و بحث در مورد اولویت‌‌‌های سال پیش‌رو دور هم جمع شده‌‌‌اند. سالی یک‌بار، این رهبران و متفکران گرد هم می‌آیند تا لذت بحث و گفت‌وگو و ارتباط صمیمانه را با روحیه تحقیق و بررسی دوباره کشف کنند.

ایده‌‌‌ها و روابطی که در این هفته شکل می‌‌‌گیرند ممکن است بذر همکاری‌‌‌های جدیدی باشند که مشکلات غیرقابل حل را حل کنند. زمان آن فرارسیده است که در مورد اختراع مجدد یا بازتعریف جهانی‌شدن گفت‌وگو کنیم. جهانی شدن یکی از موضوعات کلیدی است که در نشست امسال داووس به آن توجه ویژه خواهد شد. اما جهانی‌شدن به پیش‌‌‌زمینه‌‌‌های زیر نیاز دارد.

 انعطاف‌پذیری

یکی از الزامات جهانی‌بودن در دنیای فعلی، انعطاف‌‌‌پذیری است؛ چرا که پایه‌‌‌های فردا را پی‌‌‌ریزی می‌کند. روندهای فعلی نشان می‌دهد که اختلال جهانی کند نخواهد شد. در هر عرصه‌‌‌ای، از ژئوپلیتیک گرفته تا غذا و انرژی، تجارت همچون گذشته کار نخواهد کرد. در چنین شرایطی، اقدام جمعی پایدار توسط بخش‌های دولتی و خصوصی یک‌راه رو به جلو است. شرکت‌ها می‌‌‌توانند هم حمله و هم دفاع را با حرکات متفاوت برای شرکت‌های آمریکایی و اروپایی بازی کنند.

 پایداری

ایجاد تعادل بین انتقال انرژی و انعطاف‌پذیری انرژی برای آینده به معنای پایداری در عصر جهانی شدن است. آیا برای بزرگ‌ترین تخصیص مجدد سرمایه در طول عمر ما (یا هر کسی) آماده هستید؟ تخمین می‌‌‌زنیم که برای رسیدن به انتشار خالص صفر، جهان باید سالانه ۵/ ۳تریلیون دلار بیشتر از سرمایه‌گذاری فعلی خود سرمایه‌گذاری کند. شرکت‌ها و رهبران بزرگ اجازه نمی‌‌‌دهند که چالش‌‌‌های امروزی، آنها را از تصمیم‌گیری‌‌‌های بزرگ و سرمایه‌گذاری‌‌‌های موردنیاز برای تسریع انتقال بازدارد.

  تنوع‌بخشی به‌جای جداسازی

ما در جهانی بسیار به هم پیوسته زندگی می‌‌‌کنیم. هیچ منطقه‌‌‌ای به خودکفایی نزدیک نیست. حدود ۴۰درصد تجارت جهانی به‌شدت متمرکز است و تنها چند کشور، محصولات حیاتی را تامین می‌کنند. با افزایش تنش‌‌‌ها، کسانی که روابط تجاری را مدیریت می‌کنند می‌‌‌توانند راه‌‌‌هایی برای تنوع پیدا کنند؛ چرا که جداسازی و نفی جهانی‌شدن، راه‌حل این موضوع نخواهد بود.

  فراگیری؛ یک مزیت رقابتی

با سرعت کنونی پیشرفت، ۱۵۱سال طول می‌‌‌کشد تا شکاف‌‌‌های جنسیتی اقتصادی جهانی برطرف شود. ضمن اینکه ۲۹سال زمان نیاز است تا تیم‌‌‌های اجرایی به برابری جنسیتی برسند. در عین حال ۲۴سال طول می‌‌‌کشد تا به تنوع قومیتی دست یابیم. به همین دلیل کاری که امروز انجام می‌‌‌دهیم بسیار مهم است. علاوه بر این، شرکت‌های جهانی دریافته‌‌‌اند که «فراگیری» به آنها کمک می‌کند تا از بازارهای ضعیف استفاده کنند.

 اقتصاد فضا

ما همچنین مراقب آینده هستیم؛ زیرا همیشه سریع‌تر از تصوراتمان به سمت ما می‌‌‌آید. اقتصاد فضایی در حال رشد، پتانسیل زیادی برای تغییر جهان دارد. ماهواره‌‌‌های کوچک‌تر و سرمایه‌گذاری بیشتر، عصری را آغاز می‌کنند که شرکت‌ها در بسیاری از بخش‌‌‌ها می‌‌‌توانند تحقیق و توسعه خود را در فضا انجام دهند؛ کارهایی که در زمین امکان‌‌‌پذیر نیست. حتی کسب‌وکارها می‌‌‌توانند در فضا اختراعات جدیدی انجام دهند و این است معجزه جهانی‌شدن.

در نهایت آنکه در سال جاری میلادی، نوسانات ناشی از عوامل کلان اقتصادی و ژئوپلیتیک بر محیط کسب‌وکار مسلط شده و تیم‌‌‌های مدیریتی را به آزمایش روش‌هایی وادار کرده است که زمانی غیرقابل تصور به نظر می‌رسیدند. با این حال، در آغاز سال ۲۰۲۳، قیمت انرژی از اوج خود خارج شده است، تورم دیگر شتاب نمی‌گیرد و به نظر می‌رسد رشد اقتصادی متوقف شده است.

این نشانه‌‌‌های مثبت وسوسه‌‌‌انگیز است که طیف محدودتری از نتایج کلان بالقوه را انتظار داشته باشیم و مانند هر سال جدید، به دنبال شروعی تازه باشیم. ما سال ۲۰۲۳ را آزمونی می‌‌‌بینیم که آیا چنین شروع جدیدی اکنون امکان‌پذیر است یا خیر.