نگاه اوپک به افق بازار

در گزارش اوپک آمده است: «اگرچه عدم‌قطعیت‌های اقتصادی شدید هستند و ریسک‌های گوناگون در اقتصادهای بزرگ مانع رشد خواهند بود؛ اما عواملی وجود دارند که سبب افزایش تقاضا برای نفت می‌‌‌شوند و آن عوامل منفی را خنثی می‌کنند. افزایش فعالیت‌‌‌های اقتصادی در چین و رفع تنش‌های ژئوپلیتیک در شرق اروپا می‌تواند بر مصرف نفت بیفزاید.» مصرف نفت چین در سال‌جاری ۷۹/ ۱۴میلیون بشکه در روز بوده که ۱۸۰‌هزار بشکه پایین‌تر از متوسط رقم مربوط به سال گذشته است. تدابیری که دولت چین برای مهار کرونا اتخاذ کرده و نرخ رشد اقتصاد را به شدت پایین آورده، به مصرف نفت این کشور لطمه زده است. کاهش مصرف بنزین، گازوئیل و سوخت هواپیما در چین برای نخستین بار از سال ۲۰۰۲ رخ داده است.

در ۱۲ماه آینده در صورتی که وضعیت اقتصاد آمریکا بد نشود، یعنی بانک مرکزی این کشور بتواند بدون به رکود کشاندن اقتصاد، تورم را تا حد امکان مهار کند و در چین دولت با موفقیت محدودیت‌های اعمال‌شده برای مهار کرونا را لغو کند، وضعیت بازار نفت خوب خواهد بود البته عوامل بسیار متعددی بر بازار و قیمت‌ها اثر می‌گذارند که هنگام پیش‌بینی آینده باید به همه آنها توجه شود. در سال‌جاری میلادی طی ماه مارس یعنی پس از شروع حمله روسیه به اوکراین قیمت نفت به ۱۴۷دلار در هر بشکه افزایش یافت؛ اما در ماه‌‌‌های اخیر تقریبا تمامی رشد قیمت‌ها در سال‌جاری از بین رفته و قیمت نفت برنت به محدوده ۸۰دلار در هر بشکه کاهش یافته است.

اعضای اوپک‌پلاس برای ماه گذشته بر سر کاهش ۲میلیون بشکه‌ای تولید توافق کردند و سهم اوپک از این کاهش ۲۷/ ۱میلیون بشکه است. بانک گلدمن‌ساکس پیش‌بینی خود از قیمت نفت در سال جدید میلادی را کاهش داده است؛ علت این اقدام آن است که از دید این بانک، اوایل سال آینده بازار با مازاد عرضه مواجه خواهد شد. در گزارش این بانک آمده است، در سه‌ماه اول و دوم سال آینده میلادی قیمت نفت برنت به ترتیب ۹۰دلار و ۹۵دلار خواهد بود. قبلا این دو رقم ۱۱۵دلار و ۱۰۵دلار پیش‌بینی شده بود.

به باور تحلیلگران بانک گلدمن‌ساکس، در زمستان امسال قیمت‌ها رشد شدیدی نخواهند داشت؛ زیرا مصرف نفت چین کمتر از انتظارهای قبلی است، روسیه تقریبا به میزان قبل از شروع جنگ اوکراین نفت صادر می‌کند و اختلال‌ها در تولید نفت قزاقستان و نیجریه کمتر شده است. در سه‌ماه نخست سال آینده، مازاد عرضه نفت ۳/ ۱میلیون بشکه خواهد بود. در کل سال آینده تقاضای جهانی برای نفت ۲میلیون بشکه بیشتر از سال‌جاری است. علت افزایش تقاضا، رشد مسافرت‌ها در سطح جهان و بازگشایی اقتصاد چین است. متوسط قیمت نفت برنت و نفت آمریکا در سال آینده به ترتیب ۹۸دلار و ۹۲دلار در هر بشکه خواهد بود. قبلا این دو رقم به ترتیب ۱۱۰دلار و ۱۰۵دلار پیش‌بینی شده بود. از دید این بانک، در سال ۲۰۲۴ قیمت نفت برنت و آمریکا کمی بالاتر یعنی به ترتیب ۱۰۵دلار و ۹۹دلار در هر بشکه خواهد بود.