داستان یک اقتصاددان از کانادا

یک جریان از تحقیقات پروفسور نان بر روند تاریخی و پویای توسعه اقتصادی متمرکز است. به‌ویژه، او عواملی را مطالعه کرده است که تفاوت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را در تکامل نهادها و فرهنگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها درمیان جوامع شکل می‌دهند. او تحقیقاتی را منتشر کرده است که روند تاریخی طیف وسیعی از عوامل را که برای توسعه اقتصادی حیاتی هستند، از جمله بی‌اعتمادی، هنجارهای جنسیتی، دینداری، هنجارهای پیروی از قوانین، درگیری، مهاجرت، تشکیل دولت و حمایت از دموکراسی را مطالعه می‌کند.

جریان دیگری از تحقیقات پروفسور نان توسعه اقتصادی را در زمینه معاصر بررسی می‌کند. او تحقیقاتی را منتشر کرده است که اثرات گواهی تجارت منصفانه، مداخلات سیا در طول جنگ سرد، کمک‌های خارجی، ساخت مدرسه و سیاست تجاری را بررسی می‌کند. او به‌ویژه به اهمیت بافت محلی (به‌عنوان مثال، ساختارهای اجتماعی، سنت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و فرهنگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها) برای اثربخشی سیاست توسعه و درک اینکه چگونه سیاست می‌تواند با توجه به محیط محلی به‌طور بهینه طراحی شود، علاقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مند است. به‌طور خاص، او رابطه بین آداب ازدواج و تحصیلات زنان، اعتماد عمومی و سیاسی، سازماندهی خانواده‌گسترده (نسب) و تضاد و سیستم‌های سنتی سیاسی محلی و حمایت از دموکراسی را مطالعه کرده است. علایق تحقیقاتی فعلی او در درک بهتر اهمیت فرهنگ محلی و زمینه برای سیاست‌های اقتصادی، به‌ویژه در کشورهای درحال‌توسعه نهفته است.

ناتان نان، ابتدا مدرک کارشناسی در اقتصاد را از دانشگاه سایمون فریزر در سال‌۱۹۹۸ و سپس مدرک کارشناسی ارشد و دکترا در اقتصاد را از دانشگاه تورنتو در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۵ دریافت کرد. پس از فارغ‌التحصیلی، نان قبل از انتقال به دانشگاه هاروارد در سال‌۲۰۰۷، به‌عنوان استادیار در دانشگاه بریتیش‌کلمبیا تدریس کرد.

در بریتیش‌کلمبیا او در سال‌۲۰۱۱ به‌ مرتبه دانشیار در اقتصاد سیاسی پل‌ساک ارتقا یافت و در سال‌۲۰۱۲ به ‌مرتبه استاد تمام رسید. سمت دانشگاهی فردریک ای.‌آبه استاد اقتصاد از سال‌۲۰۱۶ به او تعلق دارد. علاوه‌بر این، نان در حال‌حاضر به‌عنوان سردبیر فصلنامه اقتصاد فعالیت می‌کند و وظایف سردبیری را در مجله‌های Journal of Comparative Economics, Review of Economics and Statistics, Journal of International Economics, Journal of Development Economics and the Canadian Journal of Economics  در گذشته انجام داده است.

یک موضوع که به‌صورت مکرر در تحقیقات نان مورد بررسی قرار می‌گیرد، تاثیر بلندمدت فرآیندهای تاریخی بر توسعه اقتصادی است که اغلب از طریق نهادها، فرهنگ، دانش و فناوری انجام می‌شود؛ همچنین با توجه به شاخص IDEAS/ RePEc، ناتان نان متعلق به ۲‌درصد از اقتصاددانان مورد استناد است و یافته‌های کلیدی تحقیق او شامل موارد زیر است:

• به‌نظر می‌رسد که بخش قابل‌توجهی از توسعه‌نیافتگی کنونی آفریقا ناشی از اثرات بلندمدت تجارت برده در اقیانوس اطلس، اقیانوس هند، ماورای صحرا و دریای سرخ است.

• تفاوت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کنونی در سطوح اعتماد در آفریقا به تاثیر تجارت برده نسبت داده می‌شود که باعث ظهور هنجارها، باورها و ارزش‌های فرهنگی مشوق بی‌اعتمادی در گروه‌های قومی که به‌شدت تحت‌تاثیر برده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌داری قرار گرفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند، شده است.

• معرفی سیب‌زمینی از جهان جدید به جهان قدیم به واسطه مبادلات کلمبیا ممکن است موجب حداقل یک‌چهارم رشد جمعیت و شهرنشینی باشد که در جهان قدیم بین سال‌های ۱۷۰۰ و ۱۹۰۰مشاهده شده است.

• کمک‌های غذایی ایالات‌متحده بر اساس اهداف ایالات‌متحده انجام می‌شود و می‌تواند منجر به افزایش درگیری در کشورهای دریافت کننده شود.

نان دو مقاله بسیار مهم در زمینه اثرات بلندمدت عوامل جغرافیایی بر روند‌های اقتصادی در اروپا مابین سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۹۰۰ دارد. یکی از این مقالات بر تحولات آب و هوایی و تاثیرات آن بر اروپا و دیگری به ورود سیب‌زمینی از قاره آمریکا به اروپا پرداخته و یک بازه زمانی ۵۰۰‌ساله را برای شناخت دقیق این تغییرات در‌نظر می‌گیرند. از نظر او این تحولات محیطی تاثیرات قابل‌توجهی بر روند توسعه اقتصادی، رشد جمعیت و گسترش شهرنشینی در اروپا داشته است. در همین رابطه، نکته‌ای که کار تحقیقاتی نان را از سایر آثار در این زمینه متمایز می‌کند، تمرکز او بر اثرات بلندمدت و دائمی به‌جای اثرات کوتاه‌مدت و جزئی است. از نظر او بیشتر تحقیقات در این زمینه نقش و اهمیت اثرات کوتاه‌مدت را برجسته کرده‌اند؛ درحالی‌که آنچه اهمیت دارد تاثیر دائمی و بلندمدت است.  ما در شماره سوم صفحه اندیشه روزنامه «دنیای اقتصاد» به معرفی و ارائه خلاصه یکی از مهم‌ترین مقالات او تحت‌عنوان: اثرات بلندمدت بهره‌وری کشاورزی بر تعارض بین سال‌های ۱۴۰۰تا۱۹۰۰‌ می‌پردازیم. ناتان نان همراه با نانسی کیان و مورات ایگون در این مقاله به پیامد ورود و معرفی سیب‌زمینی از کلمبیا به اروپا و اثرات بعدی این محصول در رشد بهره‌وری کشاورزی و کاهش تعارض و درگیری اشاره می‌کنند. آنها نشان خواهند داد که چگونه ورود سیب‌زمینی به اروپا، اقتصاد را نجات داد.

19- (3)