داستان یک اقتصاددان از بنگلادش

در برنامه SOAS Mushtaq در گذشته تیم‌‌‌‌‌‌های تحقیقاتی چند‌رشته‌ای و چند کشوری را رهبری کرده است، از جمله برنامه تحقیقاتی سه‌ساله حکومتداری و رشد ۲۰۰۷ تا۲۰۱۰، انجام تحقیقات در بنگلادش، تانزانیا، هند و تایلند در مورد شهرک‌‌‌‌‌‌‌سازی‌‌‌‌‌‌های سیاسی، سیاست‌های فناوری و تکامل حقوق مالکیت.

او همچنین مدیر مشترک یک برنامه تحقیقاتی در مورد حکومت و رشد برای آژانس توسعه فرانسه (AFD) ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ بود. این تحقیق بر روی هفت کشور در آسیا، آفریقا و آمریکای‌لاتین و مشارکت در هماهنگی فعالیت‌‌‌‌‌‌ها بین بیش از ۱۲ محقق را پوشش می‌دهد.

او یک برنامه ۶‌ساله تحقیقاتی چند کشوری بنیاد فورد (۲۰۰۸تا۲۰۱۴) را در زمینه حکمرانی و رشد در هند، بنگلادش و تایلند رهبری کرده است. تجربه مدیریت تحقیقات شامل یک دوره چهار‌ساله به‌عنوان معاون تحقیقات در SOAS ۲۰۰۲-۲۰۰۵ است. مشتاق‌خان عضو کمیته کارشناسان سازمان ملل‌متحد در امور مدیریت عمومی از ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ و گروه کارشناسان بانک‌جهانی در زمینه اجرای سیاست از ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ بوده است. او همچنین در گروه‌های ویژه آفریقا و سیاست صنعتی که توسط پروفسور جوزف استیگلیتز تحت‌عنوان ابتکار گفت‌وگو برای سیاست در دانشگاه کلمبیا راه‌اندازی شده بود، خدمت کرد. او استاد مدعو در دانشگاه چولالانگکورن بانکوک و دانشگاه داکا بنگلادش بوده است. او به‌طور گسترده در مورد مبارزه با فساد، اصلاحات حکومتی عملی، سیاست صنعتی، شهرک‌سازی سیاسی و توسعه اقتصادی صحبت کرده است و به‌طور منظم برای ایراد سخنرانی‌های اصلی در رویدادهایی مانند کنفرانس اقتصادی آفریقایی بانک توسعه آفریقا و مجمع وزیران مشترک‌المنافع در مورد مدیریت عمومی دعوت می‌شود. او در موارد متعددی از جمله در مورد کمک به فلسطین و مبارزه با فساد به مجلس عوام بریتانیا شواهد ارائه کرده است و مرتبا به جلسات سطح بالا با وزیران و مقامات دولت بریتانیا دعوت می‌شود تا در بحث‌های سیاسی نظرات خود را ارائه دهد. آثار او در سطح جهانی منتشرشده و مورد استناد قرار می‌گیرد و برنده جوایز متعددی از جمله مقاله او در مجله دموکراتیزاسیون است که جایزه سالانه فرانک‌کاس را برای مقاله‌‌‌‌‌‌ای که «دانش و درک ما از دموکراسی‌‌‌‌‌‌سازی را بیشتر ارتقا می‌دهد» دریافت کرد. مشتاق در آکسفورد تحصیل‌کرده و دارای مدرک دکترا از دانشگاه کمبریج است و ۶ سال ‌را به‌عنوان دستیار مدیر مطالعات توسعه، کمیته مطالعات توسعه و گروه اقتصاد‌زمین گذرانده است. او در سال‌۱۹۹۶ به SOAS پیوست.

در حال‌حاضر او عضو هیات‌علمی دانشگاه SOAS لندن و عضو انستیتو مطالعات آسیای‌جنوبی است. او سابقه تدریس در حیطه‌های توسعه اقتصادی، حاکمیت و سیاست اقتصاد جهانی و اقتصاد سیاسی توسعه در این دانشگاه را دارد. از مهم‌ترین مزایای تحقیقاتی او می‌توان به این اشاره کرد که مشتاق‌خان در حیطه‌ها و مسائل روز مانند توسعه صنعتی، فساد و سیاست‌های اقتصادی به بررسی و تحقیق می‌پردازد.

اقتصاد سیاسی کشور‌های توسعه‌نیافته از مهم‌ترین علایق تحقیقاتی او است و شاید بتوان کار او را در ادامه و همانند تحقیقات کارل گونار میردال طبقه‌بندی کرد. از مهم‌ترین مقالات او می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

   غیبت درمیان پزشکان در سیستم بهداشتی بنگلادش: عوامل ساختاری چیست؟

   برد-برد: طراحی استفاده دوگانه در پروژه‌های آب و هوایی برای مبارزه با فساد موثر در بنگلادش

   دیجیتالی‌کردن پرداخت مالیات و رسمی‌شدن زودهنگام در کشورهای درحال‌توسعه

   دانش، مهارت‌ها و قابلیت‌های سازمانی برای تحول ساختاری

   حل و فصل‌های سیاسی و تحلیل نهادها

   حکومت در جریان تحولات اجتماعی: چالش‌های آفریقا

   «بازارها، ایالات و دموکراسی: شبکه‌های حامی-مشتری و موردی برای دموکراسی در کشورهای درحال‌توسعه.» دموکراتیک شدن

   قدرت، حقوق مالکیت و مساله اصلاحات ارضی: یک مورد کلی با ارجاع به بنگلادش

   خصوصی‌سازی و اشتغال: مطالعه صنعت جوت (پارچه) در بنگلادش

   گونه‌شناسی معاملات فاسد در کشورهای درحال‌توسعه

مشتاق‌خان بر اهمیت دانش سازمانی در مقابل دانش عملی، فنی و مدون تاکید می‌کند و نشان می‌دهد عمده مشکل در کشور‌های توسعه‌نیافته به فقدان دانش سازمانی مربوط می‌شود. ما در این شماره از صفحه اندیشه قصد داریم به بررسی مقاله «دانش، مهارت‌ها و قابلیت‌های سازمانی برای تحول ساختاری» مشتاق‌خان بپردازیم. این مقاله از نظر اهمیت در پرداختن به مسائل روز کشور‌های توسعه‌نیافته از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار است و پایه‌های نظری مهمی را در بررسی و تقسیم‌بندی دانش‌های پایه‌ای برای رشد و توسعه اقتصادی بنا می‌کند.

1