لزوم استفاده از ابزارهای جدید

واقعیت این است که این اتفاق (آزادسازی قیمت‌ها) دیر یا زود باید رخ می‌داد؛ چرا که برخی از شرکت‌ها مانند تایرسازان و شوینده‌ها زیان‌ده شده بودند. افزایش نرخ‌ها سود حداقلی را عاید آنها می‌کند؛ اما زنده‌ماندن آنها نیازمند افزایش نرخ دیگر است. به‌طور مثال، در گروه لاستیک، شاهد افزایش نرخ ۳۰درصدی در تایر بودیم که این موضوع شاید حاشیه سود آنها را به حدود ۱۰درصد برساند،  اما این کافی نیست. میانگین حاشیه سود ناخالص این صنعت بین ۲۵ تا ۳۰درصد است.  در هفته گذشته اعلام شد که صادرکنندگان می‌توانند، اسکناس حاصل از صادرات را در بازار آزاد عرضه کنند که این موضوع، سبب کاهش اختلاف قیمت نیما و آزاد شد. این موضوع اگر بابت کل ارز حاصل از سوی صادرکنندگان اجرایی شود، عملکرد مناسبی را برای بورس و کنترل قیمت ارز به همراه دارد.  تورم در اردیبهشت به ۳۹درصد رسید و به نظر می‌رسد، با افزایش قیمت کالاهای اساسی، در خرداد و تیرماه، با رشد مجدد تورم مواجه شویم.

همین موضوع افراد را به خرید دارایی مجاب کرده و تقریبا همه بازارهای موازی بورس با رشد مواجه شدند. بنابراین بورس که در سال گذشته کاملا از تورم عقب مانده بود، در مقطع فعلی نیز با رشد خاصی مواجه نشده است. از این رو یکی از بازارهای با ریسک به ریوارد مناسب برای خرید محسوب می‌شود. در صنایع بزرگ و شاخص‌ساز باید به چند نکته مهم توجه کرد؛ از جمله، قیمت کامودیتی‌ها، ریسک‌های فروش به‌خصوص صادرات‌محور‌ها و مشکلات برق در تابستان و گاز در زمستان.  درخصوص کامودیتی‌ها، جنگ روسیه و اوکراین و همچنین افزایش تورم جهانی، سبب بالاماندن قیمت‌ها شده؛ اما افزایش نرخ بهره می‌تواند ترمز رشد را بکشد، بنابراین پیگیری اخبار جنگ بسیار مهم است. پس از تحریم روسیه، این کشور اجناس خود از جمله نفت، فلزات و... را با تخفیف‌های بالای ۳۰درصد به‌فروش می‌رساند و عملا سهم بازار ایران را دستخوش تغییراتی کرده است.

تولید برخی شرکت‌ها، به‌خصوص شرکت‌های فعال در گروه فلزات اساسی که برق زیادی مصرف می‌کنند، در تابستان با محدودیت مواجه شده و مطابق با اعلام آنها با هزینه‌های زیادی همراه هستند. اگر ظرفیت‌های جدیدی در حوزه برق ایجاد نشود، در سال‌های آتی مشکلات تولید با شدت بیشتری نمود پیدا می‌کند. بنابراین می‌توان به صنعت پالایشگاهی به‌عنوان گزینه کم‌ریسک‌تر در این بخش اشاره کرد؛ چون تولید و فروش آنها با مشکلی مواجه نیست، از طرفی شاخص قیمت‌گذاری محصولات آنها رو به افزایش است و نرخ دلار نیز صعودی است، در این حوزه، صندوق پالایش گزینه کم‌ریسک و مناسب‌تری است؛ ‌‌‌چراکه با ارزش خود حداقل ۵۰درصد فاصله دارد. در گروه خودروسازان، ورود پول به شرکت‌های مهم مثل ورنا، وساپا و خگستر گویای آن است که ارزش‌گذاری سایپا و ایران‌خودرو به مراحل پایانی رسیده و خریداران جدی دارند؛ مخصوصا سایپا؛ چراکه بلوک آن به اندازه ۳سیت هیات‌مدیره است و خریدار عملا کنترل شرکت را در دست خواهد گرفت.  در نهایت باید به این موضوع اشاره کرد که ارقام فعلی شاخص کل، ریسک چندانی ندارد و به نظر می‌رسد تا پایان سال بتواند روند صعودی خود را حفظ کند. به سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌شود که از ظرفیت‌ها و ابزارهای جدیدی که ایجاد شده است، استفاده کنند. به‌طور مثال، با فرض صعودی‌بودن بازار، صندوق اهرم می‌تواند گزینه جذابی برای سرمایه‌گذاری باشد.