پنج سال پرچالش!

اگر حزب مکرون بتواند، در انتخابات پارلمانی ماه ژوئن فرانسه، اکثریت کرسی‌ها را تصاحب کند و پیش‌بینی شده است که چنین شود، نخستین نتیجه پیروزی او در انتخابات ریاست‌جمهوری، تداوم روندهای پیشین است. برخی از تحلیلگران معتقدند، در حال حاضر، جامعه فرانسه باثبات و میانه‌رو است و انتظار نمی‌رود طی دوره ریاست‌جمهوری مکرون، تغییرات زیادی در آن رخ دهد؛ اما واقعیت این است که اگر مکرون نخواهد تغییر ایجاد کند، جامعه فرانسه دچار مشکلات جدی خواهد شد؛ زیرا نتایج انتخابات به‌روشنی نشان داد که مردم خواهان تغییرات رادیکال هستند و مایلند نظرشان شنیده شود. افزایش هزینه زندگی، رشد شدید نرخ تورم، سطح پایین ‌دستمزدها، وضعیت محیط‌زیست، ضعف حاکمیت قانون و مساله مهاجرت، موضوعات بسیار مهمی هستند که فرانسوی‌ها به آنها فکر می‌کنند. برخلاف انتخابات سال ۲۰۱۷ که در آن، اکثر رأی‌دهندگان به احزاب سنتی رأی دادند، در انتخابات امسال، اکثریت کسانی که پای صندوق‌های رأی حاضر شدند، به کسانی رأی دادند که وعده تغییر داده بودند.

طی دوره جمهوری پنجم فرانسه تاکنون، هرگز آرای احزاب افراطی بالاتر از احزاب میانه‌رو چپ و راست نبوده است. این امر به آن معناست که اگر مکرون نخواهد به مسائل مورد نظر شهروندان رسیدگی کند، با چالش‌هایی شبیه چالش جلیقه‌زردها که در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ سبب ناآرامی‌های فراگیر و طولانی‌مدت در فرانسه شد، مواجه خواهد شد. موضوع بعدی، قانون تامین‌اجتماعی است. مکرون بارها تاکید کرده است که نه به چپ تعلق دارد و نه به راست و برنامه اقتصادی او که در دوره مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری تبلیغ می‌شد، مورد رضایت فدراسیون کارفرماهای فرانسه است. در ماه‌‌‌های آینده، او خواستار اصلاح سیستم تامین اجتماعی با هدف بالا بردن سن بازنشستگی نیروی کار خواهد شد. همچنین قصد دارد زمینه را برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی فراهم کند. البته مکرون در حوزه کمک به نیروی کار، مصمم است طرح‌هایی را به شکل فراگیر اجرا کند تا دسترسی به مزایای مالی تسهیل شود.

سومین موضوع، حرکت فرانسه به سوی کاستن از انتشار گازهای گلخانه‌‌‌ای است. مکرون برای جلب نظر حامیان محیط‌زیست وعده داده است که به طرح‌‌‌های زیست‌‌‌محیطی، یارانه اختصاص دهد و در حوزه‌‌‌های مختلف، طرح‌هایی را برای بهبود شرایط محیط‌زیست اجرا کند. این برنامه‌ها بسیار بزرگ‌تر از برنامه‌هایی هستند که در دوره نخست ریاست‌جمهوری او اجرا شدند و نتایج چندان مشخصی نداشتند. مکرون در حوزه ساخت نسل جدید نیروگاه‌های هسته‌ای برنامه‌هایی را اجرا خواهد کرد. در فرانسه، اکثر مردم انرژی هسته‌‌‌ای را انرژی پاک تلقی می‌کنند؛ زیرا میزان انتشار گازهای گلخانه‌‌‌ای ضمن تولید آن، بسیار کم است.

چهارمین موضوع، تاثیر پیروزی مکرون بر اتحادیه اروپاست. این پیروزی برای اتحادیه اروپا و نهادهای اروپایی، اتفاق مثبتی است. با توجه به جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا و از صحنه خارج‌شدن مرکل در آلمان، فرانسه نقش بسیار مهم‌تری در امور اروپا بازی می‌کند و پاریس این فرصت را دارد که جان تازه‌ای به اتحادیه اروپا ببخشد. البته پیروزی مکرون خبر بسیار ناگواری برای ولادیمیر پوتین است.

پوتین سال ۲۰۱۷ تلاش کرد در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه مداخله کند. لوپن، رقیب اصلی مکرون در انتخابات اخیر، در سال‌های متمادی پیوندهای نزدیکی با پوتین داشته است. مکرون به‌شدت به ایده اروپای واحد پایبند است و قصد دارد، اروپایی قدرتمندتر و مستقل‌تر به وجود آورد. بدون‌شک، حمله روسیه به اوکراین برای رهبران اروپا زنگ خطر بوده است. قبلا بسیاری از کشورها برای تضمین امنیت اروپا به آمریکا متکی بودند، عده‌‌‌ای نیز برای همکاری به سوی روسیه حرکت می‌کردند. همچنین روی فرانسه، به‌عنوان نیروی مناسب برای اجرای عملیات‌های حفاظت از صلح، حساب می‌‌‌شد. اکنون مدتی است که شرایط به‌طور کامل تغییر کرده و رویکرد فرانسه در قبال استقلال اروپا در امور دفاعی، ناگهان بسیار جذاب شده است. افزایش همکاری‌‌‌ها بین کشورهای اروپایی، جزو اولویت‌‌‌های اصلی مکرون است.

او خواهان استقلال استراتژیک اروپاست که شامل حوزه‌‌‌هایی نظیر انرژی، مسائل اقتصادی، دفاعی و سیاسی می‌شود.

حرکت اروپا به این سمت، اصلا برای مسکو و پکن خوشایند نیست؛ اما برای آمریکا که مایل است انرژی بیشتری روی منطقه آسیا-پاسیفیک بگذارد، تحول مثبتی محسوب می‌شود. رویاهای بزرگ مکرون برای اروپا مورد تایید جمهوری‌‌‌های بالتیک و کشورهای اروپای شرقی است. جمهوری‌های ‌بالتیک، نگران از بین رفتن موجودیت خود هستند و کشورهای اروپای شرقی حالا دیگر می‌دانند که با حضور پوتین در روسیه، هر اتفاقی ممکن است برای آنها رخ دهد. از سوی دیگر، آلمانی‌ها هم از تحقق تغییرات مورد نظر مکرون خشنود هستند؛ زیرا کمتر از گذشته، طرفدار سیاست‌‌‌های محافظه‌کارانه دولت خود هستند.

در پنج‌سال آینده، هم در داخل و هم در سطح بین‌المللی، چالش‌‌‌های بزرگی برای مکرون وجود خواهد داشت. او برای آنکه بتواند به اهدافش برسد، باید در داخل از قدرت پیدا کردن و اثرگذاری احزاب رادیکال جلوگیری کند، به وعده‌هایی که در حوزه کاستن از انتشار گازهای گلخانه‌‌‌ای و حمایت از محیط‌زیست داده است، به‌سرعت عمل کند و ترتیبی دهد که اتحادیه اروپا در مسیر استقلال و قدرت بیشتر در حوزه‌های گوناگون حرکت کند.

مکرون جزو معدود روسای‌جمهور فرانسه است که در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری، توانسته است به پیروزی برسد و از آنجا که طبق قانون اساسی فرانسه، او نمی‌‌‌تواند در سومین دور انتخابات نامزد شود، پنج‌سال آینده، هم برای فرانسوی‌ها و هم برای اتحادیه اروپا بسیار مهم است. او می‌‌‌تواند در این پنج‌سال، چالش‌‌‌های داخلی را به نحو مناسبی رفع کند و اتحادیه اروپا را به سطحی بالاتر از استقلال در حوزه‌های دفاعی، انرژی و... برساند. البته ممکن است اهداف او به هر دلیل محقق نشود. سرعت رویدادها اخیرا بسیار زیاد بوده است و سرنوشت اتفاقاتی نظیر جنگ اوکراین، به هیچ وجه مشخص نیست؛ این یعنی فرانسه و اتحادیه اروپا باید برای رویدادهای غیرمنتظره آماده باشند.