وعده به معترضان

نخستین اولویت او، کسب اکثریت کرسی‌ها در انتخابات پارلمانی است. این انتخابات دوازدهم و نوزدهم ماه ژوئن برگزار می‌شود و حزب مکرون و هم‌پیمان‌های آن به تصاحب ۲۸۹کرسی از ۵۷۷کرسی پارلمان نیاز دارند. نتایج نظرسنجی‌هایی که درباره این انتخابات انجام شده، دیدگاهی قطعی در اختیار قرار نمی‌دهد؛ اما باید به این واقعیت توجه کرد که اگر حزب مکرون نتواند اکثریت را در آن انتخابات کسب کند، قدرت مانور او برای اجرای برنامه‌هایی که تدوین کرده است، بسیار کاهش خواهد یافت. به این ترتیب، اگر مکرون در انتخابات یادشده، به اکثریت مورد نظر خود نرسد، مجبور می‌شود به دنبال ائتلاف با جناح‌‌‌های دیگر برود.

 مکرون اعلام کرده است که آغوش دولتش به روی هرکس که از طرح‌های وی حمایت ‌کند باز است؛ اما تردیدی وجود ندارد که مذاکرات برای رسیدن به ائتلاف دشوار خواهد بود. مکرون همچنین گفته است که موضوع محیط‌زیست، در دوره دوم ریاست‌جمهوری وی بسیار مهم خواهد بود و به نخست‌وزیر ماموریت می‌دهد تا برنامه فراگیری در این حوزه تدوین کند. در هر حال تا مشخص‌شدن نتیجه انتخابات پارلمانی ماه ژوئن، درباره بسیاری از مسائل نمی‌‌‌توان با قطعیت سخن گفت.

دومین اولویت، وضعیت سیستم تامین‌اجتماعی، مدارس، سیستم درمانی و مقابله با جرم و جنایت است. مکرون وعده داده است که اصلاحات سیستم تامین‌اجتماعی را که خیلی‌ها با آن مخالفند و او نتوانست در دور نخست ریاست‌جمهوری خود اجرا کند، تا پاییز به مرحله اجرا برساند. طبق برنامه یادشده، به‌تدریج سن بازنشستگی برای نیروی کار، به استثنای کسانی که در مشاغل سخت کار می‌کنند، به ۶۵سال افزایش خواهد یافت. مکرون قصد دارد قبل از تابستان با کارفرما و اتحادیه‌‌‌های کارگری مشورت کند و در نهایت، به برنامه‌‌‌ای برسد که مورد تایید و خواست اکثریت است. از دید مکرون، اعمال تغییرات یادشده برای اقتصاد ضروری است. او همچنین مشورت درباره سیستم آموزشی فرانسه را آغاز خواهد کرد و هدف از اصلاح این سیستم، دادن آزادی عمل بیشتر به مدارس و دانشگاه‌هاست. مکرون همچنین وعده داده است که بر تعداد نیروی پلیس بیفزاید و جرم و جنایت را کنترل کند.

سومین اولویت، مسائل بین‌المللی است. تا پایان دوره ۶ماهه ریاست فرانسه بر اتحادیه اروپا دو ماه دیگر باقی مانده است. اولویت فرانسه در این دوره، تقویت امنیت در مرزهای خارجی اتحادیه اروپا و کنترل مهاجرت، تعمیق همکاری‌های دفاعی و تدوین «مدل رشد اقتصادی اروپایی» بر مبانی سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری پیشرفته بوده است. جنگ اوکراین همچنان ادامه دارد و احتمالا شدت پیدا خواهد کرد. در ماه ژوئن، نشست مهم اعضای ناتو برگزار خواهد شد. مکرون که خبرسازترین رهبر اتحادیه اروپاست، از سال ۲۰۱۷ همواره مدافع ارزش‌های غربی و خواستار اثرگذاری فراگیر و عمیق بر تحولات بین‌المللی بوده است. در پنج‌سال آینده، این اولویت‌ها تغییر نخواهند کرد.

در نهایت، چهارمین اولویت دولت فرانسه، برقراری ارتباط بهتر با رأی‌دهندگان است. یکی از چالش‌های مهم برای مکرون این است که میزان نارضایتی از سیستم سیاسی حاکم بر کشورش افزایش یافته است. به‌عنوان مثال، تعداد آرای باطله و میزان عدم‌مشارکت رأی‌دهندگان در انتخابات امسال افزایش یافته و ضروری است، از طریق اجرای سیاست‌های مورد نظر مردم، پیوندها با رأی‌دهندگان تقویت شود. مکرون در انتخابات پیروز شده؛ اما دوسوم رأی‌دهندگان فرانسوی به او خیلی علاقه‌مند نیستند. اگر قرار است سال ۲۰۲۷ یعنی در انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی، وضعیت مشارکت مردم بهتر از انتخابات سال‌جاری باشد، ضروری است به درخواست‌های مردم توجه شود. مکرون قول داده است که به خواسته‌های رأی‌دهندگان توجه کند و باید به وعده خود عمل کند.