نرخ تورم در آمریکا به بالاترین میزان در چهار دهه اخیر رسیده و بعید نیست، در ماه‌های آینده نیز مصرف‌کنندگان آمریکایی شاهد بالا بودن نرخ تورم باشند. در دیگر اقتصادهای بزرگ غربی نیز نرخ تورم بالاست. بانک‌مرکزی آمریکا در مسیر بالا بردن نرخ‌های بهره قرار گرفته و این اقدام به بازارهای مالی لطمه خواهد زد؛ زیرا هیچ کشوری یک جزیره نیست و هر تحول در سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی بزرگ، به‌ویژه بانک مرکزی آمریکا بر تمامی بازارها تاثیر می‌گذارد.

از سوی دیگر، اگر روسیه به اوکراین حمله کند، تحریم‌های فراگیر و فوری علیه مسکو اعمال خواهد شد و از آنجا که روسیه صادرکننده بزرگ برخی مواد خام از جمله نفت، گاز، کود، تیتانیوم و پالادیوم است، تحریم‌های غرب تنها به اقتصاد این کشور لطمه نمی‌زند و کل بازارها را دچار شوک خواهد کرد. این درحالی است که از پیش، عوامل مختلف از جمله تداوم همه‌گیری کرونا و وجود اختلال‌ در زنجیره‌های تامین سبب شده است تا وضعیت اقتصاد جهان نگران‌کننده باشد. سال گذشته، نرخ رشد اقتصادهای بزرگ بسیار بالا بود؛ اما تحلیلگران معتقدند، در سال‌جاری شرایط متفاوت است. از دید آنها سرمایه‌گذارانی که عادت کرده بودند بانک‌های مرکزی با نمایان شدن هر مشکل کوچک، پول به اقتصادها تزریق کنند، باید برای دورانی جدید و متفاوت آماده باشند.

در مطالب حاضر به تاثیر رشد نرخ‌های تورم بر اقتصاد جهان، وضعیت اقتصادهای بزرگ در دهه حاضر، تاثیر همه‌گیری اُمیکرون بر اقتصاد جهان و اثرات احتمالی حمله روسیه به اوکراین پرداخته شده است.