انتقام از دوران کرونا

این نظرسنجی بین یازدهم تا چهاردهم ماه جاری انجام شد و طی آن روزها قیمت پیش‌‌بینی شده برای نفت، ۱۰ تا ۱۵ دلار بالاتر از قیمت فروش آتی در آن زمان بود. یکی از تغییرات بزرگ پیش‌‌بینی‌‌های کنونی نسبت به پیش‌بینی‌های قبل از همه‌گیری این است که اکنون رقم‌هایی که برای قیمت‌‌ها در سال‌های آینده پیش‌‌بینی شده طیف بزرگی را تشخیص می‌دهند و تعداد بیشتری از متخصصان به ارقامی بسیار بالاتر یا بسیار پایین‌‌تر از متوسط قیمت‌‌ها اشاره کرده‌اند.

پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت برای سال جاری و سال آینده و پیش‌‌بینی‌‌های بلندمدت برای سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۶ انحراف استاندارد بالاتری نسبت به پیش‌بینی‌های قبل از همه‌گیری دارند. همه‌گیری کرونا، رکود اقتصادهای بزرگ در دوره همه‌گیری، سقوط بی‌سابقه قیمت نفت در سال ۲۰۲۰، وضعیت صنعت نفت شیل در آمریکا و نگرانی‌هایی که درباره انتشار گازهای گلخانه‌ای و کمبود سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های فسیلی وجود دارد عواملی هستند که سبب شده‌اند متخصصان درباره افق قیمت‌‌ها دچار سردرگمی باشند. در سال‌های قبل از همه‌گیری، برای دومین سال دوره پیش‌بینی، انحراف استاندارد ۱۰ تا ۱۱ دلار بود در حالی که اکنون این رقم ۱۷ دلار در هر بشکه است. در پنجمین سال، انحراف استاندارد به ۲۶ دلار افزایش می‌یابد در حالی که در نظرسنجی‌های قبل از مارس سال ۲۰۲۰ رقم یاد شده ۱۹ تا ۲۰ دلار بود. اکثر ارقام پیش‌‌بینی شده برای قیمت‌ها طی چهار سال آینده، حول دو رقم ۷۰ دلار و ۹۰ دلار قرار دارد.

یک نکته مهم این است که در نظرسنجی جدید، تعداد متخصصانی که رقم‌های بسیار بالا برای قیمت‌ها پیش‌‌بینی کرده‌‌اند، یعنی متوسط قیمت ۱۲۰ دلار یا ۱۵۰ دلار در پنج سال آینده، افزایش یافته است و این نشان می‌دهد از دید تعداد بیشتری از متخصصان، افق بازار نفت مثبت است. تفاوت چشمگیر در قیمت‌های پیش‌‌بینی‌شده حاصل اختلاف‌‌نظرها درباره علل رشد اخیر قیمت‌‌هاست. متخصصان درباره اینکه رشد اخیر قیمت‌ها چه میزان زودگذر است و به زودی معکوس می‌شود و چه میزان ساختاری است و ادامه پیدا خواهد کرد اختلاف نظر دارند.

نظرسنجی از ۱۰ هزار متخصص بازار انرژی انجام شده است. در بین این گروه، ۲۱ درصد مستقیما در حوزه تولید نفت و گاز یعنی اکتشاف، استخراج، تولید، پالایش، توزیع، بازاریابی و خدمات مربوط به میادین نفتی مشغول فعالیت هستند. بخش اعظم دیگر شرکت‌کنندگان در نظرسنجی در بخش بانکی و مالی (۱۷ درصد)، تحقیق و توسعه (۱۰ درصد)، خدمات تخصصی (۹ درصد)، صندوق‌های سرمایه‌گذاری (۷ درصد) و...فعالیت می‌کنند.