اخبار و سیگنال‌‌های برآمده از هر دور مذاکرات رسمی بین ایران و غرب، منجر به تصمیم‌گیری‌‌های سرمایه‌‌گذاری مجزا و جدیدی در بورس تهران شده و امید و انتظارات متفاوت سهامداران از نتایج مذاکرات و به‌‌تبع آن اثرات محتمل توافق یا عدم توافق بر اقتصاد و صنایع مختلف کشور، همواره باعث شده است معاملات سهام در این دوره‌های زمانی با هیجانات خاص خود همراه باشد. هم‌‌اکنون با ادامه یافتن مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ موسوم به مذاکرات احیای برجام، اخباری مبنی بر مثبت بودن روند مذاکرات و توافق احتمالی به بازارهای مالی تزریق شده است. در این میان برخی از فعالان بازار معتقدند در صورت تحقق برجام با توجه به کاهش انتظارات تورمی و احتمال افت نرخ دلار، بازارهای مالی وارد رکود می‌شوند و بازار سرمایه نیز افت محسوسی خواهد داشت. در سمت مقابل نیز گروهی از فعالان بازار سرمایه معتقدند بازگشت مجدد به برجام به نفع بازار سرمایه بوده و با توجه به تجارب و اتفاقات سال‌های گذشته می‌توان گفت اثر این رویداد سیاسی بر وضعیت مالی، فروش و سود‌سازی صنایع، برای برخی با سرعت زیاد و برای صنایع دیگر با سرعت کمتر نمایان خواهد شد.

اما نکته مهم درباره مذاکرات احیای برجام، کیفیت توافقی است که حاصل خواهد شد؛ چنانچه این توافق با عمر محدود باشد، اثرات مثبتی که انتظارات بر آن شکل گرفته، رخ نخواهد داد. این در حالی است که با اجرای توافق جامع و پایدار و با طول عمر زیاد، می‌توان به ورود بسیاری از سرمایه‌‌گذاران خارجی به کشور و توجه آنان به صنایع پر‌پتانسیل امیدوار بود و درنتیجه، بسیاری از صنایع کشور ازجمله پتروشیمی، فلزات، برق و خودرو که نیازمند سرمایه‌‌گذاری مجدد و توجه هستند؛ با این رویداد، در وضعیت بهتری قرار گیرند.

اما کارشناسان اقتصادی در بررسی وضعیت تمامی بازارهای سرمایه‌گذاری عقیده دارند، درصورت تحقق توافق در مذاکرات برجام، بازار سهام نسبت به بازارهای رقیب خود بیشترین بهره و سود را در بلندمدت خواهد برد. همچنین تاکید دارند که به‌طور کلی تاثیر رفع تحریم‌ها در اقتصاد باعث کاهش تورم، افزایش اشتغال، افزایش صادرات، بهبود بازار سرمایه، کاهش نوسانات نرخ ارز و بهبود تراز تجاری و تراز سرمایه در اقتصاد کشور خواهد شد.