کنترل هزینه‌ها در کنگره

این توافق احتمالی، پس از هفته‌ها مذاکره حاصل خواهد شد و منتقدانی دارد. در این میان بایدن ظاهرا قبول کرده است که مولفه‌های کلیدی برنامه تامین اجتماعی و مبارزه با تغییرات آب و هوایی حذف شوند یا رقم مربوط به آنها در بودجه به‌شدت کاهش یابد. اگر چنین شود، رقم نهایی بودجه با رقم ۳۵۰۰میلیارد دلاری که دموکرات‌‌‌ها تابستان بر سر آن مذاکره می‌‌‌کردند، بسیار فرق خواهد داشت.

سه‌‌‌شنبه گذشته، بایدن در نشستی در کاخ سفید، بار دیگر گفت که رقم کلی بودجه حدود ۲هزار میلیارد دلار خواهد بود و شاید رقم ۱۷۵۰میلیارد دلار به واقعیت نزدیک‌تر باشد. از سوی دیگر، درباره جزئیات هنوز تصمیم‌گیری نشده است. بایدن پیشنهاد داده بود، ۱۹۰۰ تا ۲۲۰۰میلیارد دلار برای ۱۰سال هزینه شود. نکته مهم این است که با تغییراتی که اکنون در برنامه اولیه پیشنهادشده از سوی دولت ایجاد شده است، آنچه در نهایت تصویب می‌شود، به خواست بایدن برای احیای اقتصاد، کاهش وابستگی به منابع خارجی و مبارزه با تغییرات آب و هوایی شباهتی نخواهد داشت. برای مثال برنامه‌های کمک به دانشجویان قرار است حذف شود و احتمالا برنامه تولید برق از منابع پاک و جایگزین کردن سریع نیروگاه‌هایی که با زغال‌سنگ کار می‌کنند نیز کنار گذاشته خواهد شد.

بایدن همچنین به احتمال محدود شدن مدت تمدید پرداخت ماهانه به خانواده‌‌‌های دارای فرزند به یک‌سال اشاره کرده است. با آنکه هنوز هم انتظار می‌رود، در بودجه به موضوع مبارزه با تغییرات آب و هوایی، ارائه خدمات درمانی به شکل فراگیرتر و کمک به خانواده‌ها برای تامین مخارج پرستار کودک توجه شود، اما میزان بودجه‌ای که به این امور اختصاص داده خواهد شد، بسیار پایین‌‌‌تر از ارقامی است که بایدن پیشنهاد داده بود. پیش‌بینی شده است که هزینه این برنامه‌ها به طور کامل از محل افزایش مالیات‌‌‌ها تامین خواهد شد. درباره میزان رشد مالیات‌ها نیز بحث‌ها ادامه دارد. در هفته‌‌‌های اخیر، اختلافات در درون حزب دموکرات بر سر جزئیات بودجه، نه‌تنها روند به نتیجه رسیدن و نهایی شدن آن را به تاخیر انداخته، بلکه شکل برنامه بودجه را تغییر داده است. به همین دلیل، عده‌ای معتقدند آنچه در نهایت تصویب می‌شود، ناامیدکننده است و نمی‌تواند به اهدافی که در نظر گرفته شده بود، تحقق بخشد. برخی بخش‌‌‌های بودجه امیدبخش است و برخی ناامیدکننده.  بایدن اعلام کرده که مایل است، قبل از سفرش به گلاسکو برای شرکت در نشست تغییرات آب و هوایی در پایان ماه جاری میلادی، قانون‌گذاران درباره بودجه به توافق برسند. به نظر می‌رسد، همه خواستار محدود شدن رقم بودجه هستند. دموکرات‌‌‌های موافق برنامه پیشنهادشده از سوی بایدن می‌گویند، آنچه تصویب می‌شود تا اندازه زیادی شامل بندهای مورد نظر دولت است. البته ارقام اختصاص داده شده به هر یک از بخش‌‌‌ها کاهش می‌‌‌یابد و در برخی موارد، دوره اجرای برنامه‌‌‌ها کوتاه‌تر می‌شود. یکی از اعضای دموکرات مجلس نمایندگان می‌‌‌گوید: «سعی کرده‌ایم تا جایی که ممکن است، ارقام نهایی به ارقام مورد نظر دولت نزدیک باشد. قصد داریم این برنامه اجرا شود تا شاهد تحولات عمیق و فراگیری در حوزه‌های مختلف باشیم؛ برنامه‌‌‌هایی که به نفع مردم خواهد بود.»

دموکرات‌ها برای دور زدن مخالفت جمهوری‌خواهان از یک روند بودجه‌ای به نام مصالحه استفاده می‌کنند. با این حال برای تصویب بودجه به رای مثبت ۵۰سناتور دموکرات و تایید آن در مجلس نمایندگان نیاز است. دموکرات‌ها مشتاق هستند که هرچه سریع‌تر برنامه، نهایی و تصویب شود. دموکرات‌های مخالف رقم ۳۵۰۰میلیارد دلاری برای بودجه مشغول رایزنی هستند و تحلیلگران معتقدند، برنامه یادشده در نهایت با ارقامی پایین‌‌‌تر و حذف برخی بندها تصویب خواهد شد. بایدن تلاش کرده است در ملاقات‌‌‌هایی که با دموکرات‌‌‌ها دارد، آنها را به تصویب محتوایی از بودجه که نزدیک به خواسته دولت است، متقاعد کند. او امیدوار است چنین شود، اما به نظر می‌رسد بعید است آنچه تصویب می‌شود، تغییر بزرگی برای اقتصاد به همراه آورد، به‌طوری که مردم شاهد بهبود پایدار شرایط و رفع نواقصی باشند که سال‌ها وجود داشته است. وجود دیدگاه‌های مختلف، روند مذاکرات را طولانی کرده است و معمولا مذاکرات طولانی به نتیجه‌‌‌ای بسیار امیدبخش منجر نمی‌شود.  برخی دموکرات‌ها مایلند تا پایان ماه جاری میلادی رای‌‌‌گیری درباره بسته هزار میلیارد دلاری توسعه زیرساخت‌ها انجام شود، اما جناح ترقی‌‌خواه این حزب در مجلس نمایندگان، فعلا قصد ندارند رای دهند. یکی از سناتورها می‌‌‌گوید، بخش‌های مختلف بودجه برای افراد مختلف معانی گوناگون دارد و در این موارد، رسیدن به توافق کار آسانی نیست. یکی از موانع بزرگ برای دموکرات‌‌‌ها حجم برنامه مبارزه با تغییرات آب و هوایی است. این برنامه، جزئیات زیادی دارد و بر بسیاری از بخش‌‌‌های اقتصاد و شرکت‌ها تاثیر می‌گذارد. رسیدگی به تمامی این جزئیات بسیار زمان‌براست. دیدگاه‌‌‌ها درباره ارقامی که برای تشویق همه به توسعه استفاده از انرژی‌‌‌های پاک در نظر گرفته شده، متفاوت است. از دید لیبرال دموکرات‌ها ارقامی که اکنون مورد بحث است، برای رسیدن به اهداف مورد نظر کافی نیست و سبب مبارزه جدی با تغییرات آب و هوایی نمی‌شود. آنها به‌شدت درباره اثرات بلندمدت تغییرات آب و هوایی بر کشور و جهان نگرانند و مایلند قانونی تصویب شود که بتواند، به طور موثر روند این تغییرات را کند و سپس معکوس کند.