شرق آسیا در گوشه رینگ

میزان شیوع در بخش اعظم منطقه شرق و جنوب شرق آسیا نسبت به آمریکا و اروپا پایین است، هرچند در بخش بزرگی از آسیاپاسیفیک میزان ایمنی کم است، اما در این منطقه نسبت به غرب، تعداد بسیار کمتری از مردم دچار بیماری شده‌اند. بنا بر اعلام آکسفورد اکانامیکس، کمتر از ۲۰درصد جمعیت در اکثر کشورهای آسیایی به‌طور کامل واکسینه شده‌اند. این رقم کمتر از نصف رقم مربوط به آمریکا و بریتانیاست. در این دو کشور، شیوع سریع و فراگیر کرونا سبب شد، مقامات دولت و شرکت‌های داروسازی بیشترین تلاش را برای ساخت واکسن بکنند و نتیجه این تلاش‌ها ساخته‌شدن چند واکسن موثر بوده است. با وجود میزان بالای واکسیناسیون در آمریکا و انگلستان، نرخ واکسیناسیون پایین‌تر از ۶۰ تا ۷۰ درصد است که برای رسیدن به ایمنی جمعی لازم است. همچنین نرخ یادشده از رقمی که برخی متخصصان سلامت عمومی معتقدند اکنون برای مصونیت در برابر سویه دلتا که قدرت بالای سرایت دارد، لازم است بسیار پایین‌تر است.

در ۱۸ماه اخیر، شهروندان منطقه آسیاپاسیفیک عموما به توافق با دولت‌هایشان رسیده بودند: پذیرش برخی محدودیت‌ها برای فعالیت‌های روزانه در برابر وضعیت بهتر از لحاظ همه‌گیری کرونا نسبت به آنچه در اروپا و آمریکا مشاهده شده است. برخی موج‌های همه‌گیری سبب دخالت دولت برای مهار شد، اما تهدید حاصل از همه‌گیری در جاهایی نظیر تایوان و نیوزیلند بسیار کم باقی ماند. حالا قدرت بالای سرایت سویه دلتا سبب شده است، تعداد

رو به ‌رشدی از مقامات آن کشورها معیارهای قبلی موفقیت و ناکامی را کنار بگذارند و برخی به این موضوع فکر می‌کنند که آیا رویه‌های قبلی هنوز هم موثر هستند یا نه. در کره‌جنوبی تا هفته قبل ۱۳درصد جمعیت علیه کرونا واکسینه شده‌اند. دولت در واکنش به شیوع دلتا محدودیت‌ها را به حداکثر رسانده، اما موارد ابتلا به‌سرعت در سراسر این کشور در حال افزایش است و به ارقام بی‌سابقه‌ای رسیده است. یکی از مقامات ارشد وزارت بهداشت کره‌جنوبی می‌گوید: «تدابیر استاندارد ما در حوزه فاصله‌گذاری اجتماعی برای مهار همه‌گیری دلتا که قدرت سرایت بسیار بالایی دارد، کافی نیست.»

ماه گذشته هنگامی که دلتا در سیدنی شیوع پیدا کرد، مقامات امیدوار بودند محدودیت‌ها از جمله ماندن در خانه که برای مقابله با کرونا در گذشته موثر بود، این‌بار هم موثر باشد، اما موارد روزانه ابتلا به کرونا در حال افزایش است. رئیس انجمن پزشکی استرالیا می‌گوید: «احتمالا استراتژی قرنطینه در این کشور نه به اندازه کافی قدرتمند و موثر است و نه با سرعت کافی اجرا شده که بتواند از شیوع سویه دلتا جلوگیری کند. به نظر می‌رسد برای کل کشور به‌ویژه شهر سیدنی به استراتژی جدیدی نیاز است. به نظر من باید بر واکسیناسیون تاکید بیشتری شود.» یک جنبه دیگر شیوع دلتا این است که کشورها نمی‌توانند برنامه‌های مربوط به بازگشایی اقتصاد و مرزها را اجرا کنند، به همین دلیل بهبود شرایط به تعویق خواهد افتاد. سرعت واکسیناسیون در کشورهای مختلف متفاوت است؛ در نتیجه دولت‌ها هنوز نمی‌توانند مجموعه‌های مجزایی از مقررات را برای آنهایی که واکسن زده‌اند و کسانی که هنوز واکسن نزده‌اند، اجرا کنند.

اکثر متخصصان معتقدند قدرت بالای سویه دلتا سبب می‌شود موفقیت سال گذشته در مقابله و مهار کرونا تکرار نشود. در واقع تکرار آن تجربه غیرممکن محسوب می‌شود. قبل از شیوع دلتا، در ویتنام بیش از سه ماه بود که هیچ ابتلایی به کرونا گزارش نشده بود و در تایوان برای ۲۰۰ روز هیچ ابتلایی با منشأ داخلی ثبت نشده بود. در استرالیا و نیوزیلند نیز دولت به شهروندان اجازه داده بود بدون ماسک در اماکن عمومی حاضر شوند. بر مبنای استانداردهای جهانی، میزان موارد ابتلا به دلتا در منطقه آسیاپاسیفیک، هنوز هم اندک است. پایان ماه گذشته میلادی متوسط متحرک هفت‌روزه موارد جدید ابتلا به این سویه در کره‌جنوبی ۱۳۸۳مورد بود. در استرالیا و چین این رقم به ترتیب ۱۶۳ و ۴۸ مورد اعلام شد، این در حالی است که در آمریکا و بریتانیا رقم یادشده به‌ترتیب ۵۷ هزار و ۳۶هزار مورد بود.

بنا به گزارش جدید اچ‌اس‌بی‌سی گلوبال، تنها تعداد کمی از کشورهای آسیایی از جمله کره‌جنوبی و سنگاپور می‌توانند تا پایان سال جاری میلادی ۷۰درصد جمعیت خود را واکسینه کنند. احتمالا در نیمه نخست سال آینده این هدف تحقق خواهد یافت. رئیس بخش بیماری‌های واگیر دانشکده سلامت عمومی دانشگاه هنگ‌کنگ می‌گوید: «کشورهایی که در از میان بردن ویروس موفق شوند تا وقتی میزان واکسیناسیون بالا نباشد، به لغو تدابیر قرنطینه تمایل ندارند.» در چین با وجود آنکه همه‌گیری به‌طور کامل مهار شده است، مقامات دولتی و بهداشتی ،مراقب انتقال ویروس از جمله دلتا از خارج به کشور هستند. هفته گذشته ۱۷۰مورد جدید ابتلا به کرونا در نانجینگ چین ثبت شد و این باور وجود دارد که سویه دلتا در این شهر در حال گردش است؛ در نتیجه بخش‌هایی از شهر به‌طور کامل قرنطینه شده‌ تا از گردهمایی‌ها جلوگیری شود. بیش از ۴۰درصد جمعیت ۴/ ۱میلیارد نفری چین با واکسن‌های ساخت این کشور واکسینه شده‌اند. پکن قصد دارد نیمه‌دوم سال آینده میلادی محدودیت‌های مرزی وابسته به همه‌گیری کرونا را حفظ کند. دولت چین مایل است ترتیبی دهد تا المپیک زمستانی ماه فوریه و فرآیند انتقال قدرت در درون حزب کمونیست در پایان سال آینده که هر یک دهه یک‌بار انجام می‌شود، دچار اختلال نشود و طبق برنامه انجام شود.

در سنگاپور نیمی از جمعیت واکسینه شده‌اند، اما از اواسط ماه گذشته میلادی موارد ابتلا به کرونا شروع به رشد کرد. این اتفاق چند هفته پس از آن رخ داد که مقامات سنگاپور اعلام کردند برای کاهش محدودیت‌ها در مسافرت‌ها و گردهمایی‌ها برنامه‌ریزی کرده‌اند. دولت سنگاپور در واکنش به رشد موارد ابتلا به کرونا بار دیگر محدودیت‌هایی بر حضور در رستوران‌ها اعمال و گردهمایی‌های بیش از دو نفر را ممنوع کرده است. احتمالا از ماه سپتامبر بار دیگر برنامه لغو یا کاهش محدودیت‌ها مورد توجه قرار خواهد گرفت. در آن زمان حدود ۸۰درصد جمعیت ۷/ ۵میلیون نفری سنگاپور به‌طور کامل واکسینه شده‌اند. هفته گذشته وزیر تجارت و صنعت سنگاپور گفت: «اگر شاهد خطراتی در آینده باشیم، باید اقدام کنیم. به این شکل می‌توان تضمین کرد که به سلامت به هدف برسیم؛ حتی اگر مسیر طولانی‌تر شود.»

سویه دلتا در ۹ کشور از ۱۰کشور جنوب شرق آسیا شناسایی شده و در اندونزی و چند کشور دیگر موارد مرگ‌ومیر حاصل از آن به‌سرعت افزایش یافته است. دولت‌ها مجبور شده‌اند تدابیر فراگیر محدودکننده‌ای اتخاذ کرده و برای سفر و تجارت محدودیت اعمال کنند. بدون شک این اقدامات اثرات منفی بر این اقتصاد خواهد داشت. کشورهایی که در ابتدا در حوزه مهار کرونا خوب عمل کردند، از جمله ویتنام و تایلند، با سرعت کافی به خرید واکسن اقدام نکردند؛ زیرا شیوع کرونا تحت کنترل بود. در تایلند که

۶۶ میلیون نفر جمعیت دارد، دولت توانست با اعمال محدودیت‌های سختگیرانه از شیوع کرونا جلوگیری کند، اما این تدابیر به اقتصاد لطمه وارد کرد. سال گذشته تعداد گردشگران خارجی که به تایلند سفر کردند، حدود ۷میلیون نفر بود، در حالی که در سال ۲۰۱۹ این تعداد حدود ۴۰ میلیون نفر بود؛ این یعنی بخش گردشگری که ۱۵درصد تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد، به‌شدت لطمه خورده است.

انجام این اقدامات محدودکننده سبب شد طی چند ماه همه‌گیری کاملا تحت کنترل باشد، اما سال جاری موارد ابتلا به‌سرعت افزایش یافته است. تنها حدود ۶درصد جمعیت تایلند واکسینه شده‌اند. استاد امنیت و مطالعات بین‌المللی دانشگاه بانکوک می‌گوید: «سال پیش عملکرد تایلند در مبارزه با همه‌گیری چنان خوب بود که احساس رضایت سبب شد در حوزه واکسیناسیون کارها کند باشد. هم در زمینه سفارش واکسن و هم تهیه سبدی از چندین واکسن، کم‌کاری رخ داد. اگر تمامی این عوامل به ناآرامی‌های سیاسی منجر شود، عجیب نیست.»