ریزش قیمت‌ها محتمل نیست

در این راستا باید عنوان کرد همت سرمایه‌گذاران امیدوار به رشد بازار و همچنین رشد معقول و منطقی حجم و ارزش معاملات روزانه، باعث شد سهامداران پول‌های پارک شده در پرتفوی خود یا پول‌هایی را که در صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت قرار داده بودند به سمت سهام حرکت دهند. در این میان باید عنوان کرد روند معکوس ورود پول حقیقی و ابطال صندوق‌های درآمد ثابت نسبت به میانگین ابتدای سال، ۸۷ درصد افزایش یافته و جهت مالکیت از حقوقی به حقیقی‌ها را پررنگ کرده است. حال در چنین شرایطی، پیشرانه‌های دور صعودی جدید بازار را به چند دسته می‌توان تقسیم کرد:

گروه اول، عوامل خارج از بازار سرمایه هستند؛ این موارد را می‌توان از اظهارات مثبت رئیس‌جمهور منتخب درباره حمایت از بازار، مقابله با رانت‌خواری و قیمت‌گذاری‌های دستوری و تشدید ابهام در سرنوشت توافق برجام طی روزهای اخیر دریافت. همچنین طرح قانون مالیات بر عایدی سرمایه CGT در مجلس نیز می‌تواند تضمین‌کننده ورود پول‌ها و سرمایه‌های مردم به سرمایه‌گذاری در بورس از طریق محدودسازی معاملات سفته‌بازانه بازارهای ارز، مسکن، خودرو و... باشد.

گروه دوم، تحولات بازارهای موازی است؛ در این میان مهم‌ترین عوامل در بازار ارز و دلار قرار دارد. درحال‌حاضر دلار بازار آزاد به کانال ۲۵هزارتومان وارد شده و شاهد افزایش نرخ هزارتومانی ارز در سامانه نیما هم هستیم؛ این عوامل نوید سود‌دهی شرکت‌های صادرات‌محور یا به‌عبارتی دلاری را در آینده می‌دهد.

دیگر بازار موازی موثر بر بورس، سود بانکی و نرخ بهره بین‌بانکی است که طی ماه اخیر روند نزولی داشته و به عدد ۱۸درصد نزدیک شده است.

گروه سوم، تغییرات قیمتی در بازارهای جهانی است؛ یکی از عوامل پیشروی صعودی بازار سرمایه، تغییرات نرخ‌های جهانی کامودیتی‌هاست که بخش اعظمی از نمادهای مهم بازار سهام ایران متاثر از نرخ‌های جهانی و دلار به‌صورت توامان هستند، بنابراین دورنمای این گروه‌ها بسیار روشن و پر رونق به‌نظر می‌رسد. دیگر دسته از عواملی که به رونق بازار سرمایه کمک می‌کند، فصل مجامع سالانه شرکت‌ها و تقسیم سود و گزارش‌های سه ماهه عملکردی از یک‌طرف و از طرف دیگر انتشار اخبار فعالیت‌های جاری و گزارش طرح توسعه‌های آینده شرکت‌های فعال در بازار سرمایه از دیگر نکات امیدوارکننده‌ای است که توسط مدیران شرکت‌ها به بازار مخابره می‌شود و در نهایت تحولات مثبت در بورس‌کالا که به شفافیت روند سوددهی آینده شرکت‌ها می‌انجامد و در ادامه به تشریح آن خواهم پرداخت.

  رابطه رونق بورس و تحولات بورس‌کالا

رونق بورس‌ کالا اثرات دوجانبه‌ای بر بازار اوراق دارد، طی هفته جاری شاهد راه‌اندازی معاملات آتی گواهی سپرده‌های کالایی طلا بودیم و در ادامه آن با خبر خوش ریاست سازمان بورس باید منتظر گشایش بازار سکه آتی هم باشیم.

اتفاق مهم دیگر طرح فروش خودروی خودروسازان داخلی در بورس‌کالا بود که مراحل اداری و ثبت و راه‌اندازی زیرساخت‌های عملیاتی آن هم به‌رغم همه کارشکنی‌ها در بورس‌کالا انجام شد که می‌تواند به واقعی شدن قیمت خودرو و خروج گروه خودرویی از زیان‌دهی کمک کند؛ البته شنیده شده که به‌دلایل نامعلوم خودروسازان از عرضه روی تابلو انصراف داده‌اند که این موضوع باید درجای خود جدا بررسی شود.  دیگر خبر مثبت بورس‌کالا که سیگنال‌های خوشایند به بازار مخابره کرده، مجوز عرضه لاستیک توسط تایرسازها در بورس‌کالا و صادرات اضافی آن است که صنعت لاستیک ما را متحول و پر‌رونق‌تر از پیش خواهد کرد.

خبر مدل‌سازی جدید برای قیمت‌گذاری سیمان و در ادامه آن عرضه مجدد سیمان پس از یک دهه، سهامداران صبور این صنعت رنج‌کشیده را به جبران گذشته دلخوش کرده است.

مجموعه عوامل فوق که در بورس‌کالا شاهد بوده‌ایم از دیده بینای فعالان بورسی پنهان نمانده و ارتقای شفافیت بیشتر و کاهش عوامل بحران‌زای قیمت‌گذاری دستوری، رشد سود‌دهی نمادهای بورسی و در نتیجه اقبال عمومی به ورود پول‌های جدید را نشان می‌دهد.

  آیا بازار دوباره وارد روند اصلاح خواهد شد؟

در ابتدا باید گفت بازار۱۴۰۰ تحلیل‌پذیرتر و عقلایی‌تر از سال ۹۹ شده و این در رفتارهای صف‌نشینی و گروهی سهامداران مشخص است. به‌طوری‌‌که شاهد بودیم به‌رغم منفی شدن شاخص‌سازها، فشار فروش غیرمنطقی یا رنج‌کشی منفی توسط سهامداران حقیقی رخ نداد. در واقع توجه سهامداران معطوف به اخبار رسمی شفاف‌سازی شرکت‌ها و گزارش‌های عملکرد ماهانه و فصلی منتشرشده کدال و اتکا به تحلیل‌های تخصصی از بازار است.

 نکته دیگر این است که بازار سرمایه ارتباط مستقیم با فعالیت بنگاه‌های اقتصادی و رشد اقتصاد کلان کشور دارد و به مثابه دماسنج اقتصاد ملی عمل می‌کند. هم‌اکنون اقتصاد کشور درحال طی مسیر رشد و پویایی خود است و در پی آن سوددهی شرکت‌ها براساس گزارش‌هایی که روانه کدال کرده‌اند، نیز تایید‌کننده این موضوع است که افراد را به سرمایه‌گذاری در بورس ترغیب می‌کند. بازار سرمایه ما در سال گذشته دچار سقوط و ریزش به کانال ۱۱۰۰هزار واحدی بود و نه اصلاح، اما به‌نظر می‌رسد هم‌اکنون این روند متوقف شده و از نظر چارتی نمودار شاخص کل به صورت نوسانی در فاصله یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد در حرکت است. از آنجا‌که اوج و فرود اقتضای بورس است، اصلاح‌های جزئی روزهای اخیر هم بخشی از ذات بازار سرمایه است که قبلا اشاره کرده بودیم و تا کانال یک میلیون و ۲۳۰ هزا‌رواحد هم ادامه خواهد داشت. در این میان باید تاکید کرد سهامداران وفادار بازار بدانند، فعلا نشانه‌ای برای ریزش یا سقوط بورس مشاهده نمی‌شود.