چند روز پیش رئیس جمهوری افغانستان به همراه عبدالله عبدالله به واشنگتن سفر کردند و در این سفر بایدن قول داد حمایت‌های انسان‌دوستانه و امنیتی آمریکا ادامه پیدا کند. اما این پرسش مطرح است که آیا پس از بیست سال حضور نظامی در افغانستان، آمریکا توانسته به اهداف خود در این کشور دست پیدا کند؟ واقعیت این است که پاسخ این سوال منفی است.

تقریبا در هر زمینه، از امنیت و رفاه گرفته تا وضعیت اقتصادی و سیاسی، شاخص‌های افغانستان در وضعیت بسیار نگران‌کننده قرار دارد و بنا به اعلام بانک جهانی، میزان فقر در این کشور از ۵۰ درصد به ۷۰ درصد افزایش یافته است. خشکسالی، جابه‌جایی جمعیت‌ها و جنگ عوامل وضعیت وخیم کشور هستند.

خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان بدون شک یک خلأ بزرگ به‌وجود خواهد آورد و این خلأ به‌زودی باید پر شود. چین یک قدرت کلیدی در منطقه غرب آسیاست و تحلیلگران معتقدند بر نقش‌آفرینی این کشور در افغانستان افزوده خواهد شد. اما پکن به تنهایی نمی‌تواند ثبات را در افغانستان مستقر کند. انتظار می‌رود چهار کشور منطقه یعنی ایران، چین، روسیه و پاکستان در این حوزه تلاش کنند. در مطالب حاضر به وضعیت کنونی افغانستان، علل اقدام آمریکا یعنی خارج کردن نیروهای خود از این کشور، چالش‌های پیش روی چین، سناریوهایی که تحلیلگران مطرح کرده‌اند و... اشاره شده است.