چشم‌انداز روشن در نیمه دوم سال

تغییر لحن بانک‌مرکزی برای اقتصاد و بورس پیامدهایی خواهد داشت و بدون شک در نیمه دوم سال‌جاری میلادی شاهد تغییراتی در روندهای ۱۵ ماه اخیر در بازارها خواهیم بود. در مطلب حاضر به ۵ نکته در این زمینه اشاره می‌کنیم.

نخستین نکته این است که از این پس باید بخش‌ها و شرکت‌هایی مورد توجه سرمایه‌گذاران باشند که کیفیت بالایی دارند. تغییر مسیر بانک‌مرکزی آمریکا اثبات می‌کند که ما درحال ‌حرکت به سمت میانه چرخه اقتصادی هستیم و دوره رشد شدید بورس و افزایش چشمگیر قیمت سهام با تکیه بر معاملات سفته‌بازانه رو به پایان است.

امیلی رولاند، استراتژیست یک شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری می‌گوید: «سرمایه‌گذاران در آینده بر کیفیت سهام تمرکز خواهند کرد و منظور از کیفیت سهام این است که شرکت موردنظر باید دارای حاشیه سود بالاتر، ترازنامه قدرتمندتر و جریان نقد بهتر باشد و بازدهی بالاتری داشته باشد. برخی شرکت‌ها، هم در دوره رونق شدید بورس طی ۱۵ ماه اخیر و هم در دوره رشد عادی اقتصاد عملکرد خوبی دارند و انتظار می‌رود در ماه‌های آینده این شرکت‌ها همچنان مورد توجه سرمایه‌گذاران باشند. بخش فناوری دارای این ویژگی است. بسیاری از شرکت‌های فعال در این بخش طی یک‌سال اخیر عملکرد بسیار خوبی داشته‌اند و با توجه به تحولاتی که در اقتصاد و رفتار مصرف‌کنندگان پدید آمده، در آینده نیز این شرکت‌ها حائز ویژگی‌های یک شرکت با کیفیت بالا خواهند بود.»

شرکت آسانا که تولیدکننده نرم‌افزار برای کمک به نیروی کار در مدیریت فعالیت‌ها و آسان کردن روندهای پیچیده است، جزو شرکت‌های پربازده خواهد بود. رشد قیمت سهام این شرکت‌ها در ۸ ماه اخیر ۱۲۳ درصد بوده است.

دومین نکته این است که شرکت‌هایی که از توسعه فعالیت‌های اقتصادی سود می‌برند در نیمه دوم سال‌جاری میلادی نیز وضعیت مطلوبی خواهند داشت. از دید تحلیلگران بازارهای مالی، مهم‌ترین موضوعی که می‌توان از نشست هفته گذشته کمیته سیاستگذاری بانک‌مرکزی آمریکا برداشت کرد این است که برنامه‌های عظیم حمایتی طی ۱۵ ماه اخیر تاثیرات مورد نظر را داشته‌اند و اقتصاد با سرعتی بالا درحال بهبود است در نتیجه، کمتر به برنامه‌های حمایتی نیاز است. این یک خبر خوب است. در ماه‌های آینده بخش‌های بیشتری از اقتصاد بازگشایی می‌شوند و فعالیت شرکت‌های فعال در زمینه سرگرمی، حمل‌ونقل، مسافرت، گردشگری و... رونق بسیار بیشتری پیدا خواهد کرد. برای مثال شرکت اوبر که از جهت اندازه در مقایسه با رقیب خود یعنی شرکت لیفت برتری دارد و با مدیریت جدید بر کیفیت سرمایه‌گذاری‌های آن افزوده شده، افقی روشن دارد. همزمان با عبور از دوران همه‌گیری کرونا، این شرکت به یک شرکت ارائه‌کننده خدمات غیرقابل اجتناب تبدیل می‌شود.

شرکت‌هایی که مواد غذایی و تجهیزات برای رستوران‌ها تامین می‌کنند نیز از تداوم روند گشایش اقتصادها سود خواهند برد. فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز جزو شرکت‌های با عملکرد مثبت خواهند بود. یک موضوع مهم این است که وضعیت اقتصاد درحال بهتر شدن است. اما بانک‌مرکزی در آینده دور نرخ‌های بهره را بالا خواهد برد در نتیجه خطر کاهش رونق اقتصادی زیاد نیست. به این ترتیب در نیمه دوم سال‌جاری میلادی عملکرد کلی بورس مثبت باقی خواهد ماند. در واقع تغییراتی در سبد دارایی سرمایه‌گذاران به‌وجود خواهد آمد، اما نباید تصور کرد برخی بخش‌هایی که در ۱۵ ماه اخیر رونق داشته‌اند فراموش خواهند شد.  سومین نکته مهم این است که در ماه‌های آینده باید کاملا مراقب بود، هیجان‌های غیرمنطقی درباره برخی شرکت‌ها و ارزهای دیجیتالی مبنای تصمیم‌گیری نباشد. بانک‌مرکزی در نشست هفته پیش خود سیگنالی گیج‌کننده ارسال کرد: از یکسو این نهاد آشکارا اعلام کرد رشد اخیر نرخ تورم زودگذر است و این دیدگاه منطقی به‌نظر می‌رسد، زیرا بخش بزرگی از رشد قیمت‌ها حاصل اختلال در زنجیره تامین و کمبود کالاست و به تدریج با رفع اختلال‌های یاد شده از فشار تورم کاسته خواهد شد. اما از سوی دیگر در نشست یاد شده به جدول زمانی کاهش برنامه‌های حمایتی اشاره شد.

این سوال مطرح است که اگر بانک‌مرکزی معتقد است رشد نرخ تورم زودگذر است. چرا انتظارهایی درباره بالا بردن نرخ‌های بهره به‌وجود آورده است؟ یک نظریه این است که بانک‌مرکزی نگران رشد غیرمنطقی قیمت برخی سهم‌ها و افزایش قیمت ارزهای دیجیتالی است. میزان بالای نقدینگی که از سوی بانک‌مرکزی و دولت به اقتصاد تزریق شده زمینه را برای افزایش غیرمنطقی قیمت برخی سهم‌ها و دارایی‌ها فراهم کرده و بانک‌مرکزی مایل است، قیمت این دارایی‌ها به حالت منطقی بازگردد. اساسا درباره وجود حباب در بازار نگرانی‌هایی وجود داشته، زیرا رشد شاخص‌های مالی در ۱۵ ماه اخیر بسیار سریع بوده است.

چهارمین موضوع، تغییر سرنوشت برخی بخش‌های اقتصاد در آینده است. تیم موری، استراتژیست سرمایه‌گذاری می‌گوید: «نکته مهم درباره نشست هفته گذشته بانک‌مرکزی آمریکا این است که این نهاد بر نرخ تورم تمرکز کرده و نگران رشد پایدار آن است. در واقع بانک‌مرکزی دیگر درحالت «اتوپایلت» نیست و معتقد است باید اقداماتی انجام داد. این یک خبر بد برای بخش‌هایی از بورس است که بیشترین سود را از رشد نرخ تورم کسب می‌کنند. یعنی بخش‌های ساخت‌وساز، انرژی و مواد خام. اما یک پرسش مهم مطرح است و آن اینکه آیا واکنش بانک‌مرکزی به اندازه‌ای بزرگ خواهد بود که رونق اقتصاد متوقف شود یا نه؟ بعید است خیلی زود اقدامی بسیار بزرگ از سوی بانک‌مرکزی انجام شود. بنابراین در دورانی که نرخ تورم بالا باقی می‌ماند بخش‌های یاد شده از این وضعیت سود خواهند برد، سپس شاهد کاهش نرخ تورم و منطقی شدن رشد اقتصاد خواهیم بود. در این میان سرمایه‌گذاران بر مبنای استراتژی خود تصمیم خواهند گرفت چه میزان و در چه بخش‌ها و شرکت‌هایی در بورس سرمایه‌گذاری کنند.

پنجمین نکته این است که سرمایه‌گذاران نباید درباره کاهش برنامه‌های حمایتی بانک‌مرکزی وحشت زده شوند. تردیدی وجود ندارد که موضوع کاستن از برنامه‌های یاد شده روی میز قرار گرفته و احتمالا اواخر سال‌جاری کاستن از میزان خرید اوراق قرضه آغاز خواهد شد. در گذشته چنین اقدامی به کاهش شدید قیمت سهام شرکت‌های سه شاخص متوسط صنعتی داوجونز، استاندارد ‌اند پورز و نزدک منجر شده است. اما آیا این بار نیز چنین واکنشی در بازار مشاهده خواهد شد؟

پاسخ تحلیلگران منفی است و علت این است که بانک‌مرکزی با دقت تلاش کرده سرمایه‌گذاران را برای دوران کاهش برنامه‌های حمایتی آماده کند. در واقع ماه‌ها تا آغاز کاهش احتمالی برنامه‌های انبساطی زمان باقی مانده است. نشست هفته گذشته بانک‌مرکزی آمریکا نقطه عطفی برای این نهاد و بازارهای مالی بود و تاثیر آن در ‌ طولانی‌مدت ادامه پیدا خواهد کرد. بسیار بعید است عملکرد بورس در نیمه دوم امسال منفی باشد. سال‌جاری میلادی رشد اقتصادهای بزرگ چشمگیر خواهد بود و با مهار کرونا فعالیت‌های اقتصادی به حالت عادی باز خواهد گشت. آنچه در ماه‌های آینده مشاهده می‌شود، تغییر ترکیب سبد دارایی‌ها و منطقی شدن قیمت برخی دارایی‌هاست.