مسیر پرابهام

اما احتمالا این خوش‌بینی بجا نیست؛ زیرا درحال‌حاضر واقعیت‌ها چندان امیدبخش نیستند. مجموعه‌ای از عوامل شامل افزایش مجدد موارد ابتلا به کرونا در برخی کشورها، روند کند واکسیناسیون علیه کرونا در مقاصد جذاب گردشگری و فوران سیستم قابل اتکای تایید واکسینه‌شدن گردشگران سبب می‌شود عادی‌شدن شرایط و افزایش سفرهای بین‌المللی روندی طولانی باشد. رئیس دپارتمان ایمنی‌شناسی و بیماری‌های واگیر دانشکده سلامت عمومی ‌ها‌روارد می‌گوید: «بازگشایی برخی مناطق به سوی گردشگران خارجی واکسینه‌شده یک ریسک معقول است. اما اگر شاهد سفر گردشگرانی باشیم که واکسینه‌نشده‌اند آنگاه همه‌گیری بار دیگر شدت پیدا خواهد کرد.»

از سوی دیگر کشورهایی که به درآمد بخش گردشگری وابسته هستند، تلاش می‌کنند گردشگران بیشتری را بپذیرند. اکثر کشورهای حوزه کارائیب پذیرای گردشگران آمریکایی هستند و در یونان محدودیت‌های مربوط به پذیرش گردشگران خارجی اواسط ماه قبل لغو شد. در این کشور ۲۵ درصد نیروی کار در این بخش مشغول کار هستند. حالا آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها و گردشگرانی از اتحادیه اروپا که به‌طور کامل واکسیه شده‌اند می‌توانند بدون قرنطینه‌شدن یا دادن تست‌کرونا به یونان سفر کنند. اما هنوز نمی‌توان گفت آینده صنعت گردشگری چه شکلی خواهد داشت. از آنجا که مشخص نیست چه زمان همه‌گیری در جهان مهار می‌شود و چه زمان واکسیناسیون در اقتصادها به حد مطلوب می‌رسد، گردشگران از کشورهایی که سطح واکسیناسیون‌شان بسیار بالاست نمی‌توانند با اطمینان کامل به سفرهای خارجی بروند. در هفته‌های اخیر موارد متعددی از شیوع کرونا در برخی کشورها و مناطق گزارش شده است. در هند شیوع سویه جدید ویروس‌کرونا بسیار وسیع و مرگبار بوده، اما در دیگر کشورها به‌ویژه برخی اعضای اتحادیه اروپا نظیر فرانسه، آلمان و ایتالیا که مقاصد جذاب گردشگری برای آمریکایی‌ها هستند نیز روند مهار همه‌گیری مطلوب نیست. در آلمان محدودیت‌ها تا پایان ماه آینده ادامه پیدا خواهد کرد و واقعیت این است که در اتحادیه اروپا سرعت واکسیناسیون پایین است در نتیجه مهار کرونا در آینده نزدیک رخ نخواهد داد.

در مکزیک و کانادا نیز کمتر از ۱۰ درصد جمعیت به‌طور کامل واکسینه شده‌اند. با آنکه بر سرعت واکسیناسیون افزوده خواهد شد؛ اما در برخی کشورهای دیگر شرایط بسیار نامطلوب است. عرضه واکسن از سوی هند به‌دلیل شیوع کرونا در این کشور دچار اختلال شده؛ زیرا دولت برای مهار کرونا در داخل، صادرات واکسن را متوقف کرد. بسیاری از کشورها از جمله کانادا برای تامین نیاز خود به واکسن، کاملا به خارج وابسته هستند و این کشور اکنون در زمینه واکسیناسیون کامل جمعیت از ۵۰ اقتصاد دیگر عقب‌تر است. این وضعیت نه‌تنها یک مانع بزرگ برای احیای بخش گردشگری جهان است بلکه شروع فعالیت‌های اقتصادی را با مشکل مواجه می‌کند.  نکته دیگر این است که سفر گردشگران واکسینه‌شده به کشورهای دیگر برای این افراد خطر کمی در پی دارد. اما برای مردم کشور مقصد خطرناک است. به‌این ترتیب شرایط واقعی مهار کرونا در جهان چندان رضایت‌بخش نیست و برای رسیدن به سطحی مطلوب از مهار این ویروس به گذشت زمان نیاز است، همچنین روند واکسیناسیون و کاهش موارد ابتلا به کرونا یکپارچه نیست.