ارز دیجیتالی بانک مرکزی معادل دیجیتالی پول نقد است و در مسیر استفاده از آن، بانک‌های تجاری دخالتی ندارند. بانک مرکزی چین در زمینه ایجاد ارز دیجیتالی پیشرو است. این نهاد به روش‌های گوناگون در حال آزمایش استفاده از ارز دیجیتالی خود است و قصد دارد ترتیبی دهد تا در المپیک زمستانی سال ۲۰۲۲ استفاده از این ارز کاملا فراگیر شود.

رواج ارزهای دیجیتالی بانک‌های مرکزی اثرات مثبت و منفی گوناگونی دارد. در واقع دیدگاه‌های مختلف در این زمینه مطرح شده است. برخی تحلیلگران خوشبین معتقدند این ارزها می‌توانند به ابزاری جدید برای بانک‌های مرکزی جهت حمایت از اقتصاد تبدیل شوند اما عده‌ای نیز معتقدند اگر بخشی از پول در اختیار بانک‌ها به شکل ارز دیجیتالی بانک مرکزی درآید، بانک‌ها از بخشی از منابع مالی خود که از آن برای وام دادن استفاده می‌کنند بی‌بهره می‌شوند.

واقعیت این است که بانک‌های مرکزی برای حفظ کنترل خود بر عرضه پول و اجرای برنامه‌های حمایتی مجبور هستند ارزهای دیجیتالی ایجاد کنند تا میدان به ارزهای رمزگذاری شده غیرمتمرکز از جمله بیت کوین سپرده نشود. در مطالب حاضر به علل حرکت بانک‌های مرکزی به سمت ایجاد ارزهای دیجیتالی، اهداف پنهان چین در ایجاد ارز دیجیتالی، پرسش‌هایی که در این زمینه مطرح است و... اشاره شده است.