نرخ مشارکت که نشانگر وضعیت جمعیت فعال اقتصادی است، نشان می‌دهد این نرخ در پاییز امسال نسبت به پاییز سال گذشته منفی۹/ ۲ درصد کاهش داشته و جمعیت فعال ۱۵ ساله و بیشتر در کشور از ۲۷ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در پاییز سال گذشته به ۲۵میلیون و ۸۴۸ هزار نفر در پاییز امسال رسیده است. این آمار از افت حدود یک میلیون و ۴۹۰ هزار نفری جمعیت فعال در بازه زمانی مورد بررسی حکایت دارد.

نسبت اشتغال ۱/ ۲ درصد ریزش کرد و از ۶/ ۳۹ درصد در پاییز سال گذشته به ۵/ ۳۷ درصد در پاییز امسال رسید؛ به این ترتیب جمعیت اشتغال که در پاییز سال ۹۸ به بیش از ۲۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر رسیده بود، در پاییز امسال با ریزش یک میلیون و ۳۳ هزار نفری، به ۲۳ میلیون و ۴۱۳ هزار نفر کاهش یافت.

در عین حال نرخ بیکاری نیز در این بازه زمانی با ریزش ۲/ ۱ درصدی مواجه بوده است؛ هرچند کاهش نرخ بیکاری یک سیگنال مثبت به بازار کار محسوب می‌شود، اما زمانی که این نرخ همزمان با نرخ مشارکت کاهش می‌یابد، این افت لزوما نمی‌تواند به‌دلیل بهبود وضعیت اشتغال باشد، چراکه کاهش نرخ بیکاری در این شرایط، به احتمال زیاد می‌تواند به‌دلیل خروج افراد از جمعیت فعال (شاغل یا تمایل برای ورود به بازار کار) باشد.

بنابراین بخش قابل‌توجهی از ریزش اشتغال و خروج افراد از جمعیت فعال می‌تواند به واسطه تاثیر کرونا در بخش‌های مختلف اقتصادی به‌ویژه بخش خدمات باشد. در این پرونده، آثار کرونا بر بازار کار گروه‌های مختلف در ایران، جوانان و همچنین کودکان کار بررسی شده است.