استرس در آغاز سال

به گفته پروفسور هیکی، در این دوره بسیاری از خدماتی که افراد طی سال به آنها دسترسی دارند تا از لحاظ ذهنی به آرامش برسند در دسترس نیست. پرسنل سیستم درمانی به مرخصی می‌روند و بسیاری از کسانی که از افراد دچار مشکل ذهنی حمایت می‌کنند برای مدتی در دسترس نیستند. در نتیجه آنها باید به اورژانس مراجعه کنند. به همین دلیل است که همواره در دوران تعطیلات پایان سال، مراجعه به بخش‌های اورژانس بیمارستان‌ها افزایش می‌یابد. در این دوره‌ها بخش‌هایی که به افراد دچار مشکلات شدید چه از لحاظ روحی و چه در زمینه همه‌گیری کرونا کمک می‌کنند به فعالیت‌شان ادامه می‌دهند.

اما مثل همیشه، امسال نیز گروه‌هایی از مردم که همواره به خدمات مشاوره‌ای نیاز دارند، در روزهای پایانی سال با مشکل مواجه می‌شوند و امسال همه‌گیری کرونا نیز بر زندگی مردم اثرات عمیق داشته و تعطیلات پایان سال با تعطیلات پایان هیچ سالی شباهت ندارد. همه‌گیری کرونا لطمات بزرگ و عمیق به اقتصاد جهان و مردم وارد کرده و لطمات روحی آن به جامعه بسیار فراگیر بوده است. در هفته‌های اخیر شاهد شدت یافتن مجدد همه‌گیری کرونا بوده‌ایم در نتیجه محدودیت‌های سختگیرانه‌تر برای مهار این ویروس در نظر گرفته شده است. این به آن معناست که سطح اضطراب، نگرانی و هراس درباره وضعیت کنونی و آینده به شدت افزایش یافته است.

عده‌ای از افراد برای گرفتن کمک به نزدیکان خود اتکا می‌کنند اما عده‌ای نیز هستند که کسی را ندارند. همچنین امسال در روزهای کریسمس و شب سال نو به‌دلیل همه‌گیری کرونا محدودیت‌هایی برای گرد هم آمدن مردم در نظر گرفته شد. محدود شدن سفرها، نگرانی درباره انتقال ویروس به دیگران، مقررات محافظتی در ایالت‌ها و... از دسترسی افراد به یکدیگر جلوگیری کرده است. برای همه مردم ابهام‌هایی درباره آینده وجود دارد: درباره وضعیت شغلی، میزان بهبود شرایط اقتصادی، زمان مهار شدن کامل همه‌گیری و... ابهام‌های فراوان به چشم می‌خورد و این ابهام سبب اضطراب می‌شود.

در تمام مدت سال‌جاری این اضطراب‌ها وجود داشته و همچنان ادامه خواهد داشت. اکنون بیش از هر زمان دیگر به وجود ساختارهای مستحکم اجتماعی نیاز است تا تضمین شود مردم می‌توانند دوران پراسترس و نگرانی کنونی را سپری کنند. وضعیت کنونی مستحکم نیست و شکنندگی در آن مشاهده می‌شود. نشانه‌های گوناگون از افزایش سطح اضطراب در جامعه به چشم می‌خورد. برای مثال آمارها نشان می‌دهد میزان مصرف الکل سال‌جاری رشد کرده است. مردم برای دستیابی به احساس آرامش به سمت این نوشیدنی حرکت کرده‌اند و حالا ریسک افزایش وابستگی به الکل در جامعه افزایش یافته است. آمارها نشان می‌دهد میزان مصرف الکل در خانه به شدت افزایش یافته و این یعنی کسانی که قبلا در خانه الکل مصرف نمی‌کردند طی سال‌جاری به این کار اقدام کرده‌اند. مشکلات ذهنی، خشونت خانگی، نزاع‌های خانوادگی و رفتارهای ناهنجار همگی تحت‌تاثیر مصرف الکل افزایش می‌یابد و به‌دلیل اثرات فراگیر و مخرب همه‌گیری کرونا، مصرف این ماده افزایش یافته است.