محدودیت در گردهمایی‌های خانوادگی

در دانمارک از بیست و پنجم ماه جاری یعنی جمعه گذشته، تعطیلی سراسری آغاز شده زیرا موارد ابتلا به کرونا به بالاترین میزان رسیده بود. تمامی فروشگاه‌ها به استثنای کسب‌و‌کارهای ضروری مانند فروشگاه‌های مواد غذایی و داروخانه‌ها، تعطیل هستند. برای مثال مراکز بزرگ خرید تا سوم ماه آینده فعالیت ندارند. بیمارستان‌ها تمامی فعالیت‌های غیرضروری را از بیست و یکم ماه جاری برای سه هفته به تعویق انداخته‌اند تا برای افزایش احتمالی موارد بستری شدن در اثر ابتلا به کرونا آماده باشند. از مردم خواسته شد در دوره تعطیلات کریسمس و شب سال نو بیش از ۱۰ نفر در جمع‌های خصوصی گردهم جمع نشوند. در فنلاند محدودیت‌ها به شکل منطقه‌ای اعمال می‌شود، نه سراسری. محدودیت‌ها برای رستوران‌ها و کافه‌ها به سه سطح قابل‌تقسیم است و این محدودیت‌ها تا پایان ماه فوریه سال آینده ادامه پیدا خواهد کرد. مقامات محلی می‌توانند گردهمایی‌های بیش از ۱۰ نفر را ممنوع کنند و اگر لازم می‌دانند کلا اجازه هیچ نوع گردهمایی‌ای ندهند.

در فرانسه دولت ابتدای ماه جاری اعلام کرد گردهمایی‌های مربوط به کریسمس و شب سال نو باید به حداکثر ۶ نفر بزرگسال محدود باشد. به‌دلیل افزایش شیوع کرونا محدودیت‌هایی که قرار بود اواسط ماه جاری لغو شود، تمدید شده است یعنی موزه‌ها، تئاترها و سینماها تا چند هفته دیگر تعطیل خواهند بود. همچنین ساعات منع آمد و شد که ابتدا ۹ شب تا ۶ صبح بود حالا به ۸ شب تا ۶ صبح افزایش یافته است البته شهروندان برای خروج از منزل احتیاج به مجوز ندارند و نیز می‌توانند به دیگر مناطق مسافرت کنند. ۲۵ ژانویه رستوران‌ها و کافه‌ها فعالیت‌شان را از سر خواهند گرفت. در آلمان از شانزدهم ماه جاری تا دهم ژانویه تمام فروشگاه‌های غیرضروری، فعالیت‌های خدماتی و مدارس تعطیل خواهند بود. قبلا گردهمایی‌های بیش از ۱۰ نفر ممنوع بود و حالا تنها پنج نفر از دو خانواده می‌توانند گردهم جمع شوند. در هفته‌های اخیر موارد جدید ابتلا به کرونا در آلمان به سرعت افزایش یافته است و وزیر دارایی آلمان اعلام کرده به تمامی مشاغلی که از تعطیلی‌ها لطمه می‌بینند کمک مالی خواهد شد. دولت توصیه کرده همه در خانه بمانند و فقط برای امور ضروری از خانه خارج شوند. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفته است قصد دارد پس از کریسمس، حداقل به مدت دو هفته کل کشور را تعطیل کند تا شیوع کرونا مهار شود. حداقل تا دهم ژانویه اکثر فعالیت‌ها تعطیل خواهند بود.

در ایتالیا دولت برای مهار همه‌گیری، مسافرت بین مناطق مختلف کشور در دوره کریسمس و شب سال نو را ممنوع کرده است. از بیست‌ویکم ماه جاری تا ششم ژانویه افراد تنها برای ضرورت‌های شغلی، امور اضطراری و درمان اجازه دارند از یک منطقه به منطقه دیگر مسافرت کنند. تا پایان هفته نخست ماه ژانویه وضعیت کشور از لحاظ همه‌گیری کرونا قرمز اعلام شده و این بدان معناست که افراد تنها برای درمان، کار یا خریدهای ضروری اجازه دارند از خانه خارج شوند. برای کلیساها نیز محدودیت‌هایی در نظر گرفته شده است. محدودیت جابه‌جایی داخل شهر طی چند روز آینده کمتر می‌شود اما رستوران‌ها و بارها تعطیل خواهند بود. دولت برای کسب‌و‌کارهایی که از محدودیت‌های یاد شده لطمه می‌بینند کمک مالی در نظر گرفته است.  در هلند دولت برای مهار کرونا بر محدودیت فعالیت کسب‌و‌کارها به شدت افزوده است. در واقع تمامی فروشگاه‌های غیرضروری، مدارس، آرایشگاه‌ها، موزه‌ها و تئاترها از پانزدهم ماه جاری تا نوزدهم ماه آینده میلادی تعطیل هستند و رستوران‌ها تنها اجازه دارند سفارش غذا برای بیرون بگیرند. از سوی دیگر خانواده‌ها اجازه ندارند بیش از سه مهمان دعوت کنند. کودکان تا ۱۲ سال از این محدودیت مستثنی هستند. دولت اسپانیا از بیست‌وسوم ماه جاری تا ششم ژانویه، مسافرت بین مناطق کشور را ممنوع کرده است. همچنین گردهمایی‌های خانوادگی نباید شامل بیش از ۱۰ نفر باشد. در تمام مناطق کشور برای جلوگیری از جمع شدن مردم گرد هم، مراسم و فعالیت‌های گوناگون دوره جشن سال نو ممنوع است. مراسم مذهبی در فضاهای سربسته تنها با رعایت محدودیت تعداد شرکت‌کنندگان مجاز است. در سوئد محدودیت ۸ نفر برای گردهمایی‌ها در فضاهای سربسته ادامه پیدا خواهد کرد و در سوئیس شورای فدرال اعلام کرده محدودیت‌هایی برای گردهمایی‌های کریسمس اعمال خواهد شد. برای بازارها و موزه‌ها، فعالیت‌های ورزشی و فرهنگی محدودیت در نظر گرفته شده است. در مراسم‌های خصوصی و خانوادگی حداکثر پنج نفر از دو خانواده می‌توانند گرد هم جمع شوند. برای اسکی تنها شهروندان سوئیسی می‌توانند به مناطق کوهستانی سفر کنند و در این مناطق، تدابیر سختگیرانه محافظتی اعمال خواهد شد.

در بریتانیا دولت قبول کرد چهار روز در دوره جشن سال نو محدودیت‌ها کمتر شود و خانواده‌ها اجازه داشته باشند به سراسر کشور مسافرت کنند اما مقامات انگلستان، ایرلند شمالی، اسکاتلند و ولز اعلام کردند حداکثر سه خانواده در هر گردهمایی می‌توانند جمع شوند. در ایرلند شمالی از بیست‌وششم ماه جاری به مدت ۶ هفته فعالیت‌های اقتصادی تعطیل خواهد بود به این معنا که کسب‌و‌کارهای غیرضروری پس از کریسمس تعطیل می‌شوند تا همه‌گیری کرونا مهار شود. در اسلواکی مدارس و کسب‌و‌کارهای غیرضروری حداقل برای سه هفته یعنی تا دهم ماه جاری تعطیل خواهند بود. گردهمایی‌های بیش از ۶ نفر ممنوع است و رستوران‌ها تنها اجازه دارند سفارش‌های غذا را ارسال کنند. دولت قصد دارد محدودیت‌های جدید اعلام کند.

در رومانی دولت به مدت چهار هفته یعنی تا پانزدهم ماه آینده محدودیت‌های فراگیر برای فعالیت‌های اقتصادی در نظر گرفته است. منع آمد و شد شبانه، ممنوعیت گردهمایی، حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی، محدودیت تعداد مهمان‌ها و... جزو این محدودیت‌ها هستند. هتل‌ها نیز تنها با ظرفیت پایین اجازه دارند مسافر بپذیرند. در پرتغال طی ۲۰ روز اخیر برخی محدودیت‌ها کاهش یافت اما در روزهای آینده بار دیگر بر شدت آنها افزوده خواهد شد به‌ویژه برای گردهمایی‌ها محدودیت اعمال شده و مثل همیشه از همه خواسته شده تدابیر محافظتی مثل فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

در لهستان تدابیر برای مهار کرونا سختگیرانه‌تر بوده است. دولت از پایان ماه جاری تا هفدهم ژانویه فعالیت‌های اقتصادی را تعطیل کرده یعنی هتل‌ها، مراکز خرید و... تعطیل خواهند بود. حتی در شب سال نو از مردم خواسته شد در خانه بمانند و هیچ جشنی با حضور افراد غیرعضو خانواده برگزار نکنند. برای مسافرت‌ بین شهرها هم محدودیت در نظر گرفته شده است. وزیر بهداشت این کشور گفته است: «تا قبل از واکسیناسیون فراگیر ضروری است تدابیر لازم برای جلوگیری از شیوع کرونا ادامه پیدا کند.» تمامی اماکن فرهنگی از جمله تئاترها، موزه‌ها و گالری‌های هنری، مراکز فرهنگی و سینماها تا هفدهم ژانویه تعطیل خواهند بود. در کلیساها با فاصله‌گذاری اجتماعی اجازه ورود افراد داده می‌شود. در گردهمایی‌های عمومی حداکثر پنج نفر می‌توانند حضور داشته باشند و تمامی آنها باید از ماسک استفاده و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.