رشدی پایدارتر از همیشه

بیت‌کوین پس از حدود سه سال که در سایه قرار داشت اخیرا بار دیگر در مرکز توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته و قیمت آن هفته گذشته به نزدیکی بالاترین میزان که در سال ۲۰۱۷ مشاهده شد رسید. از ابتدای سال‌جاری میلادی قیمت بیت‌کوین تقریبا سه برابر شده و یک دلیل این افزایش، اقدام بانک‌مرکزی آمریکا در چاپ پول به میزانی بی‌سابقه برای حمایت از اقتصاد است. علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران بزرگ به بیت‌کوین دومین عامل رشد شدید قیمت‌هاست.

اکنون که شرکت پی‌پال اعلام کرده از خرید بیت‌کوین حمایت می‌کند، شرکت پانترا کپیتال که در حوزه بلاک‌چین سرمایه‌گذاری می‌کند اعلام کرده کمبود بیت‌کوین به‌وجود آمده و شرکت پی‌پال ۷۰ درصد بیت‌کوین‌های تازه تولید شده را خریده است. شرکت پی‌پال در بخشی از بیانیه ماه قبل خود اعلام کرد از خدمات شرکت پاکسوس مستقر در نیویورک که ارائه‌کننده زیرساخت بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال است برای انجام اقدامات مربوط به جنبه‌های قانونی، فناوری و نقدینگی بیت‌کوین استفاده خواهد کرد.

شرکت پی‌پال به کاربران آمریکایی امکان داده به خرید، نگهداری و فروش طیفی از ارزهای دیجیتال از جمله بیت‌کوین اقدام کنند. هنگامی که ارائه این خدمات آغاز شد، حجم خرید و فروش‌ها به شدت افزایش یافت. افزایش حجم معاملات به این معناست که طی چهار هفته، پی‌پال ۷۰ درصد بیت‌کوین‌هایی را که به تازگی عرضه شده بود خریده است. پانترا کپیتال اعلام کرده پی‌پال و اسکوایر می‌توانند همچنان به خرید بیت‌کوین‌های جدید ادامه دهند. پی‌پال که دشمن دیرینه و قسم‌خورده بسیاری از بازیگران در دنیای بیت‌کوین و ارزهای مجازی است هنگامی‌که اعلام کرد به ۳۶۴ میلیون کاربر خود اجازه داده به خرید، فروش و خرج کردن بیت‌کوین و تعداد دیگری از ارزهای دیجیتال اقدام کنند دنیای فناوری و مالی را دچار شوک کرد و در اثر این اقدام پی‌پال، قیمت بیت‌کوین طی چند هفته رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است. در گزارش پانترا کپیتال آمده است: « رشد قیمت بیت‌کوین در هفته‌های اخیر پایدارتر از رشدی است که سه سال پیش مشاهده شد.» یک دلیل این پایدار بودن آن است که اکنون سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین بسیار آسان‌تر است، یعنی شما می‌توانید از طریق پی‌پال، کش اپ، رابین‌هود و... اقدام به سرمایه‌گذاری کنید. بیت‌کوین در سال ۲۰۱۷ از هزار دلار در ابتدای سال به نزدیک ۲۰ هزار دلار در پایان سال رسید اما اندکی بعد یعنی اوایل سال ۲۰۱۸ قیمت‌ها به محدوده ۳ هزار دلار کاهش یافت. از آن زمان قیمت‌ها به تدریج رشد کرده و به ارقام بسیار بالا رسیده است.