افزایش شکاف دیجیتال

همه‌گیری کرونا نابرابری بین نیروی کار را بیشتر کرده است. سیاست‌هایی که دولت‌ها برای جلوگیری از شیوع کرونا اتخاذ کرده‌اند، از جمله تعطیل کردن اقتصادها، به‌طور خاص به طبقه کارگر در اقتصادهای درحال توسعه لطمه وارد کرده است. برای این گروه از نیروی کار که به درآمد روزانه برای ادامه زندگی وابسته بوده‌اند، ممنوع شدن سفر به شهرها یا دیگر محل‌هایی که در آنجا به‌کار می‌پردازند، سبب از بین رفتن درآمدها شده و در اغلب موارد از این نیروی کار هیچ حمایتی نمی‌شود. آنها هیچ تصوری از افق شغلی خود ندارند. یک دستفروش را در خیابانی در شهر دهلی نو در نظر بگیرید. پس از شروع همه‌گیری در هند و اقدام دولت به تعطیل کردن اقتصاد، او و هزاران نفر دیگر ناگهان درآمد خود را از دست دادند. اما برای نیروی کار متخصص که می‌تواند از خانه کار کند همه‌گیری اثر بسیار کمتری داشته است. بخش بزرگی از نیروی کار در اقتصادهای درحال توسعه در بخش غیررسمی اقتصاد مشغول به‌کار هستند و به هیچ نوع حمایتی که کارگران در اقتصادهای توسعه‌یافته از آن برخوردارند، دسترسی ندارد. در برخی کشورهای درحال توسعه، دولت اقداماتی برای حمایت از نیروی کار انجام داده اما بدون شک این اقدامات کافی نبوده است.

دومین حوزه افزایش نابرابری، شکاف دیجیتالی است. همه‌گیری کرونا تحولات درحوزه فناوری را تسریع کرده است، در نتیجه برخی کسب‌وکارها توانسته‌اند به شکل دیجیتال به فعالیت خود ادامه دهند. عده‌ای از نیروی کار هم توانسته‌اند از خانه کار کنند. کشورهایی که در آنها، شهروندان به اینترنت دسترسی دارند از گسترش استفاده از فناوری‌های آنلاین مثل زوم برای کنفرانس‌های مجازی سود می‌برند. برای نیروی کار در تایوان و سنگاپور، حرکت به سوی فناوری‌های دیجیتال یک عامل مثبت بوده است اما این همه‌گیری برای کشورهای دیگر که دچار فقر هستند بر شدت مشکلات می‌افزاید.

سومین حوزه مهم رشد نابرابری‌ها، شکاف جنسیتی است. با آنکه هم مردان و هم زنان در دوره همه‌گیری باید در خانه کار کنند، وظیفه نگهداری از کودکان و انجام کارهای معمول خانه عمدتا بر دوش زنان است. این امر سبب توزیع نابرابر کارها در خانه شده است. از سوی دیگر در سراسر جهان میزان اشتغال زنان در شغل‌هایی که نمی‌توان آنها را از خانه انجام داد بیشتر از مردان است، در نتیجه تعطیل شدن اقتصاد به زنان بسیار بیش از مردان لطمه وارد کرده است. تعطیل شدن مدارس، رستوران‌ها و فروشگاه‌ها ممکن است زنان را وادار کند از کار کردن صرف‌نظر کنند.

چهارمین حوزه مهم، افزایش حمایت گرایی است. همه‌گیری کرونا در زمانی رخ داده که میزان همکاری‌های بین‌المللی پایین است. یکی از نمونه‌های این وضعیت، تنش‌های تجاری بین چین و آمریکاست. همچنین ترامپ در ماه‌های اخیر بارها از نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان تجارت جهانی انتقاد کرده است. روند کلان تر ملی گرایی اقتصادی که در آن کشورهایی نظیر آمریکا و انگلستان درحال خروج از بلوک‌های تجاری بزرگ هستند به‌دلیل همه‌گیری کرونا سرعت پیدا خواهد کرد. حمایت‌گرایی شدیدتر در اقتصادهای توسعه یافته سبب می‌شود کشورهای درحال توسعه بازارهای خود را از دست بدهند.

در نهایت پنجمین حوزه نابرابری، دسترسی به واکسن است. دسترسی به واکسن پس از تولید آن، سرعت بهبود شرایط اقتصادی را تعیین خواهد کرد و مسلما میزان دسترسی کشورهای ثروتمند و فقیر به واکسن بسیار متفاوت است، در نتیجه بر نابرابری‌ها افزوده خواهد شد. سازمان جهانی بهداشت نسبت به ملی‌گرایی درحوزه واکسن هشدار داده است.