فرصت‌های اینترنت اشیا

این عامل اجازه می‌دهد گزارش‌های دقیق ترافیکی تهیه شود و مصرف انرژی در هر لحظه قابل محاسبه باشد. اینترنت اشیا با ایجاد زمینه برای برقراری ارتباط‌های بیشتر بین اشیا و در پلت‌فرم‌ها، داده‌های بیشتری به‌وجود می‌آورد و می‌توان از این داده‌ها برای بهبود جنبه‌های مختلف زندگی بشر بهره‌برد. شهرها می‌توانند در هر لحظه فرصت‌ها و چالش‌ها را شناسایی کنند، از هزینه‌ها بکاهند و منابع را با دقت بیشتر مصرف کنند تا اثر آن به حداکثر برسد.

کارآیی و انعطاف یک جنبه مهم شهرهای هوشمند است. شهرهای هوشمند از طریق سرمایه‌گذاری در فضاهای عمومی، به مکان‌هایی تبدیل می‌شوند که در آنها مردم مایلند زمان بیشتری را سپری کنند. شهر بارسلونا یک نمونه از شهرهای هوشمند است که فناوری هوشمند در آن به‌کار گرفته شده است. شبکه‌ای از فیبرهای نوری در سراسر شهر نصب شده، در نتیجه اینترنت بی‌سیم پرسرعت به شکل رایگان در آن ارائه و نیز از اینترنت اشیا پشتیبانی می‌شود. با تلفیق و یکپارچه‌سازی مدیریت آب، برق و پارکینگ، این شهر توانسته در هزینه‌های خود ۷۵ میلیون یورو صرفه‌جویی کند و در بخش فناوری هوشمند ۴۷ هزار فرصت شغلی به‌وجود آمده است. هلند استفاده از زیرساخت مبتنی بر اینترنت اشیا را در شهر آمستردام آزمایش کرده است. در این شهر بر مبنای داده‌های لحظه‌ای بر جریان ترافیک خودروها، مصرف انرژی و ایمنی عمومی نظارت می‌شود و تغییرات لازم در آنها به‌وجود می‌آید. از سوی دیگر در ایالات‌متحده شهرهای بزرگ نظیر بوستون و بالتیمور از سطل‌های هوشمند زباله استفاده می‌شود که زمان پرشدن‌شان اعلام می‌شود و کارآترین مسیر تخلیه آنها برای کارگران شهرداری تعیین می‌شود.

واقعیت این است که فناوری اینترنت اشیا فرصت‌های بسیاری را  پدید آورده و شهرهایی که مایلند از فناوری هوشمند جدید برای ارتقای کارآیی عملیات‌ها استفاده کنند می‌توانند از این فرصت‌ها بهره ببرند. مکان‌هایی نظیر دانشکده‌ها و جوامع جزیره‌ای، آزمایشگاه‌های کوچک برای به‌کارگیری فناوری در محیط قابل مدیریت‌تر هستند. پس از اثبات کارآیی و سودمندی فناوری‌های یاد شده در این مکان‌ها می‌توان از آنها در ابعاد گسترده‌تر برای مثال در شهرها استفاده کرد. دانشگاه‌ها نسخه‌های کوچک‌تر و فشرده‌تر شهرها هستند و در اغلب موارد سیستم حمل‌ونقل، کسب‌وکار و شهروندان (یعنی دانشجویان) خاص خود را دارند. به این ترتیب دانشکده‌ها، محلی عالی برای آزمایش فناوری‌های جدید از جمله اینترنت اشیا و به‌کارگیری نوآوری‌های مبتنی بر این فناوری‌ها هستند.

رئیس بخش فناوری اطلاعات دانشگاه متروپولیتن منچستر می‌گوید: «ایده دانشکده هوشمند نخستین بار در سال ۲۰۱۶ مطرح شد. همزمان با افزایش پروژه‌ها و برنامه‌های جدید، مناسب دیده شد اینها کنار هم قرار گیرند تا بتوان فهمید چطور می‌شود از فناوری بهره‌برداری کرد.» او توضیح می‌دهد چطور از طریق رهگیری جابه‌جایی‌ها و اقدامات دانشجویان می‌توان از فناوری هوشمند برای ارتقای کارآیی استفاده کرد. او می‌گوید: «این یک برنامه دائما درحال تکامل است. کیوسک‌های هوشمند با اطلاعات شخصی‌سازی شده امکان‌های متعددی را پدید می‌آورد. ابزارهای پوشیدنی هوشمند نظیر ساعت‌های هوشمند و گوشی بخشی از پروژه هستند.» این ابزارها می‌توانند به دانشجویان زمان کلاس و نحوه رسیدن به آن را یادآوری کنند، قرارهای آنها را به‌روزرسانی کنند و نیز به آنها اعلام کنند، زمان برگرداندن کتاب به امانت گرفته شده به کتابخانه چه وقت است. اگرچه این نوع کارها در مقایسه با اقداماتی که در برخی شهرهای بزرگ با بهره‌گیری از فناوری‌های هوشمند انجام شده کوچک به‌نظر می‌رسد، اما آنها یک نمونه یا الگوی اولیه از تحولات آینده هستند که می‌توان آنها را توسعه داد تا نیازهای بزرگ‌تر و پیچیده‌تر را پاسخ دهد.

از سوی دیگر موارد استفاده از این گونه فناوری‌ها بسیار زیاد است و مجموعه آنها در کنار هم، تحولات بزرگ در زندگی بشر به‌وجود می‌آورد. همزمان با توسعه فناوری‌های هوشمند و استفاده از آنها در محیط‌های شهری شاهد در هم تنیدگی آنها خواهیم بود. برای مثال انگلستان قصد دارد در طرح‌های توسعه‌ای آینده از فناوری هوشمند بهره ببرد و از داده انبوه برای تصمیم‌گیری بهتر در حوزه نوسازی زیرساخت‌های کشور استفاده کند. تصمیم‌های بهتر بدون تردید زمینه رونق اقتصادی را فراهم می‌کنند و برعکس تصمیم‌هایی که بدون در اختیار داشتن داده‌های کافی اتخاذ می‌شوند، به نتایج غیربهینه منجر می‌شوند. عامل اصلی حرکت به سمت شهرهای هوشمند، ظرفیت این شهرها برای بهبود جنبه‌های مختلف سیستم خدمات عمومی و کیفیت زندگی شهروندان و نیز کاهش هزینه‌هاست. با برداشتن قدمی به سمت آینده، ما نه تنها نحوه تعامل‌مان با محیط را ارتقا می‌دهیم، بلکه تضمین می‌کنیم بهترین گزینه‌های کیفیت در اختیارمان باشد و نیز منابع کمتری به هدر رود.