فرار از خدمات درمانی

در مبارزه با ویروس کرونا، دو بیمارستان با دو وضعیت متفاوت مورد بررسی قرار گرفتند. یک بیمارستان در منطقه‌ای مستقر است که شیوع کرونا در آن بسیار فراگیر بوده و در نتیجه تعداد بیماران مبتلا به کرونا که به این بیمارستان مراجعه کرده‌اند قابل ملاحظه است. بیمارستان دوم تنها با تعداد کمی بیمار مبتلا به کرونا مواجه بوده و بعید است بر تعداد این‌گونه بیماران افزوده شود. اما واقعیت این است که همه‌گیری ویروس کرونا وضعیت مالی هر دو بیمارستان را تهدید می‌کند، زیرا سودده‌ترین مشتری‌های این بیمارستان‌ها یعنی بیماران غیراورژانسی در خانه مانده‌اند. در ماه آوریل میزان مراجعه اینگونه بیماران به هر دو بیمارستان به نصف کاهش پیدا کرد. در واقع وضعیت این دو بیمارستان که نمونه‌ای از بیمارستان‌های کل کشور هستند شباهت‌های زیادی با هم دارد اما از لحاظ تعداد بیماران کرونایی پذیرش شده، آنها کاملا با هم متفاوت هستند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در هر یک از دو بیمارستان ۲ هزار جراحی لغو شده وجود داشته و ده‌ها هزار مراجعه به کلینیک‌ها که در شرایط عادی صورت می‌گرفت انجام نشده است. در نتیجه ده‌ها میلیون دلار درآمد که می‌توانست وجود داشته باشد تحقق نیافته است. بسیاری از بیمارستان‌های آمریکا حتی قبل از همه‌گیری ویروس کرونا از لحاظ مالی در شرایط مطلوب قرار نداشتند یا زیان‌ده بودند. تحقیقات گوناگون نشان می‌دهد هزار و ۲۰۰ بیمارستان طی ۵ سال اخیر، در ۲ یا ۳ سال زیان‌ده بوده‌اند. همه‌گیری ویروس کرونا وضعیت این دسته از بیمارستان‌ها را به‌شدت بدتر کرده است. این همه‌گیری از دو جهت به بیمارستان‌ها لطمه زده است، نخست آنکه منبع اصلی درآمد آنها یعنی بیماران غیراورژانسی تقریبا از میان رفته و دوم آنکه اقدامات برای آماده شدن برای شیوع ویروس کرونا و درمان بیماران سبب افزایش هزینه‌ها شده است.

یکی از اثرات بحران مالی که گریبانگیر بیمارستان‌ها شده کاهش شدید فرصت‌های شغلی در بخش درمان است. بنا به گزارش منتشر شده از سوی وزارت کار، در ماه آوریل ۴/ ۱ میلیون فرصت شغلی در این بخش از میان رفت. این رقم شامل ۱۳۵ هزار شغل از دست رفته در بیمارستان‌ها، بیش از ۲۴۰ هزار شغل از دست رفته در مطب پزشکان و بیش از ۵۰۰ هزار فرصت شغلی از دست رفته در مطب‌های دندانپزشکی است. از سوی دیگر بیش از ۲۶۰ بیمارستان اعلام کرده‌اند به بخشی از کارکنان خود مرخصی داده‌اند و بخشی را اخراج کرده‌اند. حتی در بیمارستان‌هایی که در آنها تعداد بسیار کمی بیماران مبتلا به کرونا بستری هستند موارد اخراج نیروی کار بالاست زیرا منابع درآمدی از میان رفته است. از ماه مارس کاهش مراجعه مردم به بیمارستان‌ها آغاز شد زیرا مقامات فدرال و دولتی خواستار به تعویق افتادن درمان‌های غیرمرتبط با همه‌گیری کرونا شدند تا منابع موجود صرف درمان بیماران مبتلا به کرونا شود. اواسط ماه مه ‌تقریبا ۹۴ میلیون بزرگسال آمریکایی انجام درمان‌های خود را به تعویق انداخته بودند و علت این امر همه‌گیری کرونا بود. از این تعداد ۶۶ میلیون نفر به درمان نیاز داشتند اما نتوانستند آن را دریافت کنند.

در واقع بیمارستان‌ها چه به تعداد زیادی بیمار کرونایی رسیدگی کرده باشند یا نه، از این همه‌گیری لطمه مالی بزرگ دیده‌اند. در بسیاری از بیمارستان‌ها با آنکه تخت‌های بخش مراقبت‌های ویژه هیچ‌گاه به‌طور کامل اشغال نشده اما میزان بستری شدن بیماران در بخش‌های مختلف به نصف کاهش یافته است. وزارت بهداشت و خدمات انسانی اعلام کرده ۱۷۵ میلیارد دلار برای کمک به ارائه‌کنندگان خدمات درمانی از جمله بیمارستان‌ها در مناطق روستایی و نقاط شیوع شدید ویروس کرونا اختصاص داده شده است که شامل بیماران غیربیمه هم می‌شود. اما بیمارستان‌هایی که حداقل ۱۰۰ بیمار مبتلا به کرونا را درمان نکرده‌اند از این کمک مالی بهره نمی‌برند و این درحالی است که شیوع کرونا به همه بیمارستان‌ها به میزان قابل ملاحظه‌ای لطمه وارد کرده است.

داده‌های جدید که از جانمایی تلفن‌های همراه افراد به دست آمده نشان می‌دهد از ماه قبل مراجعه به بیمارستان‌ها به تدریج افزایش یافته اما هنوز هم میزان مراجعه‌ها نسبت به سال قبل ۴۰ درصد کمتر است. به‌ویژه در بخش‌هایی از کشور که شیوع ویروس کرونا شدید نبوده یا میزان شیوع درحال کاهش است، بیمارستان‌ها برنامه‌ریزی برای پذیرش بیماران غیراورژانسی از جمله جراحی‌های گوناگون را آغاز کرده‌اند. کارشناسان می‌گویند عادی شدن شرایط به گذشت زمان طولانی نیاز دارد. ضروری است تجهیزات محافظتی به میزان کافی وجود داشته باشد، تست‌گیری انجام شود تا تضمین شود این دسته از بیماران به کرونا مبتلا نیستند و نیز ارتباط‌ها ردگیری شود تا کسانی که در معرض ویروس بودند قرنطینه شوند.

در تعداد زیادی از بیمارستان‌ها مراجعه به کلینیک‌ها درحال افزایش است، یعنی آن دسته از کسانی که به درمان‌های غیراضطراری نیاز داشتند و به دلیل همه‌گیری کرونا، مراجعه به بیمارستان را به تعویق انداخته‌اند، از جمله آنهایی که به جراحی نیازمند هستند در حال بازگشت هستند. البته رویه‌های پذیرش برای مدت طولانی تغییر کرده است یعنی از مراجعه‌کنندگان تست گرفته می‌شود، فاصله‌گذاری اجتماعی باید رعایت شود و موانع فیزیکی جدید وجود خواهد داشت تا از ابتلا به کرونا جلوگیری شود. همچنین پذیرش مراجعه‌کنندگان با فاصله زمانی صورت می‌گیرد تا از تجمع جلوگیری شود، فرم‌های کمتری پر می‌شود و نکته مهم دیگر افزایش شدید موارد استفاده از روش تله هلث است، یعنی ویزیت بیماران از راه دور.

باید دید آیا این تحولات و بهره‌گیری از روش‌های یاد شده می‌تواند به بازگشت شرایط به قبل از بحران کرونا منجر شود یا نه؟ یک اقدام ضروری این است که ترتیبی داده شود تا هراس بیماران از ابتلا به کرونا در صورت مراجعه به بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها، از میان برود. باید به آنها اطمینان داده شود که حضور در این مکان‌ها امن است. البته در هر حال بعید است تمامی تحولاتی که در ماه‌های اخیر رخ داده به حالت قبل بازگردد. تعداد زیادی شغل از میان رفته و بیمارستان‌ها نیز با مسائل مالی بزرگ مواجه شده‌اند. تحلیلگران معتقدند در آینده بیمارستان‌ها به کاستن از هزینه‌ها و حذف رویه‌های زائد ادامه خواهند داد و سعی خواهند کرد بهره‌وری را بالا ببرند.