محاصره در برابر بحران‌ها

چند روز قبل از این نشست ترامپ تهدید کرده بود اگر غارت فروشگاه‌ها آغاز شود شلیک نیروی پلیس نیز آغاز خواهد شد. این سخنان سبب نگرانی شده بود. در آن نشست ترامپ با مشاورانش مخالفت کرد. سه تن از کسانی که در جریان این نشست بودند گفته‌اند ترامپ در واکنش به سخنان مشاوران خود گفته بود: «من باید خودم باشم.» چند ساعت بعد او نامه‌ای از وکیل شخصی پیشین خود در توییتر قرار داد که در آن برخی تظاهرات‌کنندگان تروریست توصیف شده بودند. افراد نزدیک به ترامپ می‌گویند در آن لحظات و لحظات متعدد دیگر پس از آن، خودسری معمول ترامپ با خشم همراه بوده زیرا او با مجموعه‌ای از بحران‌ها مواجه است که نتوانسته آنها را مهار کند یا بر شدت آنها افزوده است. آنها می‌گویند رفتار خودتخریب‌کننده سیاسی ترامپ احتمال پیروزی او در انتخابات ماه نوامبر را به‌شدت کاهش داده است با این حال به‌نظر می‌رسد او نمی‌تواند یا نمی‌خواهد این گونه رفتارهای خود را کنترل کند.

ترامپ نمی‌خواهد در برابر جو بایدن معاون باراک اوباما یک «بازنده» تلقی شود و برخی مشاوران او می‌گویند در پاییز هنگامی که زمان انتخابات نزدیک می‌شود حس مبارزه‌جویی ترامپ تقویت خواهد شد. اما درحال‌حاضر رفتار او برای رئیس‌جمهوری که در سال انتخابات به سر می‌برد اصلا مناسب نیست. برای بسیاری از مشاوران ترامپ این پرسش مطرح شده که آیا او واقعا مایل است در انتخابات پیش رو پیروز شود یا نه؟ کسانی که با ترامپ صحبت کرده‌اند می‌گویند از زمان شروع همه‌گیری ویروس کرونا او به جای تمرکز بر برنامه‌ها و اهداف خود در چهار سال دوم ریاست‌جمهوری، دائم از رفتار رسانه‌ها در پوشش اخبار مربوط به وی شکایت کرده است. او به مشاورانش گفته است هر اقدامی انجام دهد، رسانه‌ها مطالب خوبی درباره وی منتشر نمی‌کنند. ترامپ از این شکایت کرده که هیچ‌یک از کارهایی که انجام می‌دهد به اندازه کافی خوب تلقی نمی‌شود. منظور او انتقادهایی است که از وی به‌خاطر واکنش ناکافی‌اش در قبال مرگ جورج فلوید شده است.

ترامپ از درز اطلاعات و اخبار از کاخ‌سفید ناراحت است و از مقامات کاخ‌سفید خواسته افرادی را که خبر رفتن وی به پناهگاه کاخ‌سفید را منتشر کرده‌اند شناسایی و مجازات کنند. افراد نزدیک به ترامپ می‌گویند به‌نظر نمی‌رسد او درباره پیروزی در انتخابات ماه نوامبر هیجان‌زده باشد. او برای شکست احتمالی خود مقصرهایی پیدا کرده است از جمله سوءمدیریت شیوع کرونا از سوی چین، تعطیل شدن اقتصاد و دموکرات‌ها که به باور ترامپ انتخابات را از او به سرقت می‌برند. اینها مقصرهای شکست ترامپ در انتخابات تلقی می‌شوند. اطرافیان ترامپ می‌پذیرند که او همیشه در کنترل رفتار خود با مشکل مواجه بوده و رفتارش با رفتار یک رئیس‌جمهور بسیار متفاوت است. تمایل او به استفاده از زبان نژادپرستانه چیز جدیدی نیست و به جایگاه او به‌عنوان رئیس‌جمهور لطمه زده است. اما رفتارها و سخنان اخیر ترامپ و ناتوانی او در کنار گذاشتن این رفتار و سخنان سبب شده مشاوران او احساس کنند تغییراتی در وی ایجاد شده است.

نیویورک‌تایمز با چندین نفر از کسانی که به‌طور مکرر با ترامپ در تعامل و گفت‌وگو هستند از جمله دوستان، مشاوران تبلیغات انتخاباتی و ... مصاحبه کرده است. اکثر آنها به این شرط قبول کرده‌اند درباره رویدادهای داخل کاخ‌سفید صحبت کنند که نامی از آنها برده نشود. آنها مایلند ترامپ در انتخابات پیروز شود اما می‌گویند از تغییر رفتار وی در چند ماه اخیر یعنی دورانی که ریاست‌جمهوری وی مورد تهدید قرار گرفته متعجب هستند. پیتر کینگ نماینده جمهوری‌خواه از نیویورک می‌گوید: «چالش‌های جدی که کشور با آنها روبه‌روست سبب شده ترامپ وارد میدانی جدید شود که از آن هیچ تجربه‌ای ندارد. پرونده مولر موضوع چندان دشواری نبود، ترامپ همواره درحال مبارزه بوده است اما آنچه اکنون در جریان است متفاوت است.»

یکی از سخنگویان کاخ‌سفید گفت رئیس‌جمهور کاملا مایل است برای دور دوم در این سمت به فعالیت ادامه دهد و بر موفقیت‌های خود برای مردم آمریکا بیفزاید. از سوی دیگر یکی از مقامات کاخ‌سفید که فقط درباره برنامه‌ریزی‌های دولت صحبت می‌کند گفت هفته قبل به اعضای سیاست‌گذاری کاخ‌سفید گفته شده برای سال ۲۰۲۱ و پس از آن برنامه‌ریزی کنند. مقامات کاخ‌سفید و دیگران می‌گویند در مورد تحقیقات مربوط به دخالت روسیه در انتخابات آمریکا و نیز استیضاح، ترامپ مشتاق مبارزه بود و کاملا به شکل موثر مبارزه کرد. آنها می‌گویند حالا رفتار او به زیان وی است. همچنین خشم و خودستایی ترامپ در برابر دشمن نامرئی یعنی ویروس کرونا بی‌فایده است. آنتونی اسکاراموچی رئیس پیشین ارتباطات کاخ‌سفید، کسی که تنها ۱۱ روز در این سمت بود می‌گوید: «بحران‌های گوناگون پدید آمده و هیچ‌یک از مهارت‌های ترامپ برای مقابله با این بحران‌ها موثر نیستند. تاکنون هیچ‌یک از تلاش‌های او سبب تغییر دیدگاه‌ها درباره دوران ریاست‌جمهوری وی نشده و سبب نشده نگرانی‌ها درباره نژادپرستی یا شیوع کرونا کاهش یابد. به همین دلیل است که من فکر می‌کنم او این سمت را دوست ندارد.»

تنها پنج ماه تا انتخابات ریاست‌جمهوری باقی‌مانده و به‌نظر می‌رسد ترامپ اکنون نمی‌تواند یا مایل نیست تغییراتی که سال ۲۰۱۶ توانست در رفتار خود بدهد، دوباره انجام دهد. تام کول، نماینده جمهوری‌خواه ایالت اوکلاهاما می‌گوید: «مبارزه انتخاباتی ترامپ با مبارزه انتخاباتی یک رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه که نتوانست برای دومین بار به کاخ‌سفید راه یابد یعنی جورج بوش قابل مقایسه است. در مبارزات انتخاباتی جورج بوش، انرژی و اراده کافی برای پیروزی وجود نداشت. اکنون در مبارزات انتخاباتی ترامپ چنین انرژی مشاهده می‌شود.» اما ترامپ در جمع هواداران خود سخنانی به زبان آورده که نشان می‌دهد بر زندگی خارج از کاخ‌سفید تمرکز کرده است.

برخی اطرافیان پیشین و کنونی ترامپ می‌گویند در ماه آوریل جدی شدن دو بحران اقتصادی و بهداشتی تحت‌تاثیر همه‌گیری ویروس کرونا بر دیدگاه ترامپ اثر گذاشت. آنها می‌گویند دیگر مطمئن نیستند ترامپ به مدیریت مسوولیت سخت خارج کردن کشور از رکود اقتصادی علاقه داشته باشد. مشاوران کنونی و پیشین ترامپ می‌گویند برای او لذت پیروزی در انتخابات به ندرت با مسوولیت‌هایی که قرار داشتن در چنین جایگاهی به همراه دارد سازگار بوده است. اکثر روسای‌جمهور تا قبل از استقرار در کاخ‌سفید هیچ درکی از این شغل و مسوولیت‌های آن ندارند و این گفته برای ترامپ که هرگز سمت دولتی نداشته بیشتر صادق است. سال ۲۰۱۶ ترامپ بارها در سخنرانی‌های خود به برنامه‌هایش در صورت پیروزی در انتخابات اشاره کرد اما امسال هیچ صحبتی درباره برنامه‌هایش برای دور دوم ریاست‌جمهوری نکرده است. به‌نظر می‌رسد ترامپ به این موضوع پی برده که سرنوشت سیاسی‌اش تغییر کرده است. البته او مسوولیت این تغییر را نپذیرفته است. هفته قبل او در مصاحبه با فاکس‌نیوز گفت: «اگر پیروز نشوم، خب، پیروز نشده‌ام. به زندگی ادامه می‌دهم و کارهای دیگری انجام خواهم داد. فکر می‌کنم این برای کشور ما خیلی غم‌انگیز خواهد بود.»