از اوایل ماه گذشته میلادی بازگشایی اقتصادها در اکثر کشورهای آسیایی، اروپایی و آمریکا آغاز شده و به تدریج فعالیت‌های اقتصادی از سر گرفته می‌شود. این یک عامل برای رشد تقاضا برای نفت است، اما درباره سرعت رشد تقاضا هیچ قطعیتی وجود ندارد. آمارها نشان می‌دهد بر میزان مسافرت‌ها و حضور مردم در خیابان‌ها افزوده شده، اما بازگشت مصرف به قبل از بحران، یک فرآیند بسیار طولانی‌مدت است و این یعنی نباید انتظار داشت تقاضا برای نفت رشد سریع داشته باشد.

اوپک پلاس برای کمک به رشد قیمت نفت تدابیری اندیشیده و درحال تولید کمتر است تا بازار به سمت توازن پیش رود. روز شنبه این ائتلاف در نشست ویدئویی خود توافق کرد ‌مدت کاهش ۷/ ۹ میلیون بشکه‌ای عرضه نفت تا پایان ماه آینده ادامه پیدا کند. این یک اقدام برای داشتن فرصت بررسی شرایط بازار و تصمیم‌گیری‌های بعدی است.

برخی تحلیلگران معتقدند اگر اوضاع اقتصاد جهان بهبود یابد و مصرف با سرعت لازم رشد کند، می‌توان به افزایش قیمت نفت امیدوار بود. اما برخی می‌گویند قیمت نفت تا سال آینده نیز به ارقامی که ابتدای سال وجود داشت نمی‌رسد. در مطالب حاضر به وضعیت بازار نفت، عواملی که بر قیمت‌ها اثر خواهند داشت، چند پیش‌بینی برای قیمت‌ها و پیش‌بینی وضعیت اقتصاد جهان که از سوی بانک جهانی مطرح شده اشاره می‌کنیم.