تحلیل‌ موتورهای سه‌گانه

اما برای سال ۹۹ متغیرهای مختلفی روی بازار سهام تاثیرگذار خواهد بود:

۱ – نرخ ارز: با توجه به شرایط جاری کشور و تحریم‌ها و همچنین قرارگیری بهای جهانی نفت در محدوده ۲۰ دلار به نظر می‌رسد شاهد یک رالی صعودی دیگر در نرخ ارز خواهیم بود. همین مساله می‌تواند باعث یک موج تورم دیگر در جامعه و درنتیجه بازار سهام شود.

۲ – قیمت‌های جهانی: بازارهای جهانی با شیوع و گسترش روزافزون ویروس کرونا، روزهای سختی را تجربه می‌کنند، به‌گونه‌ای که بهای جهانی نفت خام به سطح ۲۰ دلار در هر بشکه نیز رسید. شاخص داوجونز نیز رشد ۳ سال اخیر خود را پس گرفته است.

به لحاظ نموداری با توجه به شتاب گام ریزشی اخیر، بعید به‌نظر می‌رسد که قیمت‌ها بتوانند در کوتاه‌مدت سطوح قبلی خود را باز پس گیرند.

۳ – سیاست‌های حمایتی دولت: عواملی چون تاکید رئیس‌جمهور بر تسریع در واگذاری شرکت‌ها و دارایی‌های دولت و همچنین فروش اموال مازاد بانک‌ها، با استفاده از ظرفیت بازار سهام در سال‌جاری می‌تواند باعث داغ ماندن تنور بازار طی سال‌جاری شود.

به این ترتیب با جمع‌بندی موارد پیش‌رو و همچنین با توجه به سه مورد مطروحه، به‌نظر می‌رسد روند رو به رشد بازار در سال‌جاری همچنان ادامه‌دار باشد. به نظر می‌رسد در هفته‌های پیش‌رو رشد قابل توجهی در انتظار برخی صنایع از جمله گروه بانکی، خودرویی و در مجموع صنایع تولید داخل باشد.

همچنین شرکت‌هایی که افزایش سرمایه از محل تجدید مازاد ارزیابی‌ها دارند می‌توانند موردتوجه قرار گیرند. در ادامه با فروکش کردن التهابات بازارهای جهانی و حتی نزدیکی به مجامع سالانه شرکت‌ها، در کنار رشد احتمالی نرخ ارز، بار دیگر نمادهای دلاری می‌توانند مورد توجه واقع شوند.