برگزاری الکترونیکی مجامع

اما با پیشرفت تکنولوژی، همان‌طور که معاملات بورس از حالت سنتی نقل مکان کرد و حتی نوع معاملات از دستی به الگوریتمی در حال حرکت است، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) قصد دارد مجامع شرکت‌های بورسی را به‌صورت الکترونیک برگزار کند تا علاوه بر کاهش هزینه‌ها، پاسخگویی مدیران افزایش و رای‌گیری به‌صورت الکترونیک برگزار شود. در همین رابطه، سمات، پلت‌فرمی با توان نیروهای داخلی و مجموعه‌های دانش‌بنیان طراحی و عملیاتی کرده است تا شرایط برای برگزاری مجامع الکترونیک در بازار سرمایه مهیا شود.براساس این طرح، افرادی که در سامانه جامع اطلاعات مشتریان بازار سرمایه (سجام) ثبت‌نام کرده و احراز هویت شده‌اند، می‌توانند از پلت‌فرم مجامع الکترونیک استفاده کنند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این طرح که همگام با استانداردهای بین‌المللی طراحی شده، این است که اطلاعات مجامع چند روز قبل از برگزاری در اختیار سهامداران قرار می‌گیرد و آنها فرصت کافی برای مطالعه و تحلیل داده‌ها را خواهند داشت.نکته مهم‌تر این است که امکانی برای سهامداران فراهم شده است تا سوالات و ابهاماتی را که از مدیران شرکت دارند، مطرح کنند تا عملا محدودیت‌های زمانی برای پاسخ به سوالات سهامداران از بین برود که به‌طور حتم این امر میزان پاسخگویی به سهامداران را افزایش می‌دهد.  مشاهده فهرست مجامع هر سهامدار، حضور در رای‌گیری‌ها، شمارش مکانیزه آرا، مشاهده صورت‌جلسه مجامع، دریافت مستندات و فیلم مجمع از دیگر مزایای این پروژه بزرگ است که قطعا منجر به افزایش شفافیت و گامی در جهت رسیدن به اقتصاد هوشمند است.  بدون شک این پلت‌فرم می‌تواند یکی از زیرساخت‌های چرخه هوشمند باشد، چراکه هم‌اکنون مشارکت سهامداران حقیقی در مجامع شرکت‌ها بسیار اندک است و دسترسی آنلاین به مجامع، می‌تواند مشارکت آنها و استفاده از نظرات و ایده‌ها را عملیاتی کند و باعث رسیدن به نتایج مطلوب شود.  تجربه سال‌های اخیر در کشور نشان می‌دهد که مردم از فناوری‌های جدید استقبال گسترده‌ای کرده‌اند و در حال حاضر سهامداران بازار سرمایه مشتاق بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز جهان هستند.

 برگزاری آزمایشی مجمع الکترونیک

در همین راستا، مجمع عمومی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی امسال به‌صورت پایلوت در این شرکت برگزار شد تا فرآیندهای آن مورد آزمایش قرار گیرد. در این فرآیند، سهامداران می‌توانستند حتی فیلم مجمع را مشاهده کنند، اگر هم دیر به جلسه می‌رسیدند می‌توانستند از مباحث جلسه مطلع شوند. این امکان در شبکه توزیع محتوای سمات راه‌اندازی شده است. نکته بعدی بحث شمارش آرا بود که به‌صورت کاملا مکانیزه و از داخل پلت‌فرم انجام شد. قاعدتا در هر سوال بحث حد نصاب رای دهندگان و بحث نتیجه آرا مطرح است. این دو در داخل سیستم درگاه احراز هویت پلت‌فرم دارا برای مجامع راه‌اندازی شده بود، تدوین انجام شده و در نهایت بعد از مجمع، سهامداران می‌توانستند فیلم مجمع و مجموعه مستنداتی که مطرح شده و پرسش‌ها و پاسخ‌ها و نتایج آرای جلسه را ببینند.پیش‌بینی ما این است که در فاز بعد، بحث صورت‌جلسه مجمع به‌صورت آنلاین تهیه شود تا نهادهای ارکان مجمع درجا آن را امضا کنند، سپس برای نهاد ناظر ارسال شود و بعد از تایید نهاد ناظر مستقیما به مجموعه ثبت شرکت‌ها و روزنامه رسمی برود. یعنی به‌دنبال انتشار آنی صورت‌جلسات مجمع هستیم. این بخش نیز می‌تواند در فاز بعدی محقق شود. تا تحول بزرگی در بحث حاکمیت شرکتی و تعامل الکترونیکی بین دستگاه‌ها ایجاد شود.

 سمات مسوول اجرای مجامع الکترونیک

در همین راستا باید عنوان کرد که طبق ماده ۶۸ برنامه توسعه کشور، بازار سرمایه و سازمان بورس این کار را بر عهده شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار گذاشته‌اند. البته قطعا هر کسی بخواهد از هر پلت‌فرمی استفاده کند، باید تایید سازمان بورس را اخذ کند. در اساسنامه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با صراحت نوشته شده است که برگزاری مجامع عمومی و عادی و سالانه شرکت‌های ثبت شده در سازمان بورس اوراق بهادار به‌عنوان ماموریت‌های شرکت سپرده‌گذاری و موضوع فعالیت این شرکت دیده شده و تکلیفی از طرف مجمع است.البته هر رقابتی سازنده است، با این حال شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا این کار را با بالاترین سطح کیفی ممکن ارائه بدهد. در واقع تمام تلاش ما مبنی بر استفاده از حداکثر توان فنی شرکت است، با این حال قطعا محدودیتی از لحاظ ورود تیم‌ها و شرکت‌های دیگر وجود ندارد.همچنین اگر تیمی اعلام آمادگی کند، ما می‌توانیم در داخل مجموعه از حضور و ظرفیت او استفاده کنیم. تلاش این است که بتوانیم این بازار را به‌صورتی عمیق‌تر و بهتر پوشش بدهیم، زیرا حضور بازیگران دیگر به نفع ما خواهد بود. شرکت‌ سپرده‌گذاری تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا به‌عنوان مجموعه‌ای فناور و نوآور این کار را به نحو مطلوب به انجام برساند.