5 تردید بزرگ

پرسش نخست این است که چه کسی از لحاظ سیاسی پیروز استیضاح ترامپ خواهد بود؟ فعلا نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از ارسال پرونده استیضاح ترامپ به مجلس سنا اجتناب کرده است اما هنگامی که این کار را انجام دهد آنچه در مجلس سنا روی می‌دهد اهمیت بالایی دارد. با آنکه عده بسیار کمی تصور می‌کنند مجلس سنا به برکناری ترامپ رای خواهد داد. اما هیچ کس نمی‌داند اثرات این استیضاح چه خواهد بود. تردیدی وجود ندارد که آنچه پس از استیضاح ترامپ رخ می‌دهد بر انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر اثرات بزرگی دارد. برخی معتقدند دموکرات‌ها زیان خواهند دید. اگر جمهوری‌خواهان مجلس سنا ترامپ را در مقام خود ابقا کنند حزب جمهوری‌خواه موضوع را دنبال نمی‌کند؛ اما ترامپ از استیضاح برای تقویت جبهه خود استفاده خواهد کرد.

البته عده‌ای با این نظر مخالف هستند. آنها به زیان‌هایی که در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ به جمهوری‌خواهان وارد شده اشاره می‌کنند. در انتخابات میان‌دوره‌ای سال ۲۰۱۸ کنگره، جمهوری‌خواهان تعداد زیادی از کرسی‌های خود در مجلس نمایندگان را از دست دادند و این مجلس به تصاحب دموکرات‌ها در آمد. تعداد زیادی از جمهوری‌خواهان کنگره در انتخابات میان‌دوره‌ای سال‌جاری میلادی نامزد نخواهند شد و ترامپ نامحبوب باقی خواهد ماند. به رغم وضعیت خوب اقتصاد آمریکا، از دید این گروه، استیضاح نشان داده این دولت تا چه حد فاسد بوده و افشاگری‌ها بر دیدگاه رای‌دهندگان در انتخابات اثر خواهد گذاشت. سومین گروه معتقدند استیضاح ترامپ اثرات بزرگی در بر ندارد زیرا حافظه مردم قوی نیست و چند ماه پس از برگزاری استیضاح توجه آنها به مسائل دیگر به‌ویژه انتخابات معطوف خواهد شد.

دومین پرسش این است که ترامپ تا کجا پیش خواهد رفت؟ حتی هنگامی که استیضاح پایان یابد بحران ادامه پیدا خواهد کرد. همان‌طور که اقدامات ترامپ در دوره تحقیقات استیضاح نشان داد احتمال ضعف سیاسی یا میراث بد تاریخی سبب نخواهد شد ترامپ به اقدامات اختلال‌آفرین خود ادامه ندهد. پس از اعلام رای سنا درباره استیضاح، به احتمال زیاد ترامپ رفتارهای منفی بسیار بیشتری خواهد داشت. او همچنان از جایگاه خود برای منافع شخصی استفاده خواهد کرد و به انتقام‌گیری از مخالفان خواهد پرداخت. سال‌جاری به شکل اجتناب‌ناپذیری شاهد بی‌پرواترین مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری در تاریخ آمریکا خواهیم بود و به احتمال زیاد ترامپ از هر ابزاری برای پیروزی در انتخابات استفاده خواهد کرد. مشخص نیست این رفتارها تا چه حد بر حزب دموکرات، رای‌دهندگان مردد و جمهوری‌خواهان اثر خواهد گذاشت. از روز اول استقرار ترامپ در کاخ سفید رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی او و اقدامات تهاجمی وی خبرسازترین رویدادها بوده و امسال نیز چنین خواهد بود.

سومین سوال این است که آیا اقتصاد آمریکا مستحکم باقی خواهد ماند و آیا از بحران خارجی اجتناب خواهد شد؟ یکی از چیزهایی که ترامپ نمی‌تواند به‌طور کامل کنترل کند، وضعیت اقتصاد آمریکا یا بحران‌های بین‌المللی است. تاکنون او از نرخ پایین بیکاری و رشد شدید بورس آمریکا سود برده است. انتظار می‌رود ترامپ ۴ هزار نیروی آمریکایی را از افغانستان خارج کند و با توجه به وضعیت خوب اقتصادی در داخل و آرامش نسبی در خارج، استدلال متقاعد‌کننده این است که درست نیست وسط مسابقه اسب‌ها را عوض کنیم یعنی ترامپ در انتخابات رای خواهد آورد، اما این شرایط می‌تواند به سرعت تغییر کند. با آنکه میزان محبوبیت او طی چهار سال اول پایین بوده، اگر شرایط تغییر نکند ترامپ بهترین شانس را برای انتخاب مجدد خواهد داشت. اما ضعف در اقتصاد یا یک رویارویی نظامی خطرناک دقیقا همان عاملی است که سبب می‌شود رای‌دهندگان مستقل به ترامپ پشت کنند.

پرسش چهارم این است که کدام حزب می‌تواند بیشترین طرفداران خود را به پای صندوق‌های رای بیاورد؟ در یک انتخابات با نتیجه مبهم، میزان حضور رای‌دهندگان مهم‌ترین عامل پیروزی یک حزب است. حزبی که بتواند در ایالت‌های مردد بیشترین رای‌دهندگان را به خود جلب کند پیروز میدان رقابت خواهد بود. متقاعد کردن رای‌دهندگان وفادار به یک حزب برای تغییر عقیده کمتر از جذب رای‌دهندگان مردد و کسانی که قصد رای دادن ندارند موثر است. میزان حضور رای‌دهندگان در انتخابات به نامزد هر حزب وابسته است. اما حضور رای‌دهندگان مردد یا آنهایی که قصد رای دادن ندارند به همان اندازه مهم است. سال‌جاری میلادی هر دو حزب کارزاری بسیار دشوار پیش‌رو دارند. سازمان‌های راست‌گرا از ترامپ طرفداری می‌کنند و تعداد دیگری از گروه‌های سیاسی هنوز موضع‌گیری نکرده‌اند. بر مبنای شرایط کنونی نمی‌توان با اطمینان گفت که نتیجه انتخابات چه خواهد بود اما حزبی که بتواند آرای رای‌دهندگان مردد و کسانی که قصد حضور در انتخابات را ندارند جذب کند به احتمال زیاد موفق خواهد شد.

پنجمین پرسش این است که آیا دموکرات‌ها نامزد مناسب را انتخاب خواهند کرد؟ دموکرات‌ها همچنان مشغول بررسی گزینه‌های موجود برای انتخاب نامزد اصلی هستند. جو بایدن تلاش کرده نامزدی جذاب جلوه کند. او سعی کرده دموکرات‌ها را متقاعد کند تنها کسی است که می‌تواند ترامپ را شکست دهد. این از هر چیز دیگری مهم‌تر است و بایدن تاکنون نشان داده که جاذبه‌ای قابل‌ملاحظه دارد. با آنکه بایدن مورد حمله دولت و جمهوری‌خواهان قرار گرفته، اما میزان محبوبیتش بالا باقی مانده است. دموکرات‌ها چه از سر ترس از شکست در برابر ترامپ، چه به‌دلیل آنکه بایدن را فردی «ضدترامپ» می‌دانند به نامزد کردن او تمایل دارند، اما درباره پیروز شدن او در برابر ترامپ قطعیتی وجود ندارد. بایدن باید نشان دهد می‌تواند تغییر ایجاد کند تا زمینه حضور رای‌دهندگان مردد را در انتخابات فراهم کند. سال‌جاری میلادی سالی است که از این دست پرسش‌ها در آن بسیار مطرح می‌شود و تنها در ماه نوامبر پاسخ آنها مشخص خواهد شد.