مصونیت ارزهای دیجیتال

فناوری دیجیتال در بخش‌های مختلف صنعت بانکداری در حال پیشرفت است. بانک‌ها در حوزه ارائه خدمات موبایل و خدمات اینترنتی سرمایه‌گذاری‌های عظیم می‌کنند تا به تقاضای مشتری‌ها پاسخ دهند. با این حال پیشرفت در حوزه ارائه این خدمات نقاط آسیب‌پذیر بانک‌ها را بیشتر می‌کند. در سال‌های اخیر موارد تلاش برای نفوذ در شبکه‌های بانکی افزایش یافته است و حتی نهادهای مالی بسیار بزرگ در خطر حمله قرار دارند. همچنین بر پیچیدگی حملات افزوده شده است. دو نگرانی اصلی بانک‌ها و دیگر نهادهای مالی عبارت است از سرقت داده‌های حساس مشتری‌ها و لطمه وارد شدن به شهرت و اعتبار این نهادها، حتی اگر حمله سایبری کاملا موفقیت آمیز انجام نشود. مدیران ارشد اطلاعات از نقاط ضعف سیستم بانکی مطلع هستند و می‌توانند در رفع نقاط ضعف کمک کنند. این مدیران می‌توانند به مدیران ارشد هم در حوزه تدوین برنامه امنیت سایبری و هم برنامه پیشگیری کمک کنند تا حملات یاد شده قبل از آنکه به یک تهدید بزرگ برای سازمان تبدیل شوند متوقف شوند.

آگاهی از روندهای حملات سایبری موجود و آتی یک فاکتور کلیدی است که به مدیران ارشد اطلاعات و تیم فناوری اطلاعات کمک می‌کند برنامه پیشگیری از حملات را به بهترین شکل تدوین کنند و یک نکته مهم این است که آگاهی از تهدیدهای بالقوه صرفا برای تیم فناوری اطلاعات لازم نیست، بلکه دیگر تیم‌ها و دپارتمان‌های سازمان نیز باید از این تهدیدها آگاهی داشته باشند؛ زیرا ممکن است هکرها حتی از یک غفلت کوچک حداکثر استفاده را بکنند. مدیران ارشد اطلاعات همچنین می‌توانند تیم فناوری اطلاعات را به سمت بررسی چالش‌های امنیتی کنونی هدایت کنند تا هر گونه آسیب‌پذیری بالقوه شناسایی شود.

مرز بین دنیای واقعی و دیجیتال در حال از بین رفتن است و به همین دلیل به اشتراک‌گذاری دانش ضروری است. مدیران ارشد اطلاعات با ارائه اطلاعات کامل درباره نقاط ضعف درون سیستم می‌توانند به تیم فناوری اطلاعات کمک کنند وظایف خود را بهتر انجام دهند. افزایش شفافیت به شکل توضیح نقاط آسیب‌پذیر و ریسک‌ها به تیم‌ها کمک می‌کند هر گونه نقطه ضعف در بخش‌های مختلف سیستم را شناسایی و رفع کنند. مدیران ارشد اطلاعات همچنین باید برای ارتقای امنیت کلی سازمان استراتژی‌ها و برنامه‌های جدید تدوین کنند.

ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین و اتریوم یک ابزار برای ارتقای امنیت در سیستم‌های مالی هستند. حتی برخی کارشناسان می‌گویند بهتر است پول به شکل ارز دیجیتال نگهداری شود؛ زیرا در این شکل امکان سرقت آن در اثر هک سیستم و شبکه بانکی به شدت کاهش می‌یابد. اگرچه ارزهای دیجیتال به‌طور کامل از حملات سایبری در امان نیستند، اما میزان محبوبیت آنها در حال افزایش است و تعجبی ندارد که برخی از بزرگ‌ترین بانک‌ها مشغول بررسی عمق دنیای ارزهای دیجیتال هستند و برخی نهادهای مالی در آستانه راه‌اندازی ارز دیجیتال خاص خود هستند.