هزینه یک تریلیون دلاری آمریکایی‌ها

در مطلب حاضر به آمار و ارقام مربوط به هزینه‌های کریسمس که معمولا از ماه نوامبر آغاز می‌شود و تا اواسط ماه ژانویه ادامه پیدا می‌کند، اشاره می‌کنیم. ابتدا چند عدد و رقم کلیدی را مطرح می‌کنیم: میزان خرده‌فروشی سال ۲۰۱۸ در دوران تعطیلات کریسمس از مرز هزار میلیارد دلار گذشت، حدود ۳۰ درصد از آمریکایی‌ها از ماه نوامبر خرید کردن را آغاز می‌کنند و ۶۲ درصد هفته قبل از کریسمس به خرید می‌پردازند، سال ۲۰۱۸ حدود ۲۳ درصد مردم از شبکه‌های اجتماعی برای انتخاب گزینه درست خرید هدایا کمک گرفتند و ۱۴ درصد آمریکایی‌ها برای تامین هزینه‌های کریسمس برخی دارایی‌های خود را فروختند.

سال ۲۰۱۷ کمی بیش از ۲۷ میلیون درخت طبیعی کریسمس فروخته شد. اگر چه درخت‌های مصنوعی کریسمس هر سال بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما برای بسیاری از آمریکایی‌ها هیچ چیز جای کالای طبیعی را نمی‌گیرد. این درخت‌ها طبیعی هستند و با خرید آنها به کسب و کارهای کشور کمک می‌شود. در حالی که درختان مصنوعی عموما ساخت چین هستند. داده‌های انجمن درخت کریسمس آمریکا نشان می‌دهد حدود ۳۵۰ میلیون درخت کریسمس در مزارع آمریکا پرورش داده می‌شود که بالاتر از نیازهای بازار است.

موضوع جالب توجه بعدی این است که تقریبا نیمی از آمریکایی‌ها پولی صرف دکوراسیون کریسمس نمی‌کنند و ۱۴ درصد مردم در نظرسنجی گفته‌اند مایلند این دکوراسیون را به‌عنوان هدیه دریافت کنند.

جنبه دیگر تعطیلات کریسمس و بازار داغ هدایا این است که ۴۶ درصد مردم درباره اینکه از هدیه‌ای که دریافت کرده‌اند خوش‌شان آمده دروغ گفتند. انتخاب هدیه مناسب برای دیگران کار ساده‌ای نیست به‌ویژه برای عزیزانمان. تقریبا نیمی از آمریکایی‌ها سلیقه طرف مقابل را می‌دانند و هدیه مناسب برای او گرفتند اما ۴۶ درصد برای ناراحت نکردن طرف مقابل به دروغ گفته‌اند از هدیه خوش‌شان آمده است. زنان مهربان‌تر هستند و ۵۱ درصد آنها برای خشنود کردن طرف مقابل دروغ گفته‌اند.

واقعیت بعدی این است که زنان برای هدیه کریسمس ترجیح می‌دهند جواهرآلات دریافت کنند. در نظرسنجی از این گروه مشخص شد الماس بهترین هدیه برای زنان است و ۴۸ درصد آنها اعلام کردند آن را ترجیح می‌دهند. البته کارت هدیه نیز در فهرست علایق زنان جایگاه بالایی دارد. در سال‌های اخیر علاقه مردم آمریکا به خرید آنلاین در دوره تعطیلات کریسمس افزایش یافته است.

 در واقع در نظرسنجی مشخص شد ۶۰ درصد آنها ترجیح می‌دهند هدایا را آنلاین بخرند. خرید آنلاین، سریع و آسان انجام می‌شود و برای انجام آن لازم نیست در ترافیک گرفتار شوید. در بین کسانی که خرید از فروشگاه را ترجیح می‌دهند ۶۰ درصد علت این تمایل را دیدن کالا از نزدیک عنوان کردند. دیدن کالا اطمینان لازم را درباره آن به خریدار می‌دهد و این یکی از مزایای شیوه سنتی خرید کردن است. همچنین در دوران کریسمس بسیاری از مردم مایلند به گشت و گذار پرداخته و حال و هوای این دوره را احساس کنند.

نتیجه بعدی نظرسنجی این است که ۷۶ درصد آمریکایی‌هایی که خرید هدایا را آنلاین انجام می‌دهند برای این کار از رایانه رومیزی یا لپ‌تاپ استفاده می‌کنند البته میزان استفاده از گوشی هوشمند برای خرید آنلاین در حال افزایش است و این روند ادامه پیدا خواهد کرد. انتخاب هدیه کار آسانی نیست در نتیجه مردم بیشتر به شبکه‌های اجتماعی مراجعه می‌کنند تا از آنها برای انتخاب نوع هدیه کمک بگیرند. ۲۳ درصد خریداران هدایای کریسمس سال گذشته این کار را کردند. در واقع کسانی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستند هر روز با ده‌ها تبلیغ برای کالاهای مختلف از جمله هدایای کریسمس مواجه می‌شوند و احتمالا یکی از آنها را انتخاب می‌کنند. البته بخش اعظم مردم از دوستان و اعضای خانواده می‌خواهند آنها را در این زمینه راهنمایی کنند.

۶۶ درصد آمریکایی‌ها ابتدا به صورت آنلاین به جستجو می‌پردازند اما برای خرید به فروشگاه مراجعه می‌کنند. البته کارشناسان معتقدند در آینده خریدهای آنلاین افزایش خواهد یافت زیرا اینترنت و سایت‌های مختلف به شما اجازه می‌دهند مشخصات کالاها را مقایسه کنید، ایده‌های جدید را بیابید و گزینه‌های بسیار متعدد برای انتخاب در اختیار داشته باشید.

یک نکته جالب توجه این است که خانوارها با درآمد بالا بیشتر به خرید آنلاین تمایل دارند. در حال حاضر خانواده‌ای که بیش از ۱۰۰ هزار دلار در سال درآمد دارد، خانواده با درآمد بالا محسوب می‌شود و خانواده‌ها با درآمد سالانه کمتر از ۵۰ هزار دلار کم درآمد به حساب می‌آیند. تحقیقات نشان می‌دهد حدود ۶۰ درصد خانوارهای با درآمد بالا خرید تعطیلات کریسمس را آنلاین انجام می‌دهند؛ درحالی‌که ۴۶ درصد گروه دوم به این روش خرید تمایل دارند. ۵۳ درصد خانوارهای طبقه متوسط نیز از روش آنلاین برای خرید بهره می‌برند.سال گذشته میلادی به طور متوسط هر خانواده آمریکایی ۱۵۳۶ دلار صرف هزینه‌های کریسمس کرد.

از این رقم حدود یک سوم صرف خرید هدایا و کارت تبریک می‌شود که بالاترین میزان در ۱۰ سال اخیر است. هزار دلار باقی رقم یاد شده صرف تفریح، رستوران، خرید لباس و... می‌شود. آمریکایی‌ها به کارت تبریک بسیار علاقه دارند. به طور متوسط هر آمریکایی ۱۳۹ دلار صرف خرید کارت تبریک می‌کند. ۵۴ درصد آمریکایی‌ها معتقدند کارت تبریک بسیار مهم است.

سال گذشته اندکی بیش از ۱۰۰۰ میلیارد دلار صرف مراسم کریسمس شد و این یک روند رو به رشد است. سال ۲۰۱۴ رقم هزینه ۸۴۳ میلیارد دلار بود، یعنی هزینه‌ها در ۴ سال ۱۶۰ میلیارد دلار افزایش یافته است. آمارها نشان می‌دهد فروشگاه‌ها بخش اعظم فروش کریسمس را به خود اختصاص می‌دهند. در سال ۲۰۱۸ حدود ۸۸ درصد فروش کالاها در مغازه‌ها صورت گرفت البته بعید نیست این سهم به تدریج کاهش یابد زیرا تجارت الکترونیک طرفداران بیشتری پیدا خواهد کرد. به‌ویژه نسل جوان تقریبا تمامی کارهای خود را با گوشی هوشمند انجام می‌دهند.

یافته دیگر نظرسنجی نشان می‌دهد سال گذشته آمریکایی‌ها به طور متوسط ۱۲۳ دلار صرف خرید هدیه برای همسر خود کردند البته مردان دست و دلباز‌تر بودند یعنی آنها ۲۰ دلار بیشتر از زنان برای همسرشان هزینه کردند البته حدود ۱۳ درصد آمریکایی‌ها بیش از ۳۰۰ دلار برای همسر خود هدیه کریسمس خریدند. یک موضوع غمگین‌کننده این است که تقریبا ۲۵ درصد آمریکایی‌ها هیچ هدیه‌ای برای فرزندان بزرگسال خود نخریدند و ۳۵ درصد نیز برای دوستان شان هدیه نخریدند. همچنین ۲۲ درصد آمریکایی‌ها معتقدند هزینه‌های کریسمس سبب می‌شود دچار بدهی شوند. این گروه به طور متوسط در اثر هزینه‌های یاد شده ۵۵۴ دلار بدهکار می‌شوند.

از سوی دیگر حدود ۳۰ درصد آمریکایی‌ها از ماه نوامبر خرید کالاهای مورد نظر خود را آغاز می‌کنند و کارها را به دقیقه آخر موکول نمی‌کنند. در مقابل، ۲۴ درصد انگلیسی‌ها چنین عادتی دارد. بیست درصد آمریکایی‌ها در دوره کریسمس کاملا غیر برنامه‌ریزی‌شده هزینه می‌کنند، یعنی ترجیح می‌دهند داخل فروشگاه‌ها شده و آنجا تصمیم بگیرند. به این ترتیب فروشنده‌ها باید از شیوه‌های جذاب بازاریابی برای جلب نظر این گروه حداکثر استفاده را بکنند.

نکته جالب دیگر این است که ۵۱ درصد کسانی که برای دیگران هدیه می‌خرند برای خودشان هم هدیه می‌گیرند و به اعتقاد آنها شما باید ابتدا خودتان را دوست داشته باشید تا بتوانید دیگری را دوست بدارید. از دید ۶۰ درصد خریداران هدایا در کریسمس، امکان پس دادن کالای خریداری شده بسیار مهم است زیرا آنها مایلند هدیه مورد پسند گیرنده باشد. یک واقعیت امیدوارکننده این است که ۶۶ درصد خریداران هدایا حاضرند برای محصولات سازگار با محیط‌زیست پول بیشتری بپردازند و به‌ویژه در بین نسل جوان چنین گرایشی مشاهده می‌شود. این بدان معناست که در آینده محیط‌زیست با خطرات کمتری روبه‌رو خواهد شد.