هدف حمله کیست؟

ترامپ استیضاح را که از سوی مجلس نمایندگان آغاز شده تلاشی برای کودتا با هدف اثرگذاری بر رای‌دهندگان طرفدار خود توصیف کرده است. در حالی که دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان مشغول بحث درباره زمان و نحوه برگزاری مجلس سنا برای رسیدگی به پرونده استیضاح ترامپ هستند، استراتژیست‌های سیاسی به این پرسش فکر می‌کنند که آیا استیضاح ترامپ، پیروزی نامزد دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده را آسان‌تر می‌کند یا دشوارتر.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا مدت‌ها در مقابل اقدام برای استیضاح ترامپ مقاومت می‌کرد، زیرا نگران این بود که این اقدام بر محبوبیت او بیفزاید. اما طرفداران استیضاح استدلال می‌کردند که اقدام نکردن سبب خشم رای‌دهندگان طرفدار حزب دموکرات می‌شود. اما برخی تحلیلگران نظراتی متفاوت دارند. برای مثال رئیس اقلیت دموکرات در مجلس سنا در زمان استیضاح بیل کلینتون در سال ۱۹۹۸ گفته است: «استیضاح ترامپ اثرات کمی بر رقابت‌های انتخاباتی سال آینده دارد، زیرا رای‌دهندگان طرفدار و مخالف ترامپ از پیش تصمیم خود را گرفته‌اند و استیضاح تغییری در این دیدگاه آنها به وجود نخواهد آورد. از سوی دیگر آن دسته از رای‌دهندگان که هنوز تصمیم نگرفته‌اند، تحت‌تاثیر مجموعه‌ای بزرگ از عوامل دیگر قرار دارند.» عده دیگری از دموکرات‌ها و کارشناسان نیز چنین نظری دارند. طی ماه‌های آینده بر شدت مخالفت مخالفان ترامپ و طرفداری طرفداران از او افزوده می‌شود، اما تغییری بزرگ در رای آنها ایجاد نخواهد شد. در واقع باید دید نتیجه نظرسنجی‌ها چیست و چه تغییری خواهد کرد. طبق نظرسنجی موسسه گالوپ ۴۶ درصد آمریکایی‌ها خواهان برکناری ترامپ از قدرت هستند یعنی ۶ درصد کمتر از زمانی که روند تحقیقات استیضاح آغاز شد. این کاهش حاصل کمتر شدن موافقان برکناری در بین رای‌دهندگان مستقل است.

ترامپ برای پیروزی در انتخابات سال آینده روی دستاوردهای اقتصادی خود حساب می‌کند و امیدوار است توافق تجاری اخیر با چین، سبب افزایش حمایت‌ها از او در ایالت‌هایی شود که تحت‌تاثیر این توافق قرار خواهند گرفت. ایالت‌های پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین جزء این ایالت‌ها هستند و در انتخابات سال ۲۰۱۶ عموما به ترامپ رای دادند.ترامپ هنوز در بین جمهوری‌خواهان از حمایت گسترده‌ای برخوردار است. اما نشانه‌هایی نمایان شده که ثابت می‌کند بخش‌هایی از ائتلاف جمهوری‌خواه که سال ۲۰۱۶ او را برگزید، به‌دلیل رسوایی اوکراین در حال تغییر عقیده است. ترامپ ماه ژوئیه در تماس تلفنی با رئیس‌جمهوری اوکراین از او خواست تحقیقاتی را درباره جو بایدن معاون باراک اوباما و رقیب اصلی ترامپ در انتخابات سال آینده انجام دهد. مجلس نمایندگان آمریکا ترامپ را به سوء‌استفاده از قدرت برای منافع سیاسی متهم کرده است.در بلندمدت برخی دموکرات‌ها نگران این هستند که تمرکز بر استیضاح سبب شود نامزدهای دموکرات به مسائل مهم در مبارزات انتخاباتی توجه نکنند و این به سود ترامپ تمام خواهد شد. در این میان ترامپ امیدوار است نامزدهایی که بر مسائل مهم تمرکز کرده‌اند از رقابت‌ها کناره‌گیری کنند. یک نگرانی دیگر این است که ترامپ در انتخابات سال آینده پیروز شود و دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره اکثریت را در مجلس نمایندگان از دست بدهند. در این حالت ترامپ ۴ سال آینده بدون مانعی جدی در برابر خود هر اقدامی بخواهد انجام خواهد داد.