چهار سناریوی محتمل

مجلس عوام از روز سه‌شنبه و پس از تعطیلات چند هفته‌ای تابستانی تشکیل شده و تنها چند روز فرصت دارد با تصمیم آقای جانسون مخالفت کند. نخست‌وزیر خواستار تعلیق پارلمان تا پس از مهلت جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا شده و این به آن معناست که نمایندگان نخواهند توانست به تحولات هفته‌های آینده که اثرات بلندمدت بر سرنوشت کشور دارد، واکنش نشان دهند. نمایندگان در چند روز آینده تلاش خواهند کرد از تعلیق پارلمان و خروج بدون توافق کشور از اتحادیه اروپا جلوگیری کنند. مردم انگلستان در شهرهای بزرگ در مخالفت با اقدامات آقای جانسون تظاهرات کرده‌اند و انتظار می‌رود ناآرامی‌ها ادامه پیدا کند.

روز دوشنبه این هفته دولت و مخالفان کارت‌های دست خود را به نمایش گذاشتند: ائتلاف مخالف از حزب کارگر، لیبرال دموکرات‌ها و دیگر احزاب مخالف دولت پیش‌نویس قانون مورد نظر خود برای منتفی کردن جدایی بدون توافق کشورشان از اتحادیه اروپا را ارائه دادند. نخستین قدم، تصویب این پیش‌نویس و تبدیل آن به قانون است که به ائتلاف یاد شده اجازه می‌دهد کنترل برنامه مجلس عوام را در اختیار بگیرد. قدم بعد تصویب قانونی است که دولت را مجبور می‌کند برای هر شکل از جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا رای مثبت پارلمان را بگیرد چه خروج با توافق با اتحادیه اروپا و چه بدون توافق.

اگر دولت نتواند با اتحادیه اروپا به توافق جدید برسد یا پارلمان نتواند برنامه کنونی جدایی را تصویب کند، قانون جدید دولت را مجبور می‌کند خواستار سه ماه تمدید دوره عضویت انگلستان در اتحادیه اروپا شود، یعنی تا ۳۱ ژانویه سال آینده انگلستان عضو اتحادیه اروپا باقی خواهد ماند. آقای جانسون اعلام کرده تحت هیچ شرایطی خواستار تمدید ضرب‌الاجل جدایی نخواهد شد. او همچنین گفته است هیچ کس خواهان برگزاری انتخابات جدید نیست با این حال دفتر نخست‌وزیری به خبرنگاران گفته است اگر مخالفان در اجرای برنامه‌های خود موفق شوند، جانسون ترجیح می‌دهد انتخابات برگزار شود. زمان انتخابات چهاردهم اکتبر خواهد بود. جانسون اعضای حزب محافظه‌کار را تهدید کرده بود که اگر به پیش‌نویس تهیه شده از سوی مخالفان رای مثبت دهند، آنها را از حزب اخراج می‌کند. اما به‌نظر می‌رسد آنها اهمیتی به این تهدید نداده‌اند در نتیجه احتمال موفقیت مخالفان زیاد است.

درباره آنچه در هفته‌های آینده رخ خواهد داد، دیدگاه‌های مختلفی مطرح شده، اما چهار سناریو محتمل‌تر به‌نظر می‌رسد. در سناریوی اول، مخالفان پیروز می‌شوند و انتخابات زودهنگام برگزار خواهد شد. با توجه به اینکه تعداد کافی از نمایندگان پارلمان با برنامه‌های آقای جانسون مخالف هستند با تحقق این سناریو جدایی بدون برنامه منتفی خواهد شد و دولت خواستار برگزاری انتخابات می‌شود. در این حالت کمی از التهاب‌ها کاسته می‌شود، اما نگرانی‌ها درباره آینده باقی خواهد ماند.

سناریوی دوم شکست مخالفان است که احتمال آن بسیار کم است. در این حالت احتمال جدایی بدون توافق بسیار زیاد می‌شود و این به معنای افزایش هراس سرمایه‌گذاران و مردم است. در سناریوی سوم مخالفان پیروز می‌شوند، اما انتخابات جدید برگزار نمی‌شود. اگر مخالفان برنامه آقای جانسون برای برگزاری انتخابات را یک دام تلقی کنند با آن مخالفت خواهند کرد و در این حالت دولت مجبور می‌شود با تمدید مهلت جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا موافقت کند. البته سناریوی دیگری هم مطرح است و آن اینکه پارلمان رای به عدم اعتماد به جانسون بدهد و او مجبور شود از قدرت کناره‌گیری کند. چند هفته آینده برای سرنوشت انگلستان بسیار مهم است و رویدادهایی که در این مدت رخ می‌دهد تاثیرات بلندمدت بر تمامی جنبه‌های زندگی مردم خواهد داشت.