در سال‌های اخیر بازار اپلیکیشن‌های موبایل از جنبه‌های مختلف رشد چشمگیر داشته و تحلیلگران معتقدند این رشد با سرعت بیشتر ادامه پیدا خواهد کرد. به‌ویژه در اقتصادهای نوظهور که بازاری رو به رشد محسوب می‌شوند، گسترده‌تر شدن استفاده از ابزارهای موبایل و دسترسی فراگیرتر به اینترنت، زمینه رونق بازار اپلیکیشن‌های موبایل را فراهم کرده است.

در حال حاضر دو پلت‌فرم اصلی یعنی گوگل پلی‌استور و اپل اپ‌استور بر بازار اپلیکیشن‌های موبایل سلطه دارند و این سلطه در سال‌های آینده حفظ خواهد شد، زیرا امکاناتی که این پلت‌فرم‌ها در اختیار کاربران اپلیکیشن‌ها قرار می‌دهند بسیار گسترده و ارزشمند است. البته در سال‌های آینده تغییراتی در سهم هر یک از این پلت‌فرم‌ها از بازار اپلیکیشن‌ها ایجاد خواهد شد و هر کدام که نوآوری بیشتری در ارائه خدمات داشته باشد مطمئنا موفق‌تر خواهد بود.

موضوع امنیت اپلیکیشن‌ها نیز اهمیت بالایی دارد؛ به‌طوری‌که برتری در این زمینه یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود. در آینده رقابت بر سر کسب سهم بالاتر از بازار اپلیکیشن‌های موبایل شدیدتر خواهد شد و تعداد بسیار بیشتری از شرکت‌های نرم‌افزاری بزرگ و کوچک وارد این رقابت می‌شوند.

تازه‌ترین تخمین‌ها حاکی است ارزش بازار اپلیکیشن‌های موبایل تا پنج سال آینده به بالاتر از ۳۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید که رشد سالانه ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد. بازار اپلیکیشن‌های موبایل بازاری بسیار رو به رشد است و طبیعی است که توجه شرکت‌ها به آن جلب شده است. در مطالب حاضر به ویژگی‌های بازار اپلیکیشن‌های موبایل، شرایط بازار در سال‌های آینده، روندهای اصلی در بازار و بازیگران اصلی آن اشاره شده است.

 

احسان آذری‌نیا