انتقادهای مختلف به این برنامه و سیاست‌های خانم می‌ مطرح شده است. یکی از این انتقادها این است که او به اندازه کافی با نمایندگان حزب مخالف و حتی هم‌حزبی‌های خود مشورت نکرده است. به هرحال اکنون آشوب سیاسی در انگلستان افزایش یافته و بسیاری از کارشناسان معتقدند بن‌بست کنونی بسیار عمیق است.

احتمال‌های مختلفی درباره آینده مطرح شده است. از همه‌پرسی جدید، تدوین برنامه جایگزین، منتفی شدن کامل موضوع خروج، برگزاری انتخابات سراسری، خروج بدون برنامه در ۲۹ ماه مارس یعنی خروج سخت، خروج نرم یعنی جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا و حفظ ارتباط‌های اقتصادی با این اتحادیه تا مذاکره مجدد با اتحادیه اروپا و تعویق زمان خروج. رد شدن برنامه پیشنهاد‌شده از سوی خانم می ‌به این معناست که اکنون بار دیگر تمامی گزینه‌های ممکن درباره برگزیت روی میز قرار گرفته است.

هیچ‌کس خواهان خروج سخت یا بدون برنامه انگلستان از اتحادیه اروپا نیست. زیرا این اتفاق تبعات بسیار منفی برای اقتصاد این کشور و اتحادیه اروپا در بر خواهد داشت. واقعیت این است که اکنون بدترین زمان ممکن برای شروع یک بحران جدید در اروپاست. وضعیت اقتصادی و سیاسی در این قاره پرتنش است و اگر قرار باشد انگلستان نیز بدون برنامه‌ای مشخص از اتحادیه اروپا خارج شود، بر شدت تنش‌ها افزوده خواهد شد. در مطالب حاضر به آنچه در هفته‌های اخیر رخ داده، احتمال‌های مختلف درباره برنامه برگزیت، تبعات تحقق این احتمال‌ها و دیدگاه‌هایی که درباره بهترین روش رفع بن‌بست موجود وجود دارد، اشاره شده است.

احسان آذری‌نیا