مرگ تدریجی در راه است؟

دیوید استرلینگ از مسوولان مرکز ملی اطلاعات محیط زیست تاکید کرده که متوسط دمای کره زمین بسیار بالاتر از حد طبیعی است و با سرعت زیاد در حال افزایش است و تمامی روندهای منفی حاصل فعالیت بشر است. گروهی متشکل از ۱۳ آژانس فدرال با بهره‌گیری از هزار متخصص از جمله ۳۰۰ دانشمند برجسته گزارش یادشده را تهیه کرده‌اند. این دومین گزارش است و در اولین گزارش که در نوامبر سال پیش منتشر شد آمده بود، هیچ عاملی غیر از فعالیت انسان سبب تغییرات آب و هوایی نشده و به ویژه افزایش تولید گازهای گلخانه‌ای وضعیت خطرناک کنونی را به وجود آورده است.

یافته‌های علمی این تحقیق با دیدگاه ترامپ که می‌گوید تغییرات آب و هوایی دروغ است در تضاد کامل قرار دارد. گزارش جدید و صدها گزارش علمی و تحقیقاتی دیگر اثبات می‌کند که تغییرات آب و هوایی صرفا سبب افزایش دما در یک روز یا یک مورد سیل و خشکسالی در یک کشور نمی‌شود، بلکه تغییرات یادشده یک روند منفی بسیار خطرناک زیست محیطی و آب و هوایی به وجود آورده که با گذشت زمان بر تاثیرات منفی آنها افزوده خواهد شد. نکته نگران‌کننده‌تر این است که حتی اگر خوش‌بینانه‌ترین سناریو تحقق یابد و تولید گازهای گلخانه‌ای به صفر برسد، باز هم دمای کره زمین ۱/ ۱ درجه فارنهایت بالا خواهد رفت و این در حالی است که تاکنون هیچ یک از اعضای گروه ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان به اهداف زیست‌محیطی خود دست پیدا نکرده‌اند. اگر اقدامات بزرگ برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای انجام نشود در پایان سده حاضر متوسط دمای کره زمین ۹ درجه فارنهایت یا ۵ درجه سانتی‌گراد بالاتر از دمای دوران قبل از انقلاب صنعتی خواهد بود.

اما هزینه‌های این تغییرات چیست؟ در گزارش دولت آمریکا آمده است، زیان‌های تغییرات آب و هوایی می‌تواند به صدها میلیارد دلار در سال برسد و صرفا در جنوب شرق آمریکا تا سال ۲۱۰۰ پانصد میلیون ساعت کاری به دلیل گرما از میان خواهد رفت. در سال‌های آینده کشاورزان با شرایط دشوارتر مواجه خواهند شد. زیرا کمیت و کیفیت محصولاتشان به دلیل افزایش دمای هوا، خشکسالی و سیل کاهش خواهد یافت. میزان کاهش محصولات ممکن است به ۲۵ درصد برسد. در بخش دامداری نیز افزایش دمای هوا بر کیفیت و میزان محصولات اثر خواهد گذاشت. این تاثیرات صرفا در آمریکا رخ نخواهد داد، بلکه در تمامی کشورهای جهان مشاهده می‌شود. از پیش بر میزان خشکسالی، سیل و زیان‌های گوناگون افزایش دمای کره زمین افزوده شده است.

افزایش حتی چند درجه دمای هوا به مرگ تعداد بیشتری از انسان‌ها منجر خواهد شد. در برخی مناطق آمریکا که پیش‌بینی شده بیشترین افزایش دما را در چند دهه آینده شاهد باشند، میزان مرگ و میرهای زودهنگام سالانه هزاران مورد افزایش می‌یابد. از سوی دیگر بر شیوع بیماری‌های مختلف حاصل از گزش حشرات افزوده می‌شود. بیماری‌های ریوی و آلرژی‌ها نیز به دلیل تغییرات آب و هوایی شدت پیدا می‌کنند. دانشمندان معتقدند سلامت هیچ‌کس از اثرات تغییرات آب و هوایی مصون نیست و به‌ویژه در کشورهای فقیر و در حال توسعه، بیماری‌های مختلف بیش از پیش مشاهده خواهد شد و کودکان، سالخوردگان و رنگین‌پوستان در معرض ریسک بیشتری قرار دارند. گرما سبب خواهد شد، آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها که از پیش مخرب‌تر و طولانی‌تر شده تا سال ۲۰۵۰ هر سال افزایش پیدا کند و افزایش سطح آب اقیانوس‌ها، سیل و توفان سبب خواهد شد در سواحل آمریکا، زیرساخت‌های عمومی و هزار میلیارد دلار ثروت ملی که در ساخت و سازها صرف‌شده در خطر قرار گیرد. تعداد روزهایی که دمای هوا به‌شدت بالا می‌رود، افزایش می‌یابد و زیان‌های بزرگ اقتصادی به مناطق مختلف وارد می‌شود. از سال ۱۹۰۰ تاکنون سطح آب اقیانوس‌ها ۱۷ تا ۲۰ سانتی‌متر بالا آمده و تقریبا نیمی از این افزایش از سال ۱۹۹۳ تاکنون رخ داده است. این سرعت رشد بسیار نگران‌کننده است. تا اواسط قرن حاضر احتمالا قطب شمال در پایان تابستان‌ها تمامی یخ‌های خود را از دست می‌دهد و این عاملی برای افزایش انتشار گاز متان، افزایش رطوبت و تولید گرمای بیشتر است. اما چه اقداماتی می‌توان انجام داد؟ گزارش دولت آمریکا برای آگاهی دادن به سیاست‌گذاران تهیه شده و در آن آمده است، اگر آمریکا فورا استفاده از سوخت فسیلی و انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد، می‌توان از مرگ هزاران نفر و خسارت‌های بزرگ اقتصادی جلوگیری کرد. در حالی که وزارت دفاع آمریکا مشغول مطالعه درباره اثرات تغییرات آب و هوایی بر امنیت این کشور است، ترامپ همواره خطرات این تغییرات را نادیده گرفته است.

در ماه اکتبر گزارشی که از سوی سازمان ملل منتشر شد، از تمامی دولت‌ها خواست در تمام جنبه‌های جامعه تغییرات فوری، فراگیر و بی‌سابقه اعمال کنند، تا از اثرات بزرگ و منفی تغییرات آب و هوایی اجتناب شود. در واقع اگر چنین اقداماتی صورت نگیرد در سال ۲۰۳۰ دمای کره زمین به ۵/ ۱ درجه سانتی‌گراد بالاتر از رقم مربوط به قبل از انقلاب صنعتی خواهد رسید و این به معنای افزایش سریع موارد آتش‌سوزی‌ها، خشکسالی، شیوع بیماری‌ها، سیل و زیان‌های عظیم برای جهان است. اما تنها در مجامع علمی به این نوع گزارش‌ها واکنش جدی نشان داده می‌شود. برخی از دانشمندان می‌گویند حتی اگر بخواهیم آمریکا را به شکل یک شرکت اداره کنیم باید به تغییرات آب و هوایی به‌عنوان تهدیدی که اثرات منفی رو به رشد برای توسعه این شرکت دارد توجه کنیم. متاسفانه دولت آمریکا اثرات منفی این تغییرات بر اقتصاد را اندک می‌داند و گاه حتی این اثرات را به رسمیت نمی‌شناسد. علم ثابت کرده که این اثرات واقعی و رو به رشد هستند و سلامت و زندگی آمریکایی‌ها هر روز بیشتر در خطر قرار می‌گیرد. اما از آنجا که تغییرات آب و هوایی به تدریج رخ می‌دهند توجه کافی به آنها نمی‌شود.