از دید آنها، فناوری صرفا یک شاخه از علم بشر نیست، بلکه بر تمام جنبه‌های زندگی او از جنبه‌های خصوصی تا اجتماعی و سیاسی و اقتصادی تاثیر خواهد گذاشت و هر چه بگذرد این تاثیر بیشتر خواهد شد. به همین دلیل برخی اقتصادهای بزرگ از جمله آمریکا و چین در حوزه توسعه فناوری‌های مختلف به‌ویژه چهار فناوری یاد‌شده، سرمایه‌گذاری‌های عظیم کرده‌اند و این برنامه ادامه پیدا خواهد کرد.

شرکت‌های بزرگ فناوری عموما آمریکایی و چینی هستند. البته در اقتصادهای دیگر از جمله آلمان، ژاپن و کره جنوبی نیز شرکت‌های بزرگ در این زمینه فعالیت می‌کنند. ارزش بازار شرکت‌های فناوری در سال‌های اخیر به سرعت افزایش یافته و رتبه‌های نخست در این زمینه یعنی ارزش بازار، به این شرکت‌ها تعلق پیدا کرده است. کارشناسان و آینده‌نگرها معتقدند کشورهایی که مایلند رونق اقتصادی خود را حفظ کنند و سطح رفاه مردم را بالا ببرند باید در مسیر سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری حرکت کنند و چاره‌ای جز این وجود ندارد.

در مطالب حاضر به روندهای فناوری در آینده، برنامه‌های توسعه‌ای شرکت‌های بزرگ فناوری از جمله اپل، آمازون، مایکروسافت، الفابت،‌ آی‌بی‌ام و... برای ادامه حیات و افزایش سهم خود در بازار، نقش رو به رشد فناوری و شرکت‌های فعال در این حوزه در اقتصادهای مختلف و عواملی که می‌تواند به خروج شرکت‌ها از بازار منجر شود، اشاره شده است.

احسان آذری‌نیا