جنگ‌طلب‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ

فارن پالیسی

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که در دوران رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ به مردم آمریکا درباره افکار جنگ‌‌طلبانه هیلاری کلینتون رقیب دموکرات خود هشدار داده بود، حالا به یک ماشین جنگ تبدیل شده است. در رقابت‌های انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا، بسیاری مخالف کاندیداتوری دونالد ترامپ بودند؛ اما از طرفی تمایلی به تایید هیلاری کلینتون به دلیل افکار جنگ‌‌طلبانه‌اش نداشتند. ترامپ نیز در سال‌ها فعالیت خود در آمریکا، دلایل بسیاری را به دست رای‌‌دهندگان داده بود تا نگران یک رئیس‌جمهوری مصیبت‌‌بار در کاخ سفید باشند؛ اما به هر حال اثر منفی سابقه فعالیت‌های حرفه‌ای ترامپ به اندازه رویکرد کلینتون نگران‌کننده نبود و باعث شد تا وی در کاخ‌سفید به قدرت برسد.

۶ ماه از ریاست‌جمهوری ترامپ می‌گذارد و ما حالا به اندازه کافی اطلاعات برای ارزیابی رویکرد وی در اختیار داریم. نتایج این ارزیابی عبارت است از اینکه وی جنگ‌‌طلب‌‌ترین رئیس‌جمهوری در طول تاریخ معاصر آمریکا است. در دوره ریاست‌جمهوری وی، آمریکا از حدود ۲۰ هزار بمب استفاده کرده و این رقم حدود ۶۰ درصد حجمی است که در کل دوره ریاست‌جمهوری اوباما تا سال ۲۰۱۶ استفاده شده بود. در عراق و سوریه نیز اطلاعات موجود نشان می‌دهد که آمریکا به میزان بی‌سابقه‌ای از بمب استفاده کرده است. در ماه جولای، ائتلاف آمریکا ۴ هزار و ۳۱۳ بمب به‌کار برده که در مقایسه با ماه جولای پیش از آن، این میزان ۷۷ درصد افزایش داشته است.

شمار تسلیحات استفاده شده در افغانستان نیز از زمان روی کار آمدن ترامپ بسیار افزایش یافته است. ماه آوریل گذشته شاهد بیشترین میزان بمباران افغانستان توسط نیروهای آمریکایی از زمان اوج افزایش تعداد نظامیان آمریکا در این کشور در سال ۲۰۱۲ بوده است. علاوه‌بر این، ترامپ میزان مشارکت نظامی آمریکا در مناطقی چون یمن، سومالی و پاکستان را نیز افزایش داده است. در ۱۹۳ روز نخست دوره ریاست‌جمهوری اوباما، ۲۱ عملیات ضد تروریستی در این سه کشور انجام شده بود؛ در حالی که ترامپ در ۲۰۰ روز اخیر که پا به کاخ سفید گذاشته دست‌‌کم ۹۲ عملیات مشابه در یمن، ۷ عملیات در سومالی و ۴ عملیات در پاکستان انجام داده است. تمام این موارد از یکسو و تمایل و اشتیاق ترامپ به قدرت هوایی نیز از سوی دیگر، باعث افزایش قابل‌توجه تلفات غیرنظامی به‌ویژه در عراق و سوریه شده است؛ به‌طوری‌که حتی آمار منتشر‌شده توسط ارتش آمریکا نیز این ادعا را اثبات می‌کند، اگرچه آمارهای مستقل تقریبا ۱۰‌برابر آن چیزی است که آمریکا خود منتشر می‌کند.