تحریم‌های بی‌نتیجه

جان جوزف مرشهایمر

استاد دانشگاه شیکاگو

من فکر نمی‌کنم تحریم‌ها بتواند کارساز باشد و دو دلیل برای این موضوع وجود دارد. اولی آن است که کره شمالی از سلاح‌های اتمی‌اش دست نخواهد کشید، اگر چنین بکند، کاری احمقانه خواهد بود؛ چرا که آمریکا منفعت و علاقه‌‌مندی‌اش در تغییر رژیم است و سلاح‌های اتمی، بازدارنده نهایی در برابر تغییر رژیم است. شما باید رنج و مشقت بسیار زیادی بر کره شمالی وارد کنید که این کشور را وادار به کنار گذاشتن سلاح‌های اتمی بکنید. چنین کاری به فشارهای اقتصادی بسیار شدیدی نیاز خواهد داشت و شما این کار را نمی‌توانید بکنید. یکی از دلایل عدم موفقیت آن است که چین اجازه این کار را نخواهد داد. کره شمالی برای چین،‌ یک دارایی حیاتی استراتژیک است و برای چین، این موضوع ضروری است که رژیم کره شمالی بر سر کار باقی بماند و ساقط نشود. در نتیجه اگر ما سعی کنیم که فشارهای واقعا شدید اقتصادی به کره شمالی بیاوریم، ‌چین وارد عمل خواهد شد تا علیه آن مقابله کند و از بقای کره شمالی مطمئن شود.

رئیس‌جمهور ترامپ خواهان آن است که چینی‌ها فشارهای اقتصادی شدیدی بر کره شمالی بیاورند تا انجام آزمایش‌های اتمی را متوقف کند و به یک نوعی توافق و قرار موقت با آمریکا برسد، اما چینی‌ها نمی‌توانند این کار را بکنند. دلیل اینکه آنها نمی‌توانند این کار را بکنند، آن است که چین نفوذ و تاثیر بسیار کمی روی کره شمالی دارد و کره شمالی هم این موضوع را کاملا می‌داند. وقتی چین بر کره شمالی فشار بگذارد،‌ کره شمالی با چین همراهی نمی‌کند. مقامات کره شمالی کاملا این را درک می‌کنند که چینی‌ها به آنها برای بقا نیاز دارند. وقتی کره شمالی به این نکته واقف است،‌ چنین وضعیتی به آنها فضای قابل توجهی برای مانور و اذیت کردن چین می‌دهد.

برای دست کشیدن کره شمالی از سلاح‌های اتمی،‌ شما باید فشارهای اقتصادی به شدت سختی روی آنها اعمال کنید، اما چینی‌ها خواهان ایفای نقش در این بازی نیستند. چون چینی‌ها شدیدا به این موضوع وابستگی دارند که یک کره شمالی مستقل وجود داشته باشد. آخرین چیزی که چین می‌خواهد شاهد آن باشد،‌ دیدن به زانو درآوردن کره شمالی از سوی غرب و سپس متلاشی شدن آن است؛ ‌موضوعی که خطر الحاق و آمیختن کره شمالی به درون یک کره بزرگ‌تر را به دنبال خواهد داشت که چنین چیزی یک فاجعه استراتژیک برای چین خواهد بود. بیایید فرض کنیم که توانستیم فشارهای بسیار شدید اقتصادی به کره شمالی اعمال کنیم. آیا ما واقعا می‌خواهیم چنین کاری را بکنیم؟ آیا ما واقعا می‌خواهیم یک کشور مجهز به سلاح اتمی به رهبری کیم جونگ اون را در گوشه‌ای گیر بیندازیم؟ آیا این سناریو محتملی نخواهد بود که در صورت چنین کاری، وقتی که آنها درمانده شوند،‌ از سلاح‌های اتمی استفاده کنند؟»